Iceta exclòs
L’exclusió d’Iceta com a senador decidida avui al Parlament
per la majoria independentista és una irregularitat normativa i una declaració
d’intencions dels que han exercit el vet sobre el què i el com del que
estan disposats a parlar amb el Govern central en la nova legislatura.
Irregularitat normativa. Cal sortir de
confusions i aclarir que la designació dels senadors que correspon al Parlament
per representar la
Generalitat al Senat no és una elecció sinó una ratificació.
No es tracta de decidir qui és elegit segons resulti d’una votació, en quin cas
la majoria parlamentària sempre gaudiria de la facultat d’elegir els que
volgués, sinó de ratificar o confirmar els candidats que cada grup parlamentari
proposa de manera proporcional als resultats obtinguts en les últimes eleccions
al Parlament. L’article 69 de la
Constitució distingeix clarament entre els senadors que han
de ser elegits per sufragi electoral
en cada província i els senadors que ha de ser designats per les respectives Comunitats Autònomes (1 per cada
Comunitat més un altre per cada milió d’habitants en els respectius territoris,
actualment 8 a Catalunya).
D’acord amb la Constitució, l’article
61 de l’Estatut determina que la
designació s’ha de fer en una convocatòria específica i de manera proporcional
al nombre de diputats de cada grup parlamentari. D’altra banda l’article
174 del Reglament del Parlament
concreta que el president del Parlament fixa el termini en què els representants
dels grups han de proposar llurs candidats, i un cop finit aquest termini el
president fa públiques les resolucions corresponents i convoca el Ple del Parlament perquè les ratifiqui. Igualment la Llei del Procediment de Designació dels
Senadors que Representen la
Generalitat al Senat estableix a l’article 5.3 que resulten elegits els candidats proposats pels grups parlamentaris en la
proporció establerta, una manera de dir que són ratificats els que han estat proposats.
Amb aquestes
previsions normatives no pot deixar de ser designat senador en representació de
la Comunitat
cap candidat proposat pel grup parlamentari que correspongui si compleix amb
les regles generals per ser elegible. És a dir, el Parlament s’ha de limitar a
ratificar la proposta si s’han respectat els tràmits previstos
reglamentàriament, i no pot exercir el vet respecte de qualsevol candidat
proposat en forma per raons de preferència personal o merament partidistes.
Altrament es donaria lloc a l’abús per part de la majoria per impedir discrecionalment
la proposta que cada grup hagi escollit d’acord amb le seves legítimes
preferències.
Iceta no podia no ser designat senador en
representació de la
Generalitat un cop proposat pel grup socialista en
substitució del senador Montilla. La designació no depenia de la votació de la
majoria sinó de la proposta dels socialistes en seleccionar-lo com a substitut.
La previsió normativa impedeix que la majoria pugui entrar en contradicció i no
respectar la selecció de les minories proponents. Així s’ha entès i així ha
funcionat durant tot el període democràtic des del 1.980 en totes les
Comunitats Autònomes. No es tracta d’una cortesia parlamentària sinó, com ha
senyalat el mateix Iceta, d’un respecte institucional que afecta la democràcia
parlamentària.
Declaració
d’intencions de l’independentisme. Si el candidat proposat pels socialistes
hagués estat un altre segurament no s’hauria produït el vet. I si s’hagués
proposat Iceta sense que Sánchez hagués manifestat la intenció de fer-lo
president del Senat, molt probablement tampoc s’hauria produït. Amb altres
paraules, l’independentisme reincideix en l’abús antinormatiu de la majoria
parlamentària per imposar arbitràriament la seva via unilateral. Es posa el vet
a Iceta perquè no es vol que sigui el president del Senat. Sánchez va avançar
unes raons en fer la proposta potser pensant que podrien començar a ser
compartides per una part de l’independentisme, una manera de senyalar un camí a
recórrer amb l’ajuda de la majoria absoluta al Senat. Però no hi ha res a fer.
L’independentisme en bloc és radicalment contrari a parlar dins del marc
constitucional. Entrar en la via constitucional és la perdició, i ningú dins
d’aquest bloc s’atreveix a dir el contrari.
Emparat en la
situació excepcional que no es cansa de denunciar i que realment estem vivint,
sobretot per la qüestió dels presos i del judici al procés, l’independentisme
només vol parlar de l’autodeterminació, i encara amb la condició de prescindir
de les institucions si no s’adapten al reconeixement d’aquest dret. S’ha parlat
de l’orientació pragmàtica d’ERC, però com qui espera Godot continuem pendents
de la verificació d’aquest pragmatisme.
Ara per ara ERC
continua dins de la bombolla inflada amb la inèrcia de les emocions del final
del procés, una barreja d’eufòria, impotència i indignació que l’impel.leix a
tancar-se a tot el que no signifiqui recuperar els objectius dels mandats democràtics del 27S i l’1-O. Cal
llegir el seu programa electoral per adonar-se d’aquest fet i veure que la
bombolla persisteix sota la forma preestablerta d’una república ideal (no de
l’ideari republicà històric del partit), sense solució de continuïtat respecte
del contingut de la Llei
de Transitorietat Jurídica de l’infaust 8 de setembre, com si el fracàs de la Dui del 27 d’octubre,
certificat per propis i estranys, no hagués de tenir cap conseqüència pràctica.
S’hi parla d’un “Gran Diàleg de País” que projecta la pretensió d’un procés
constituent de naturalesa assembleària. En aquesta bombolla no es preveu cap
relació externa amb cap element que no reconegui l’estrany híbrid d’una
independència ja declarada però encara no encetada.
Amb l’exclusió
d’Iceta l’independentisme, amb ERC al davant, ratifica la via unilateral i
exclou per principi la intervenció del catalanisme no independentista en la
taula de diàleg en la que, segons diuen, continuen asseguts amb les cadires del
davant buides.
Comentaris