Art i ofici


A l'audiovisual de presentació el mateix Santi Estrany relaciona la seva sensibilitat com artista a partir de la realitat ( “quan veus alguna cosa que et causa un impacte visual, de seguida dius: això és pintable...” ) amb el seu ofici ( “a les meves obres la meitat és art i l’altra meitat és ofici” ). Síntesi creadora d’art i ofici que fa l’obra profundament intel.ligible i propera. És molt d’agrair aquesta honestedat de mestre humil, dedicat del tot al seu ofici artístic, quan estàs cansat de veure com et volen fer passar gat per llebre en moltes creacions que suposadament s’originen en intuïcions genials i que en realitat són parides incomprensibles. Fa uns dies, l’escriptor A. Muñoz Molina denunciava en un lúcid article ("Al final de una era") la capacitat de desorientació d’una part de l’art actual, orientat a la provocació i al guany astronòmic, amb clara analogia amb els productes financers només manejables pels qui s'hi enriqueixen; referint-se a l'obra de l'economista Don Thomson sobre el comerç de l'art ("El tiburón de doce millones de dólares"), Muñoz Molina afirma: "El que els crítics d'art anomenen conceptualisme no és, a aquestes alçades, res més que el segell mercenari d'una marca que fa prestigiós el no res i multiplica grollerament el preu que algun traficant d'armes o petroli n'està disposat a pagar". L’autèntica bogeria de l’artista, assenyala Antoni Marí a “La vida dels sentits, fragments d'una unitat perduda” consisteix en "el desig de fer realitat el que es dóna a conèixer per la disciplina i el treball que l’art exigeix”. Aquesta és la realitat que es fa present a les pintures de Santi Estrany, la que la disciplina i el treball diari traslladen al món de l'art.
Comentaris