Els costos de retorn del referèndum unilateral
Digui
el que digui el Govern de la
Generalitat el proper dimarts dia 4, el referèndum unilateral
no podrà tenir les garanties mínimes de celebració i el seu resultat seria en
tot cas ineficaç jurídicament i políticament en ordre a una declaració
unilateral d’independència. Això ho saben les dues parts.
De tota manera, si
es convoca el referèndum malgrat la manca absoluta de garanties i es va
endavant amb els mitjans que siguin, el que caldria preveure serien les passes
que a partir d’un moment s’hauran de donar cap enrere, tant de part del Govern
de la Generalitat
como de part del Govern central. Ara les dues parts es veuen amb cor de
mantenir el repte recíproc posant l’accent en les respectives capacitats
unilaterals, en la legitimitat constitucional i en la suposada legitimitat
democràtica. Arribarà un moment, a partir de l’1O, en què ja no servirà de res
l’apel.lació a aquestes legitimitats sinó que les dues parts s’hauran de
plantejar políticament com sortir-se’n de la situació creada per no quedar
estancats en un bloqueig permanent.
Com es recuperaria el Govern central, i per
extensió la democràcia espanyola, de l’aplicació de l’article 155 de la Constitució? És un article que es va incloure
repetint la dicció d’altres Constitucions, però pensant que el supòsit previst
no es donaria mai. El mateix govern del Pp ha donat mostres de no creure en la
seva aplicació quan ha derivat els
mitjans per fer front a l’independentisme cap al TC, atorgant-li facultats
executives que una part significativa del mateix Tribunal ha considerat
inapropiades. L’article 155, d’altra banda, no preveu una suspensió global de
l’autonomia, que voldria dir deixar inoperants totes les seves institucions,
sinó només l’adopció de mesures necessàries per garantir al compliment forçós
de les obligacions o per la protecció de l’interès general, previ el
requeriment al president de la
Comunitat pel compliment, i en tot cas després de l’aprovació
de les mesures per la majoria absoluta del Senat. Qualsevol mesura aprovada en
aquest sentit (presa del comandament directe dels mossos, suspensió de les
facultats d’alguna o algunes conselleries, fins arribar a la suspensió de les
competències del president) tindria un cost social i polític immediat molt
elevat, i tindria també un cost potser irrecuperable, en termes de confiança
global envers la població catalana, a l’hora de preveure el retorn a la
normalitat. De quina normalitat estaríem parlant després d’haver suspès, ni que
sigui parcialment, el funcionament de les seves institucions?
De ben poc li
serviria al Govern central la justificació de l’interès general d’Espanya
previst en aquest article. El que acabaria constatant-se dins i fora del país,
dins i fora de l’Estat, independentment de les preferències prèvies dels
ciutadans, seria justament l’atemptat contra l’interès general d’Espanya
perpetrat per la incompetència i la irresponsabilitat d’un govern que
temeràriament ha jugat la carta de l’immobilisme durant sis anys, no ja respecte
d’un referèndum d’autodeterminació, sinó respecte d’una oferta plausible dins
el marc legal que s’hauria d’acabar sotmetent a referèndum. L’Estat ens deu un
referèndum, perquè el que vam celebrar aprovant l’Estatut del 2006 va ser un
referèndum fallit, esdevingut ineficaç per la Sentència del TC del
2010. Fins i tot el president d’Extremadura reconeix que Catalunya és l’única
Comunitat que es regeix per un Estatut que no és el que va referendar.
Com es recuperarà la Generalitat de les
conseqüències d’un projecte
independentista portat fins al final en contra de l’Estat? El mateix
cos de lletrats del Parlament posa de manifest la manca de respecte a les
competències dels parlamentaris de l’oposició amb la reforma del Reglament i la
previsió d’una llei aprovada en lectura única. El Consell de Garanties
Estatutàries no podrà sinó dictaminar contra la llei de Transitorietat. El
president i el seu Govern s’han convertit en els defensors del projecte
menystenint la representació de l’oposició de més del 50% dels votants a les
últimes eleccions. És, de fet, un govern per la independència contra legem i contra la voluntat de la
majoria de la població, completament deslegitimat per convocar, preparar i
vetllar per la celebració d’un referèndum amb garanties.
Si anar fins a les
últimes conseqüències, com no es cansen d’anunciar, vol dir cridar a una
moblització permanent, a una ocupació del Parc de la Ciutadella envoltant el
Parlament, en una mena d’autosegrest en benefici propi i en perjudici de la naturalesa
i la raó de ser de la institució, quan un mínim de raó política superi
l’assemblearisme i doni pas a un principi de diàleg mímin amb
l’Estat, o a unes noves eleccions, caldrà fer inventari de danys i guanys
tenint en compte els costos de retorn a una normalitat relativa que potser una
part important de l’electorat considerarà excessius en funció del que s’ha
promès, del que s’ha malmès i del que s’haurà acabat obtenint.
Comentaris