De què parlem quan parlem d’un referèndum amb garanties?
En un referèndum
com el que pensa convocar el president de la Generalitat el
subjecte consultat és el cos electoral en la seva integritat i materialment és
un instrument de participació política. Amb aquestes notes resulta indiscutible
que el referèndum a celebrar hauria de reunir de manera imperativa tots els
requisits d’una consulta electoral encara que el que es proposi sigui la
resposta a una pregunta amb el sí o amb el no. No estem, per tant, davant d’un procediment que es pugui improvisar o
que pugui tenir adherències o singularitats pròpies en funció de les
circumstàncies del moment o del lloc de celebració sinó davant d’un marc
d’exigències inesquivables que flueixen de la transcendència del fet
referendari en si mateix, més si tenim en compte le seves conseqüències, i dels
antecedents de la legislació pròpia, estatal i internacional, sense les quals
el referèndum no podria ser reconegut des de cap instància. No s’hi valdria
apel.lar al dret internacional per jusitificar un hipotètic dret
d’autodeterminació i després saltar-se les normes de procediment que fan que un
referèndum sigui de veritat un referèndum decisori.
En un moment de
l’entrevista de diumenge passat a Tv3 el president Puigedmont va defensar amb
vehemència que donades les circumstàncies especials amb què es desenvolupa el
procés, amb l’oposició constant i aferrisada del govern central, no se’ns pot
exigir el compliment escrupolós de totes les exigències d’un referèndum, les
que marca la Comissió
de Venècia o qualsevol altra. Amb
aquesta posició, sorprenent i una mica inquietant, donava a entendre que la
normativa que s’està preparant serà una normativa ad hoc, adaptada a les circumstàncies del moment i que es podrien
justificar la simplificació, o fins i tot el bandejament dels requisits
estàndards perquè el resultat pugui ser considerat efectiu i vinculant. No,
president, siguin quins siguin els obstacles de la celebració el resultat no
podria considerar-se vàlid ni efectiu sense respectar els requisits
indispensables de procediment i de garanties que fan que un procés electoral
sigui un procés electoral i que un referèndum sigui un referèndum.
Mirar de justificar
segons quins procediments per aconseguir determinats objectius forma part de
l’itinerari del procés, però no es pot arribar al moment culminant amb
l’apel.lació a la democràcia de base i furtar-li als ciutadans el factor més
bàsic de la democràcia, el respecte a la igualtat que només és possible amb la
seguretat jurídica que protegeix tots
els membres del cos electoral. És pot discutir si tenim dret o no a
l’autodeterminació, si estem o no legitimats per fer un referèndum unilateral,
però és indiscutible que si el volem
celebrar hem de respectar escrupolosament les bases d’un referèndum que mostri
i demostri que no es posa en risc la seguretat jurídica.
No sabem a hores
d’ara de quina normativa es valdrà la convocatòria del referèndum ni quin
procediment establirà per la seva celebració, el que ja és prou preocupant en
ordre a adquirir un mínim de seguretat. Sigui quina sigui la normativa que de
moment es manté en secret, semblaria que aquesta, a part dels elements de
logística fonamental (urnes, paperetes, locals), haurà de respectar els requisits de l’administració electoral com a
garantia de la transparència i objectivitat del procés electoral-referendari i
del principi d’igualtat. No tenim altra referència, en aquest sentit, que la Llei orgànica espanyola de
procés electoral, d’acord amb la qual hem operat en cada convocatòria electoral des
de l’establiment de la democràcia. El Parlament català ha sigut incapaç fins
ara de crear-ne una de pròpia tot i formar part de les seves competències. És
d’esperar, per sentit comú, que no pel fet de ser espanyola, aprovada pel
Congrés amb els vots dels diputats catalans, serà menystinguda com a punt
necessari de referència, donat que per altra banda és perfectament homologable
amb qualsevol llei electoral de qualsevol democràcia avançada.
Des del punt de vista
del respecte a la seguerat jurídica, de la garantia de transparència,
objectivitat i igualtat, la llei electoral, al règim de la qual està sotmès el
procés de referèndum, parteix de la constitució d’una Junta Electoral Central que supervisa la feina de l’Oficina del Cens Electoral
(responsable de les llistes electorals
provisionals i definitives). Aquesta Junta Electoral Central està
formada per vuit vocals magistrats del TS, elegits per insaculació, i cinc
vocals catedràtics, i resol en última instància totes les qüestions, irregularitats,
queixes, reclamacions o demandes que es suscitin en qualsevol moment del procés
electoral-referendari que no puguin resoldre les Juntes Provincials o les
Juntes de Zona. Les Juntes Provincials i
de Zona estan formades respectivament per tres vocals magistrats de
l’Audiència i dos vocals designats per la Junta Electoral Central, i tres
vocals jutges de 1ª Instància o d’Instrucció i dos vocals designats per la Junta Provincial entre
llicenciats en dret, en c. polítiques o sociologia. La formació de les meses
correspon als Ajuntaments sota la supervisió de la Junta electoral de zona, amb
designació de president i dos vocals per sorteig entre els ciutadans del cens
en el districte respectiu. El secretari de la Junta Electoral de Zona és el
secretari del jutjat degà de 1ª Instància, i els secretaris dels Ajuntaments
són delegats de la Junta Electoral
de Zona i actuen sota la seva estricta dependència.
Tot això no és burocràcia, és una xarxa de seguretat jurídica elemental
que vetlla pel dret a la igualtat de tots els ciutadans. És el nucli d’un procés
electoral-referendari amb garanties democràtiques. I tot això no
s’improvisa ni es pot crear d’un dia per l’altre amb opacitat, ni pot
marginar-se o bé obviar-se per introduir-hi normes ad hoc adaptades a les circumstàncies del moment. Com ho resoldrà
la llei que ens diuen que tindrem, creada ex
novo per regular el referèndum unilateral? Tindrem Juntes amb magistrats i
jutges? Com es constituirà la Junta
Electoral Central i l’Oficina del Cens? Quan podrem examinar
les llistes? A qui ens podrem dirigir, per reclamar, demandar, protestar? És de
suposar que la llei que ens preparen al Parlament farà tabula rasa d’aquesta xarxa de segureta jurídica i en voldrà crear
una altra de diferent, potser molt més simple i en tot cas prescindint de
magistrats i jutges en la constitució de les Juntes, perquè com es podrà
demanar al TSJC que insaculi noms de magistrats per formar la Junta Electoral Central? Se’ls
sancionarà d’acord amb la nova llei si no ho fan? Com es constituirà l’Oficina
del Cens electoral? Es podrà fer un ús no adequat de les dades personals en un
referèndum no autoritzat? Quina funció tindran els secretaris dels Ajuntaments
si és que en tindran alguna? Si es formen “agents
electorals”, com algú ha insinuat, les seves funcions i el seu
reconeixement pel cos censal preestablert
podrà suplir les funcions de control democràtic previst en la xarxa de
seguretat jurídica que ens atorga la llei electoral que fins ara ens ha
emparat?
Hi ha una dada molt
significativa en aquesta xarxa de
segureta jurídica que és la vigent llei electoral: els membres de la Junta Electoral Central es
designen dins els noranta dies següents a la sessió constitutiva del Congrés
dels Diputats. És a dir, immediatament
després d’un procés electoral els ciutadans ja coneixem l’Organ decisori que
ens atorgarà seguretat jurídica en el proper procés, tardi el que tardi. Pot
comparar-se aquesta previsió amb la improvisació d’unes normes electorals que
ignorem i que s’aprovaran a corre-cuita poc abans de la celebració del
referèndum unilateral? Aquesta constatació porta a l’evidència que només des d’un Estat ja constituït i
reconegut es pot preparar, convocar i celebrar un referèndum amb plenes garanties
per als seus ciutadans. Voler improvisar com si ja fossim un Estat, des d’una realitat imaginada, només es
pot fer pensant en altres mobilitzacions que d’alguna manera ens compensin
d’aquest Estat inexistent.
Comentaris