Persistència
Ahir va
dir Puigdemint a l’acte de presa de posició de dos nous membres de la Comissió Jurídica
Assessora : “Tot el que vingui de la
convicció, el compromís i la persistència ens acosta més a la justícia que la
idea de renúncia o resignació, que és el
que alguns voldrien, però no els donarem cap tipus d’oportunitat ni
possibilitat”. I fent un paral.lelisme amb la lluita contra ETA en els trenta anys de l’atemptat d’Hipercor
va afegir: “Si no fos per la persistència
de moltes persones, també anònimes, aquest combat no s’hagués guanyat… D’aquí
uns anys direm el mateix, hem aconseguit tot el
que el poble de Catalunya es va proposar perquè vam persistir i perquè
no ens vam resignar i perquè no vam renunciar”.
No sé si les víctimes de l’atemptat d’Hipercor poden
sentir-se ofeses per aquest paral.lelisme de suposada persistència en
circumstàncies totalment diferents, quan és clar que el seu perjudici personal,
i la seva superació, no té directament res a veure amb la persistència
independentista. La persistència que pot connectar amb el sofriment de víctimes
i familiars tindria a veure en tot cas amb el propòsit d’evitar que es tornés a
produir un fet com aquell i en la constància per pal.liar les seves
conseqüències. Qualsevol connexió externa d’una actitud de persistència
política que no tingui relació amb aquell atemptat els pot semblar, com a
mínim, estranya i desubicada.
El que sí que
demostren aquestes expressions del president és que està immers en una escalada
verbal un pèl obsessiva en la que qualsevol circumstància li sembla adient per
insistir en la transcendència per a l’independentisme del tram final del procés encarat cap a l’1O.
Ara toca insistir en la persistència com a valor aglutinador a l’entorn de les
conviccions independentistes, oposat a qualsevol altra possibilitat que
significaria resignació i renúncia envers els que no pensen el mateix, respecte
dels quals no els hem de donar cap tipus d’oportunitat ni possibilitat. És la
persistència en una idea única que es proposa als seguidors en forma d’ideal de
futur immediat que passarà per sobre de qualsevol obstacle.
Persistir en els
propis ideals, si no són desproporcionats o contraris als legítims interessos
dels altres, pot ser positiu, però el que se li demana a un polític, que a més
té institucionalment la representació de tots els ciutadans de Catalunya i no
només dels independentistes, és que la seva capacitat de persistir es tradueixi
en compromisos positius per al bé de tots, no d’una part. Només en aquest sentit
la persistència relacionada amb les conviccions i el compromís pot acostar-nos
més a la justícia.
La persistència
políticament i socialment positiva té més a veure amb el propòsit de generar
constantment condicions de convivència, admetent les diferències d’ideologia,
que no amb el propòsit de no moure’s dels
propis plantejaments fins aconseguir-los en la seva integritat. La
persistència política en un compromís que exclou una part està renyida amb la
persistència en el compromís pel diàleg que mira de ser inclusiu. La
persistència en l’error de plantejament del procés, i la seva radicalització,
ha anat oblidant veritats tan elementals com aquestes.
L’assimilació del
diàleg polític amb la resignació i la renúncia, com repeteix el president,
oblida la naturalesa i les condicions de tot diàleg en el que sempre es cedeix
i es guanya parcialment. Dialogar no és renunciar, és comprometre´s amb una
segona opció que ho és per a tots i que per això mateix pot ser positiva per a
tots. Els ideals, recorda Innerarity, ens diuen el que volem ser, els
compromisos presos en el diàleg ens diuen el que som.
Si l’opció del
president per la unilateralitat política, social i jurídica, per la
representació també unilateral dels ciutadans i per l’escalada verbal, el porta
a obviar que és el president de tots i que la seva actuació està d’antuvi
compromesa en un marc democràtic configurat per tots i que entre tots podem
canviar, almenys que la persistència que
predica no li faci oblidar la pròpia impotència. Es pot ser neci sucumbint o
resignant-se a les imposicions del poder dels altres, però també es pot ser
neci si no es reconeix la pròpia impotència. Aquesta és una tasca pràcticament
irresoluble, com recordava Th. Adorno, i el que se li pot demanar al president
és que no ens faci més necis del que som.
Comentaris