Diades
La perspectiva de cinc diades consecutives
des de setembre de 2012, amb la participació massiva de ciutadans reclamant la
independència, porta a reflexionar no ja sobre la singularitat del moviment
capaç d’articular manifestacions d’aquestes característiques, úniques en el
concert internacional per la seva organització i la seva estètica, sinó sobre
les conseqüències polítiques que s’han anat produint després de cada
manifestació, per veure si la magnitud de les mobilitzacions periòdiques, com a
fets polítics indiscutibles en si mateixes, es correspon amb la traducció de mesures
concretes que signifiquin un avenç real en el procés cap a la independència.
1.- 11 de setembre de 2012: “Catalunya, nou
estat d’Europa” i la superació de l’autonomisme.
Després de l’ensulsiada de la Sentència del TC sobre
l’Estatut, que va provocar la manifestació de protesta de juliol de 2010 amb la
participació del president Montilla al capdavant, la manifestació d’aquell
setembre del 2012 va representar una novetat majúscula perquè trencava
definitivament amb la inèrcia conformista de les celebracions anteriors, tant
per la participació com per la contundència del seu missatge. El nacionalisme
moderat de CiU s’havia passat amb bous i esquelles al sobiranisme, evolucionant
des del concepte equívoc del dret a decidir cap a formulacions cada vegada més clares
d’independentisme. L’estelada, com ensenya de batalla, substituïa la senyera
definitivament (encara que en els projectes de nova Constitució per a la República Catalana
es manté el símbol de l’ensenya tadicional de les quatre barres vermelles sobre
fons groc, però això són figues d’un altre paner…).
La traducció
política concreta d’aquell onze de setembre, que esperonà el president Mas a
viatjar a Madrid d’urgència per plantar cara a Rajoy amb la qüestió postissa
del concert econòmic o pacte fiscal, i a començar-se a postular com a futur
president del nou estat d’Europa (President, president!!), va consistir en la
celebració el novembre d’aquell any d’eleccions anticipades que li van significar al president Mas la
pèrdua de dotze escons al Parlament (de 62 a 50). El que havia de ser la
confirmació definitiva de l’hegemonia
del nacionalisme conservador convertit a l’independentisme es va
transformar en l’inici d’una lluita soterrada amb l’independentisme tradicional
d’ERC per controlar el procés. Junqueras va optar per fer d’oposició de
l’oposició, és a dir, per fiscalitzar el govern sense compromisos aparents.
2.- 11 de setembre de 2013: “Via catalana
cap a la independència” i la pugna per la sobirania.
L’estètica d’aquella manifestació, de cap a cap de
Catalunya, va sorprendre Europa. Sens dubte la més nombrosa, o almenys la més
reveladora de la transversalitat del sentiment independentista.
La pressió social
d’aquella estètica meravellosa es va traduir políticament en la continuïtat de
l’estira-i-arronsa permanent del Govern amb ERC, entorn de la necessitat d’un
referèndum d’autodeterminació i la forma de portar-lo a terme. Fins al desembre
d’aquell any no hi va haver acord sobre la pregunta que es formularia, de doble
apartat i opcions progressives, i fins a l’abril de 2014 no es va poder
defensar la legitimitat d’aquella opció al Congrés de Madrid, que la va
refusar. Va ser la primera, i de moment l’última, vegada que el procés entrava
directament en el debat del Congrés de la mà dels seus impulsors per
defensar-lo. En qualsevol cas, la consulta va continuar formant part del futur
immediat de l’imaginari del procés i es presentava com realitzable en un
termini breu, per iniciativa del Parlament que es posava a legislar sobre la Llei de Consultes de
Catalunya després d’haver aprovat el gener de 2013 la declaració de sobirania
del propi Parlament.
Mentrestant , el TC
declarava el març de 2014 la nul.litat d’aquella declaració de sobirania i
posteriorment de la Llei
de Consultes.
3.- 11 de setembre de 2014: La “V” de
victòria i la batalla per la consulta.
Altra vegada la
contundència d’aquella demostració de força va empènyer el president Mas a
signar a finals del mateix mes, enmig d’una parafernàlia presidencialista que
reincidia en la voluntat permanent de fer història, el decret de convocatòria
de la consulta per al 9N. La ploma amb què es va signar deu estar guardada en
algun lloc o bé ja és peça d’algun museu d’història política recent.
La proximitat de la
data de convocatòria, sota la pressió de l’ANC i d’Òmnium (els cervells de les
mobilitzacions: President, posi les
urnes!!) va donar lloc a un reguitzell de propostes i contrapropostes, des de
la celebració tal qual de la consulta a pesar de la nova declaració de
nul.litat de la convocatòria fins a la formulació d’un procés participatiu
aigualit que almenys va facilitar, directament o indirectament, que el govern
de Madrid no fes res, o quasi res, per impedir-lo. Les seqüeles d’aquella
consulta, però, perduren en les imputacions per desobediència del president
Mas, de la
Vicepresidenta i de la Consellera d’educació
al TSJC, així com del Conseller Homs al TS. Una caixa de Pàndora que pot
contenir una bona quantitat de benzina per al procés i les mobilitzacions que
ens esperen.
L’eufòria del 9N no
es va traduir políticament amb cap guany concret per al procés, ni va obrir la
porta a cap negociació amb el govern del Pp que s’ha mantingut sistemàticament
entre la negativa a parlar i el menysteniment de les mobilitzacions, amb el
recurs al TC com únic instrument de resposta. La falta de guany concret va
començar a dibuixar un panorama de major radicalitat entre sectors de les forces
independentistes que passarien a plantejar amb
més insistència la necessitat d’una declaració unilateral d’independència
per sortir de l’atzucac.
L’alternativa que es va acabar imposant va ser la d’unes
eleccions “plebiscitàries” prèvies a la declaració unilateral d’independència. La
formació de la llista conjunta de JuntsxSí, que deixava fora la Cup, no es va aconseguir fins al
juliol de 2015, després de discussions inacabables i amb un últim i definitiu
full de ruta aconseguit entre prolongats
dolors de part dels signants que creaven un desconcert més i més creixent entre
els mobilitzats del procés. Una llista vergonyant per a CiU, que va preferir
posar el candidat Mas en el quart lloc, i gloriosa per als cervells de les
mobilitzacions, ANC i Òmnium, que tenien els seus representants en els llocs
segon i tercer. La convocatòria de les noves eleccions anticipades per al 27S
comptava de nou amb el pòrtic mobilitzador d’un altre 11 de setembre que havia
de ser definitiu en la vida de tots els convençuts que, aquesta vegada sí,
s’arribaria al final amb un calendari irrefutable de divuit mesos (“el vot de la teva vida”)
4.- 11 de setembre de 2015: “Via lliure a la República Catalana”i
el “mandat democràtic” de les plebiscitàries.
La Via lliure hipostasiada a la Meridiana de Barcelona,
a les fronteres de la ciutat dels vençuts transformada en la ciutat dels
guanyadors, es va viure en un clímax de
victòria certa davant la imminència de les eleccions del dia 27. La traducció,
però, d’aquell sentiment de victòria de la diada es va quedar en una victòria
de JuntsxSí que defraudava les expectatives creades i que havia de recórrer al
complement de la Cup
per arribar a la majoria absoluta de govern, havent perdut el plebiscit de la
majoria de votants. Aquell resultat va ser un cop que va trastocar les
perspectives, alleujat amb el bàlsam de la majoria d’escons i dissimulat amb la
fórmula del mandat democràtic que
suposadament s’havia obtingut, més en el camí del voluntarisme inesgotable que
del realisme polític que hauria aconsellat un replantejament de la dinàmica del
procés.
La incompatibilitat
de JuntsxSí i la Cup
es va fer palesa de seguida, però la urgència de donar mostres d’operativitat
en concordança amb la voluntat republicana i la dependència de la Cup van donar lloc, primer, al
document del 9N, una proclamació de ruptura que havia de ser la pauta del nou
Parlament (“Què és això?”, en
paraules del Conseller Mas Colell), i després, a la separació del president Mas
(“a la paperera de la història”) i a
l’elecció a dit del nou president Puigdemont a l’últim sospir.
La mobilització
ciutadana, en compensació, havia guanyat la presidència del Parlament per a la
presidenta de la ANC
(“Visca la República Catalana!”)
però va perdre els pressupostos del 2016 amb la conseqüència d’una qüestió
de confiança per al nou president que el deixava entre la dimissió obligada i
l’astúcia per evitar-la amb el recurs altra vegada a un moment posterior al
següent 11 de setembre. L’activitat parlamentària va prosseguir limitada als
aspectes republicans de futur, amb la ratificació de la declaració del 9N i la
posterior aprovació de les conclusions de la Comissió d’estudi del
procés constituent, obrint un altre conflicte amb el TC i ationant les ganes de
brega del govern en funcions del Pp que demana al mateix Tribunal diligències
penals.
5.- 11 de setembre de 2016: “A punt” i la
preparació d’unes eleccions constituents.
La celebració de l’última diada, com expressa el seu eslògan,
ha evidenciat el desig d’arribar a un punt i final del procés, d’acabar amb
l’estètica i el processisme, i concretar d’una vegada per totes l’entrada en
funcionament de la nova república.
El futur polític
immediat que s’obre amb aquesta petició gira entorn de la concreció d’unes dates
per a la convocatòria d’unes noves eleccions “constituents” (també el setembre
de 2017!), si supera la qüestió de confiança, segons que ha exposat el mateix
president, i si no és possible la celebració prèvia d’un referèndum pactat
d’acord amb els estàndards internacionals de legitimitat, legalitat i seguretat
jurídica. El referèndum unilateral, exigit per la Cup i festejat per ERC, la ANC i Òmnium, queda a mercè de
meres consideracions d’oportunitat, utilitat i factibilitat, almenys en aquests
moments.
De manera que per
estar del tot a punt ens espera encara l’onze de setembre de 2017 que, a
semblança de l’onze de setembre de 2015, ens convidarà a repetir el vot de la
nostra vida de cara a la formació d’un Parlament Constituent. En l’ínterim es
succeiran les declaracions de nul.litat del TC i el treball semiclandestí de
les comissions del Parlament per evitar precisament la intervenció judicial.
Podria ser que les lleis de desconnexió (hisenda, seguretat social i transitorietat
jurídica) apareguessin cap al final de la present legislatura formant part d’un
paquet legislatiu que es proposaria a l’electorat poc abans de les
eleccions “constituents”, com formant
part de la voluntat republicana de la majoria. Digués el que digués el TC i el
govern i el Parlament espanyols, les eleccions “constituents” se celebrarien
igualment sota les directrius d’aquesta proposta final.
Però no es poden
descartar altres efectes polítics: que algun moviment des del nou govern
central (en positiu o en negatiu) deixés en suspens aquesta part final del
procés, o que les discrepàncies al si de l’independentisme fessin impossible un
front electoral comú i el plantejament constituent mutés cap a un enfrontament
entre sobiranisme d’esquerres i sobiranisme de dretes per mor de l’objectiu que
batega al fons de tot el procés, el poder de goverrnar.
6.- Conclusions.
- Les
mobilitzacions de la diada de cada any han tingut efectes polítics
indiscutibles en el procés d’independència. En si mateixes constitueixen un fet
polític de primer ordre, la condició necessària, potser no suficient, per la
permanència del procés.
- Les visions
polítiques dels sobiranistes i dels seus mitjans de comunicació (algun dia
s’haurà d’estudiar en profunditat la seva aportació al procés) han tingut al
seu torn influència decisiva en el disseny de les successives manifestacions,
en un moviment de progressiva retroalimentació de celebració i proposta dels
grups articulats entorn del sobiranisme. La manifestació de cada any recull el
nou disseny d’acció política de l’exercici, el confirma i esperona i proposa
altres expectattives, des de recollir el dret a decidir fins a proposar el
referèndum unilateral i la declaració unilateral d’independència.
- En l’elaboració
d’aquest disseny progressiu s’han perdut alguns llençols i s’han creat no
poques tensions: desconcert del Psc, fractura de CiU, aparició de C’s,
sacrifici del president Mas, desaparició de Convergència, irrupció de
l’assemblearisme en l’acció parlamentària, pèrdua de pressupostos.
- La influència
recíproca ha tingut com efecte principal la consolidació del sentiment
independentista global. La traducció de les mobilitzacions en mesures
polítiques concretes ha sigut més aviat escassa i de nul.la eficàcia, fins ara,
de cara a fer real el propòsit de la independència. Hi ha una gran desproporció
entre les dimensions i la magnitud de les mobilitzacions socials i els seus
resultats concrets. Tampoc han generat un canvi de posició política dels Estats
respecte del procés, ni a la UE
ni en el concert internacional, més enllà de fugisseres mostres de simpatia cap
als catalans i la seva capacitat estètica. Per contra, s’han
trencat tots els ponts amb el govern central i generat conflictes permanents
amb el TC.
- La traducció a les
urnes de les mobilitzacions, que mostren una hegemonia aclaparadora de
l’independentisme, no s’ha correspost fins ara amb els resultats electorals que
se n’esperaven, ni en la interpretació que es pugui fer del procés participatiu
del 9N ni amb els resultats del 27S , i encara menys amb els resultats de les
generals.
- En conjunt les mobilitzacions han fet present
i actualitzat cada 11 de setembre les exigències d’un procés que sabem com va
començar però que no sabem com i quan pot acabar. S’està donant la paradoxa de
conviure en un mateix sentiment independentista global les sensacions d’eufòria,
de cansament i d’impotència política.
Les mobilitzacions,
com el procés, no poden morir, però potser comencen a demanar un canvi de rumb
intel.ligent. Deia Gaziel que voler fer topar violentament Catalunya amb
Espanya és com posar en pràctica
l’antiga faula del tupí de terrissa i el tupí de ferro.
Comentaris