Una descoberta: l'escultor Tilman Riemenschneider
Tots els viatges són propicis per descobrir paisatges, persones, històries, obres d’art, que d’alguna manera els justifiquen, però sempre hi ha alguns detalls inesperats que els fan particularment grats de recordar, sobretot si no t’has entretingut excessivament a preparar-los. Uns dies de recorregut per la Selva Negra alemanya i les regions de Baviera mostren una varietat considerable de paisatges i de punts d’interès, des de l’espessor boscosa de pins melis i faigs de la Scwartzwald, clapejada per amplis redols de verd de cultiu i farratge, sempre puntejades per les confortants masies camperoles, passant per l’exuberància dels rius Rhin, Donau, Lech, Wömitz i Maine, fins a les manifestacions de l’art majoritàriament gòtic i barroc de la zona bavaresa, amb rellevants excepions de romànic (església d’Altestadt) i rococó (església de Wies, patrimoni de la humanitat).
Cap al final del recorregut, les escultures de Tilman Riemenschneider (1.460-1.531), quasi totes amb fusta de til.ler, van convertir-se per a mi en aquest particular centre d’interès inesperat que et fa recordar gratament el nucli més valuós d’un viatge. Escultor de llarga trajectòria a la francònia, amb taller a la ciutat de Würtzburg, de la que va arribar a ser regidor i batlle els últims anys de la seva vida, durant la guerra dels camperols, va ser llargament oblidat al seu propi país justament per haver pres partit a favor dels camperols i contra els nobles i la clerecia, opció que li va comportar presó i tortura, a més de l’oblit de la seva obra que no començà a ser revalorada fins a finals del S.XIX. A la Saintjacobskirche de Rothenburg em sorprèn l’expressió moderna del tríptic de l’altar del Sant Sopar que contrasta amb els retaules gòtics dels costats. Hi ha una munió de detalls que criden l’atenció: l’ornamentació flamígera, la riquesa dels plecs dels vestits donant moviment als personatges, el desafiament de les cares mirant fit a fit l’observador, la gesticulació de les mans, la posició central de Judas a l’escena, acorralant a un Jesús que s’endevina defensant-se amb la paraula.



Comentaris