Matisos

L’absència de matisos degrada el llenguatge i afecta el comportament que tendeix també a simplificar-se amb actituds apodíctiques i impositives. Paradoxalment, la millor manera de respectar la complexitat és adoptar un sentit d’humilitat intel.lectual, d’interrogació, d’aprenentatge, d’ignorància metodològica, aquella ignorància que t’ajuda a ser curiós per anar descobrint el que realment importa. Una vegada més la saviesa estoica de Montaigne, segons el qual l’admiració és el fonament de tota filosofia, ens il.lustra passant per escrit la seva experiència:
“ Parlem de totes les coses de manera imperativa i dogmàtica. A Roma, l’estil implicava que allò mateix que un testimoni declarava que havia vist amb els seus ulls, i allò que un jutge ordenava pel seu saber més cert, estigués concebut en aquesta manera de parlar: "em sembla". Em fan odiar les coses versemblants quan me les claven al cap com a infal.libles. M’agraden aquests mots que afebleixen i moderen la temeritat de les nostres proposicions: "potser", "d’alguna manera", "algú", "es diu", "penso", i semblants. I si hagués hagut d’educar els infants els hauria posat tant aquesta forma de respondre a la boca: "Què vol dir", "no ho entenc", "podria ser", "és veritat?", que més aviat haurien conservat la forma de l’aprenent als seixanta anys que haurien representat la de doctors als deu, com fan habitualment. Si un vol curar la ignorància, ha de confessar-la. L’admiració és el fonament de tota filosofia, la recerca, el seu progrés; la ignorància, el seu final. Però veritablement hi ha alguna ignorància forta i generosa que no deu res, en honor i coratge, a la ciència, ignorància que per concebre-la no cal menys ciència que per concebre la ciència”.
(Montaigne, a “Sobre els coixos”, en el Llibre Tercer dels Assaigs, Ed. Proa)
Comentaris