Dansa i joc


Aquesta teoria i pràctica de la dansa sembla que no està gaire allunyada del que percebem i sentim quan practiquem, o simplement contemplem, un espectacle de joc físic col.lectiu. El joc, com la dansa, no té lloc només quan passa, quan veiem que la pilota corre i va d’un cantó a l’altre, sinó que s’intueix com una complexa teranyina de relacions anteriors, simultànies i posteriors, entre els jugadors (els ballarins), el camp (l’escenari), el temps, l’esforç, la superació i la memòria (del propi cos, de la preparació i del col.lectiu que representa) que cada contrari posa en joc. El joc, com la dansa, viu de la memòria i del temps invisible sobre el que es desplacen els jugadors-ballarins convertint-se en imatges sobre un escenari concret, imatges que volen aturar el temps en el moment primordial del gol, del punt o la cistella. Quan es marca un gol el temps s’atura i el jugador-ballarí es converteix en fantasmata, imatge que sostè momentàniament el decurs inevitable del temps i envigoreix la memòria sotmesa al fluir constant. Fa uns dies, en una entrevista radiofònica sobre el seu espectacle, Cesc Gelabert parlava també dels moviments dels jugadors, especialment dels del Barça, comparant-los amb els de la dansa, i destacava el domini de l’espai visual que té Iniesta, tot recomanant la presència al camp per assaborir l’escenografia completa del joc.
Comentaris