Celda 211
Una primera novel.la d’un autor novell i desconegut (Francisco Pérez Gandul) dóna lloc a una esplèndida pel.lícula: Celda 211. No he llegit la novel.la, però la pel.lícula és de traca i mocador, fins i tot d’Òscar, si es valorés no només la tècnica i l’estil narratiu sinó sobretot la capacitat de crear una atmosfera densa de relacions humanes al límit, d’atrapar l’espectador amb una història que es fa més i més versemblant a mida que avança, i que acaba convertint-se en una tragèdia de la que ningú en surt indemne, llevat, potser, els aprofitats de sempre, els que no s’exposen, els que fan de les relacions un escut autoprotector.La inesperada baixada a l’infern carceller de Juan Oliver, un funcionari de presons a punt d’estrenar-se que, paradoxalment, es veu sotmès contra la seva voluntat a jugar el rol d’un pres fictici a costa de la seva supervivència entre els presos més perillosos en el transcurs d’un motí, serveix per posar al descobert l’univers moral dels baixos fondos, l’espessor i les contradiccions de la condició humana en una situació extrema en la que ja no és possible distingir la revenja del dret a la defensa pròpia. El líder del motí, un personatge que exhala a parts iguals dosis de repulsió i d’atracció (el “malamadre”, en interpretació insuperable de Luis Tosar) acaba assumint la tragèdia del seu destí marcat des del principi per la impossibilitat de trobar cap sortida a la seva condició de persona violenta als marges de la societat, però abans es revesteix d’un hàlit de grandesa que li permet fer-se càrrec del drama personal de qui contra tot pronòstic acaba transformant-se en el seu mirall moral. I en aquest hàlit de grandesa, allà on la persona s’enfronta amb la decisió última i més decisiva de la seva desastrada existència, s’endevina la possibilitat de salvació.
Comentaris