Notes d’un viatge al Perú (1): De la tomba de Pizarro als colors de Santa Catalina
Els
dos primers dies els passem a Lima.
Diuen que l’origen de
la denominació ve del riu Rímac que
la travessa i que vol dir “parlador” en quechua. Sobre l’origen de la denominació
de “Perú”, l’inca Garcilaso de la Vega (fill de capità
conqueridor i mare membre d’una de les “panacas” inques) explica al començament
dels seus “Comentarios Reales de los Incas”
que en una expedició de l’any 1.513 els primers exploradors espanyols de les
costes del Perú van preguntar amb gestos a un indígena com es deia el país que
costejaven, i que aquest, astorat per la presència d’aquells estranys éssers amb barba que es movien sobre unes
cases enormes de fusta, va respondre com va poder que ell es deia “Berú” i es trobava al “Belú”, al riu. D’aquella confusió en
devia sortir el nom de Perú.
El primer que ens
sorprèn és la profusió de propaganada electoral de les eleccions municipals i
regionals a celebrar el mes d’octubre,
amb vistosos cartells de colors i les fotografies dels candidats arreu. El
taxista ens comenta que a Lima ciutat hi ha més de 30 districtes que han
d’elegir candidat, i afegeix que si bé els alcaldes no poden ser reelegits per
un mateix districte cada quatres anys, per evitar la corrupció, sí que ho poden
ser en disctrictes diferents. Li parlem de la recent dimissió del president Pablo
Kuczynski precisament per corrupció, substitüit per Vizcarra, del mateix
partit, i s’esplaia, mig en broma mig seriosament, sobre la volatilitat dels partits i sobre el
fet que els últims presidents de la República hagin sigut condemnats també per
corrupció (Toledo, exiliat a EEUU, Fujimori, Humala…).
Lima, més de 8
milions d’habitants, una concentració humana difícil d’ordenar (es veu sobretot
a les barriades a mig urbanitzar i en el caos de circulació dominat per quantitat de taxis sense llicència i busos
col.lectius que agafen gent amb constants parades improvisades), té al centre
el que en diuen “La Lima
cuadrada”, la zona colonial declarada patrimoni cultural de la humanitat per la Unesco.
Després d’una primera ullada a les construccions
piramidals preincaiques de la “Huaca Pucllana” (“lloc de jocs”), entrem a l’església de San Pedro
dels jesuïtes (els últims a arribar i el primers a sortir del Perú després de ser expulsats de la Península per Carles III). L’exuberància del barroc jesuïta de San Pedro, les campanes del qual van ser les primeres a repicar per la independència el 1.821, és la primera constatació de la riquesa d’aquest gènere arreu del país, que es repeteix en les diverses formes del barroc dit mestís
que incorpora al llarg del XVII i XVIII particularitats significatives de les cultures inca i preinca. El barroc va ser l’art que el colonialisme va sobreposar, o més aviat imposar, a les cultures andines per fer oblidar les religions ancestrals. Tot i la contundència del seu missatge i de les seves formes, mai ho va aconseguir del tot.
dels jesuïtes (els últims a arribar i el primers a sortir del Perú després de ser expulsats de la Península per Carles III). L’exuberància del barroc jesuïta de San Pedro, les campanes del qual van ser les primeres a repicar per la independència el 1.821, és la primera constatació de la riquesa d’aquest gènere arreu del país, que es repeteix en les diverses formes del barroc dit mestís
que incorpora al llarg del XVII i XVIII particularitats significatives de les cultures inca i preinca. El barroc va ser l’art que el colonialisme va sobreposar, o més aviat imposar, a les cultures andines per fer oblidar les religions ancestrals. Tot i la contundència del seu missatge i de les seves formes, mai ho va aconseguir del tot.

bisbe de Lima, Santo Toribio, primer traductor del catecisme catòlic al quechua i l’aimara (en el retaule, un cap quechua se’l mira encuriosit).
Per algú que viatgi
al Perú li ha de resultar imprescindible la visita al Museu Larco de Lima, de
la fundació privada Rafael Larco Herrera, arqueòleg, exvicepresident de la República i exministre d’Exteriors i d’Hisenda.
Aquí t’adones que la cultura inca sorgeix al Ss XIII i XIV assumint la
diversitat cultural de les macroètnies que poblaven les zones de la serralada
dels Andes i de les costes del Perú des de molts segles abans. Les primeres
religions (l’au al cel, el puma a la terra i la serp del món subterrani són els
tres punts
cardinals de la cosmogonia incaica que incorpora de les ètnies
anteriors), els animals sagrats de l’ètnia cupisnique des del 1.250 a.C., la unió del felí, l’au i
la serp, la transformació de l’home en bèstia, la força figurativa de la ceràmica
Mochica (entre els Ss I i VIII d.C.), són mostres eloqüents
d’aquesta diversitat cultural. Particular atenció mereixen les sales de
ceràmica eròtica mochica, d’activitat sexual entre vius i morts, destinades a
propiciar la fertilitat de la terra. Els morts, habitants del món subterrani,
han de continuar sent fèrtils i fecundant la terra.




Segons la
historiadora Maria Rostworowski (“Historia del Tahuantinsuyo”) els inques van adquirir tota la magnificència que els
espanyols van admirar després de la conquesta per l’Inka Tupac Yupanki (11è
sobirà de la dinastia) de les tribus de la macroètnia de Chimor a la costa Nord
del
De la il.lustració, inprescindible, del Museu Larco ens traslladem de nou a la Lima colonial, a les
esglésies barroques de Sant Agustí i de la Mercè, i al convent i església de Santo Domingo,
que lllueix una sala capitular d’art mudèjar, a més de la cripta amb les restes
de Santa Rosa de Lima i una valuosa biblioteca a la seu de la que fou la
primera universitat del Perú del S.XVI, la universitat de San Marcos que
continua activa avui. Els dominics van ser els acompanyants de Pizarro i
companyia en la conquesta del Perú, i com a tals sempre van gaudir d’un
especial tracte de favor dels governants.
Des del campanar de
Santo Domingo es té una bona vista sobre Lima i sobre els claustres del
convent. En un dels replans de la pujada al campanar hi ha exposada una
col.lecció d’aquarel.les del pintor mulat de Lima, Pancho Fierro (1.807-1.879),
que reflecteixen tipus i costums de la seva
ciutat, escenes de personatges que desfilaven davant d’aquest mirador: venedors ambulants i mestres de diferents oficis, “tapadas”, magistrats i sacerdots, ciutadans notables, còmics i elements marginals.
ciutat, escenes de personatges que desfilaven davant d’aquest mirador: venedors ambulants i mestres de diferents oficis, “tapadas”, magistrats i sacerdots, ciutadans notables, còmics i elements marginals.
Vol ràpid de Lima a
Arequipa, la segona ciutat del Perú, coneguda com la “ciutat blanca” pel color
clar de les edificacions del centre amb pedres volcàniques dels “nevados” que
la circumden.
Aprofitem el matí
lliure del primer dia a Arequipa per visitar el convent de Sta Teresa en el que
les monges de clausura carmelites han sabut treure profit de la gran quantitat
d’art colonial que atresoren, exposat en el museu adjacent, per continuar sense
problemes econòmics
amb la dedicació a la vida contemplativa. Les dependències estan farcides de quadres de l’escola cusquenya, i el silenci del claustre es veu recompensat per la visió propera del volcà Misti (5.800 m.) que juntament amb el Chachani (6.300 m.) sobrevolen la ciutat i li donen un toc de bellesa superba i al mateix temps un xic amenaçadora. La pintura cusquenya d’art religiós, iniciada a la ciutat del Cusco a rel de les reduccions d’indígenes ordenades pel Virrey Toledo l’últim quart del S. XVI, va comptar amb l’aportació de pintors italians que van cridar els jesuïtes, entre ells el remarcable Bernardo Bitti, les obres dels quals són sovint reproducció de pintures d’autors de la metròpoli amb incrustacions semiclandestines de la ideosincràsia incaica que es poden descobrir en multitud de detalls. El més important de l’escola fou sens dubte Marcos Zapata, autor de més de 200 obres durant la segona meitat del S. XVIII.
amb la dedicació a la vida contemplativa. Les dependències estan farcides de quadres de l’escola cusquenya, i el silenci del claustre es veu recompensat per la visió propera del volcà Misti (5.800 m.) que juntament amb el Chachani (6.300 m.) sobrevolen la ciutat i li donen un toc de bellesa superba i al mateix temps un xic amenaçadora. La pintura cusquenya d’art religiós, iniciada a la ciutat del Cusco a rel de les reduccions d’indígenes ordenades pel Virrey Toledo l’últim quart del S. XVI, va comptar amb l’aportació de pintors italians que van cridar els jesuïtes, entre ells el remarcable Bernardo Bitti, les obres dels quals són sovint reproducció de pintures d’autors de la metròpoli amb incrustacions semiclandestines de la ideosincràsia incaica que es poden descobrir en multitud de detalls. El més important de l’escola fou sens dubte Marcos Zapata, autor de més de 200 obres durant la segona meitat del S. XVIII.
L’edifici més antic
d’Arequipa és l’església de la
Companyia dels jesuïtes, un sòlid barroc
mestís, de façana
exuberant, en quins laterals coberts de vegetació andina es pot comprovar l’any
de construcció,1.698, posterior al
terratrèmol devastador de 1.650. El pati
interior de la Companyia
presenta un claustre de columnes dòriques revestides sempre amb els mateixos
motius esculpits de vegetació. Però el més important d’aquesta església és la
capella de Sant Ignasi, l’antic baptisteri amb cúpula coberta de pintures
murals de tons vermellosos que esclaten enmig de la fronda selvàtica que
representen. A banda i banda, quatre pintures delicades de Bernardo Bitti, la
milllor sens dubte la del nen amb la mare.
Si a Lima era
indispensable la visita al Museu Larco, a Arequipa és igualment necessària una
llarga i pausada visita al convent de Santa Catalina.
Santa Catalina és
una ciutat dintre la ciutat. Pensada com a residència per monges de l’alta
societat, que hi vivien amb les seves serventes després de rebre dots quantiosos que les hi asseguraven un cómode futur, hi van arribar a residir més de cinc-centes monges dominiques a partir de 1.579. Malmès per un altre terratrèmol el 1582, la jerarquia va decidir que les monges es construïssin els seus propis apartaments on podien fer vida retirada amb un o varis familiars, a més de les criades respectives.
societat, que hi vivien amb les seves serventes després de rebre dots quantiosos que les hi asseguraven un cómode futur, hi van arribar a residir més de cinc-centes monges dominiques a partir de 1.579. Malmès per un altre terratrèmol el 1582, la jerarquia va decidir que les monges es construïssin els seus propis apartaments on podien fer vida retirada amb un o varis familiars, a més de les criades respectives.
Avui dona gust de
caminar per entre les dependències d’aquells apartaments. Poca vida retirada
devien fer-hi les monges, si no s’entén que la retirada devia ser respecte de
les difícils condicions de vida dels indígenes, els criolls i els mestissos, de
la societat arequipenya dels Ss XVII, XVIII i XIX.
Era una vida de privilegi. La claror d’Arequipa ens acompanya pels carrers i les places d’aquesta ciutat interior. Carrer Sevilla, Carrer Còrdova, Carrer Burgos, els safareigs, les cuines, els menjadors i sales d’estar, la plaça de Zocodover on les monges intercanviaven fils i labors, la sala del “de profundis” on quedaven en vetlla després de morir i eren perpetuades en efígie pels mateixos pintors del convent, els tallers, els geranis, els colors vermell i blau intensos, els ocres temperats, la Plaça del silenci, el claustre dels Tarongers i el claustre Major, tot convida a deixar transcòrrer lentament la tarda que es va escolant rere la llarga paret del cementiri que recorda la futilitat del temps amb una creu vermella que s’havia de tocar amb els dits quan es passava pel davant.
Era una vida de privilegi. La claror d’Arequipa ens acompanya pels carrers i les places d’aquesta ciutat interior. Carrer Sevilla, Carrer Còrdova, Carrer Burgos, els safareigs, les cuines, els menjadors i sales d’estar, la plaça de Zocodover on les monges intercanviaven fils i labors, la sala del “de profundis” on quedaven en vetlla després de morir i eren perpetuades en efígie pels mateixos pintors del convent, els tallers, els geranis, els colors vermell i blau intensos, els ocres temperats, la Plaça del silenci, el claustre dels Tarongers i el claustre Major, tot convida a deixar transcòrrer lentament la tarda que es va escolant rere la llarga paret del cementiri que recorda la futilitat del temps amb una creu vermella que s’havia de tocar amb els dits quan es passava pel davant.
Comentaris