Notes d’un viatge a l’Índia i al Nepal (3): “Són els homes els qui estan de visita a l’aigua”.
“El riu Ganges és la biblioteca més important de la ciutat i el més
important arxiu. No hi ha veritat fora del riu, ni hi ha mentida de qualitat,
ficció o mitologia, aliena a les seves aigües brutes. Però les aigües no són
brutes, són aigües complexes. Aquí l’aigua no és un element que estigui de
visita al món dels homes, són els homes els qui estan de visita a l’aigua, i a
l’Índia tothom ho sap” (Gonçalo M.Tavares, “Un viatge a l’Índia”, Cant VII,
35).
“L’aigua s’insinua en les cases, en
els dies i en les dones. El que no atreu l’aigua no és important. L’aigua és
sagrada. Després de submergir-se en el riu la gent canta més, n’hi ha que
surten de l’aigua amb una veu miraculosa i no hi ha ballarina que la vigília
d’actuar no se’n vagi a copiar del riu certs moviments. És l’únic país on
l’aigua emborratxa més que el vi i seduex tant com les dones joves” (G.
Tavares, “Un viatge a l’Índia”, Cant VII, 36).

A la matinada següent tornem al Ghat Dasashvamedha per fer el
recorregut amb barca. El sol es deixa veure tímidament rere la tela bromosa que
s’estén per sobre el riu. Sura en l’aire una teranyina grisa que es confon amb
el fum dels Ghats on es practica la
incineració dels cadàvers que esperen el seu torn al costat de les discretes
pires funeràries. Al voltant de les pires, des d’una distància respectuosa,
observem els familiars que s’hi apleguen. El guia ens explica que actualment
només es practica la incineració manual en dos dels Ghats del Ganges, i que
majorment la cremació es fa en forns elèctrics. Les cendres, en qualsevol cas,
es llencen al riu.
Sortim del Ganges pel Manikarnika Ghat.
Passem a tocar de les piles de llenya preparades per a les incineracions,
ordenades sobre les últimes grades del Ghat.
Si la visió de les pires infon respecte i consideració més que basarda o angoixa,
el que veiem pels carrers de sobre el Ghat
ens produeix una sensació de
compressió interior, com si l’efecte matisat del que esperàvem contemplar a
Varanasi es concentrés aquí en l’aparició de la misèria insultant, de
l’abandonament, de la desesperança infinitament allunyada del mínim sentit
d’humanitat, paradoxa cruel al centre de la ciutat sagrada. Sobre tanta
tradició religiosa, i tanta pràctica de ioga i karma, se’ns fa evident l’absurd
de la pobresa extrema. No és humanament possible conciliar religió i misèria.
Per entre les portes entreobertes d’algunes cases podem mirar a l’interior per
veure-hi andròmines amuntegades prop les màrfagues del terra, en un espai
limitadíssim, fosc i brut . Aquí sobreviuen els seus habitants quan de nit es
retiren de la bullícia dels mercats dels carrers on passen la major part de les
hores del dia. Aquí, n’estem convençuts, l’aigua no és sagrada, i la soledat de
les dones , els homes i els infants, no aixeca pregàries de lloança als déus ni
deixa anar ofrenes d’agraïment sobre les aigües. Aquí les aigües de la pobresa
són pudents i estancades, i esperen que algú, humà i no diví, les purifiqui de
veritat i les converteixi en aigües cristal.lines.
Caminant pausadament per l’estretor misèrrima d’aquests carrers arribem
al temple de Vishwanath, també
dedicat a Shiva. La cúpula està
recoberta per set-cents cinquanta Kilos d’or des de finals del S.XVIII: un
insult majúscul a la pobresa dels barris que l’envolten. Hem de contemplar el
temple des de fora perquè l’entrada està estrictament reservada als devots
hindús. Per les immediacions, la presència de nombrosos controls militars ens
fan palesa la tibantor, per no dir l’enfrontament permanent, entre la comunitat
musulmana i la comunitat hindú. El temple de Vishwanath fou edificat sobre les runes d’una mesquita anterior que
el fill de Shah Yahan (el pare del Taj Mahal) havia construït sobre unes
altres runes d’un altre temple hindú. Avui la comunitat musulmana reivindica la
titularitat del temple. La cadena de
destruccions i reconstruccions seguint el domini musulmà o hindú sembla no
tenir fi i dificulta enormement la convivència pacífica de les dues comunitats.
A Sarnath,
doncs, visitem
L’emperador Ashoka, de la
dinastia Maurya, es va convertir al
budisme i pel seu extens imperi, que arribava fins Afganistan i Karnataka, va escampar les recomanacions ètiques
esculpides en columnes, de respecte a les altres creences, recomanant l’ajuda al proïsme i no matar
animals. El menyspreu a les altres religions, creia Ashoka, és font de descrèdit per a la pròpia: una lliçó de més de
dos-mil dos-cents anys que s’anticipava als problemes socials i religiosos de l’Índia
d’avui.
Visitem també el Museu Arqueològic del
recinte. Tot just entrar, admirem una columna sencera de l’emperador Ashoka (S.III a. C. ), que per
nosaltres és l’equivalent d’una sorprenent escultura grecoromana (de fet els
grecs van arribar en aquests indrets amb Alexandre el Gran el 326 a . C.), amb quatre lleons
mirant en les quatre direccions, sobre una base esculpida amb les rodes dels
vint-i-quatre radis, simbolitzant la
Roda de la Llei de Buda, i quatre animals (el mateix lleó, el bou,
l’elefant i el cavall), projectant-se el conjunt a partir d’una flor de lotus
invertida. Els quatre lleons formen part avui de l’emblema nacional i la roda
del temps decora el centre de la bandera índia. L’escultura demostra la difusió
de l´ús de la pedra a partir de l’evolució dels antics models de fusta que no
s’han conservat pel clima del país.
És curiós constatar que des del punt de vista de la creació artística el
budisme, que neix al si del bramanisme i l’hinduisme com un moviment ascètic de
millora de l’individu, donà pautes creatives al mateix bramanisme. I és que el
budisme i la seva expansió proselitista buscava transmetre el missatge de forma
visual a les consciències. És un art que “entra pels ulls”. La seva inspiració,
com instrument de comunicació d’idees, arribà a les creacions hinduistes, del
Jainisme i del Tantrisme (budisme tardà, de tipus esotèric, que s’alimentava de
temes només hinduistes). Aquesta influència i coexistència de formes
artístiques budistes, bramàniques, hinduistes i jainistes, es considera que
durà més d’un mil.leni, entre el S. II a. C. i els Ss X i XI d. C.
No va ser fins al S. I d. C. que es començà
a representar la figura de Buda en
diverses formes escultòriques. Abans, la presència invisible de Buda es buscava en la representació
dels alements naturals, plantes, animals i figures humanes, impregnats de la
serenitat, la bondat i la pau que predicava Buda. Les figures esculpides
de Buda són sempre la representació d’un ideal, i cada escola budista en
condiciona l’estil i l’expressió. Unes quantes en podem admirar al Museu
Arqueològic.

Durant els primers segles tant la
representació de Buda com la de Bodhisattva (“el qui posseeix la
qualitat de la seviesa”) reflecteixen la concentració serena i plàcida del
mestre, en actidud sedent i orant, amb les mans en diferents postures (mudres)
que signifiquen diferents actituds en relació a l’ètica, la meditació, l’ensenyament, l’univers o la saviesa. La mudra
o postura més coneguda, universalment practicada a l’Índia, és la del Namaskara, el gest de juntar les palmes de les
mans, flexionant lleugerament el cos, en senyal de salutació i desig de
benaurança, com si en el clos de les mans s’hi amagués la joia de la plena
felicitat . Amb la dinastia dels Gupta,
entre els Ss IV i VI d.C., contemporanis del Baix Imperi Romà, la creació artística
anà retornant a les formes hindús primigènies, molt més lliures i exuberants,
amb el predomini de les iconografies de la trinitat hindú, Brahma, Shiva i Vishnú, progressivament allunyades del peculiar
realisme budista.
Comentaris