Per després de la diplomàcia del ping pong a la catalana
Fa un parell de dies Anton Costas (“Divisibilitat del conflicte català”), citava l’economista A.O.
Hirschman per reclamar la divisibilitat
del conflicte català en ordre a poder
establir unes bases de negociació, per tal de sortir del plantejament d’això o allò i portar-lo al tipus de més o menys, afirmant que “en tota negociació es deixen per al
final els conflictes indivisibles per abordar en un primer moment els
conflictes de més o menys”.
Abundant en la
mateixa direcció, convé pensar en les negociacions que en els moments postreferèndum, independentment de les
condicions amb què s’hagi realitzat, o no s’hagi realitzat, d’una manera o
altra s’hauran de començar. Fins ara, i a l’espera d’aquell moment posterior a
setembre 2017, les posicions de les parts s’han reduït a plantejar els
respectius valors homogenis com dimensions irreductibles entre si, com
dimensions incommensurables que no poden tenir cap punt en comú: la condició de
parlar del referèndum en exclusiva i la condició de no parlar-ne fan impossible
establir les bases mínimes de negociació en
tant que condicionen la manca total d’entesa sobre el que convindria
discutir encara que no es pogués arribar a cap acord.
Una cosa és constatar
que no hi ha acord, i una altra constatar que ni tan sols s’ha aconseguit la
condició prèvia de fixar els punts sobre els que cal parlar. Un genuí desacord
pressuposa una entesa sobre el que es
discuteix, i a partir de la discussió es veu si és o no possible algun acord.
Encara no hem arribat a aquesta condició prèvia. Els llenguatges són
incompatibles entre si, i el problema es manté indivisible i les posicions de
les parts incommensurables. Potser caldrà pensar en una remodelada diplomàcia del ping pong, la que els
anys 70 va fer possible la històrica visita de Nixon a Xina després d’una sèrie
de partides de ping pong entre xinesos i nordamericans, quan era impensable el
desglaç de les posicions irreductibles de la Xina de Mao i les de l’occident de Richard Nixon.
Una diplomàcia del ping pong a la catalana?
Estem encara fora
de la condició prèvia perquè així ho han volgut tant la reposició de la qüestió
del referèndum en els termes de sí o sí, quan
semblava que era una qüestió ja superada en la dinàmica del sobiranisme, com
l’enrocament del govern Rajoy que ha deixat podrir el conflicte fins a
divisar-ne la configuració extrema en un, de moment, ineludible xoc frontal.
Però en algun
moment se superarà la condició prèvia, tot i que veurem en quines condicions hi
arribem, i llavors sí que es farà inevitable concretar de què parlem, què
descartem, i quins acords aconseguim o no aconseguim. Pensant en aquell moment
em venen a la memòria els punts rellevants de la teoria de l’elecció social tal com els exposa el filòsof i economista
Amartya Sen a “La idea de la justícia”, partint de les aportacions del recentment
traspassat K. Arrow, premi nobel d’economia com el mateix A. Sen. Le seves
consideracions giren entorn de la filosofia de la justícia, però són
directament aplicables a les implicacions ètiques, socials i polítiques que
planteja una situació com la que vivim els catalans a l’hora d’encarar-nos a
una negociació amb l’Estat.
Aquests serien els
punts rellevants que poden suscitar algun interès en la nostra situació:
- Més
que pensar en una societat perfectament justa (o en una ideal, transcendent i
perfecta república catalana) convé partir de le ofertes disponibles.
L’enfocament es dirigeix a les avaluacions comparatives en un esquema relacional
i no transcendent. Es tracta d’analitzar què
és millor partint de “la voluntat
compartida de modificar les nostres exigències particulars per tal de trobar un
fonament de justificació que els altres també tinguin raó per acceptar” (citant
Thomas Scanlon). Modificar les posicions originàries per tal de fer
possibles raons acceptables.
- Reconeixement de la ineludible
pluralitat dels principis rivals. La pluralitat de raons pot desembocar en la constatació de
conflictes de principis no solubles durant un temps indeterminat.
- Permetre i facilitar el reexamen. Davant d’obstacles imprevistos cal
decidir què s’ha de concedir i per què. Els obstacles sens dubte es presenten
quan els principis es formulen en termes més amplis que els que han motivat el
nostre interès particular. Per exemple, quina repercussió tindria per Europa la
inviabilitat econòmica d’Espanya que podria significar la independència estatal
de Catalunya? Un exemple entre molts altres que es podrien trobar.
-
Permissibilitat de les solucions
parcials. Les
solucions incompletes poden ser acceptades de forma assertiva (per exemple la
incompatibilitat del reconeixement de l’autodeterminació en una Constitució
consensuada) o com a simples temptatives, mentre es treballa per aconseguir una
solució completa que tingui en compte més informació o un examen més profund.
- Diversitat d’interpretacions. L’elecció social i política sempre
està oberta a interpetacions alternatives. A més dels interessos particulars
que es defineixen a partir dels individus de la pròpia comunitat afectada (“dret de pertinença”) poden resultar
rellevants les veus distants, territorialment i ideològicament, en la tasca
d’avaluació i d’escrutini social. I això pet tal d’evitar el parroquialisme de les perspectives
locals.
- Claredat i precisió en la definició
del que s’assumeix.
En aquest sentit, no podríem dir que el procés de discussió de l’Estatut del
2006 va pecar d’un excés de definicions confuses?
- Paper del raonament públic. Els problemes i els hipotètics
cords sorgits a l’hora de conjugar els interessos d’una part amb els interessos
de l’altra, o el interessos particulars amb els interessos de la totalitat,
s’han de sotmetre a la discussió pública sobre el tractament que han de seguir
i les variacions que han de ser examinades. En aquest sentit, em semblaria clar
que qualsevol acord, i qualsevol oferta unilateral, hauria de sotmetre’s,
després d’una profunda informació i de l’adequat l’escrutini, al veredicte dels
ciutadans mitjançant el corresponent procediment de referèndum o consulta.
Però tot això és
filosofia. Els esdeveniments imprevisibles que es poden desencadenar abans i
després de setembre 2017 ens dictaran quin procediment podem seguir.
Mentrestant, posem a punt les taules del ping pong.
Comentaris