La fi del Pacte Nacional i el cant del cigne
A la pàgina oficial del Pacte Nacional pel Referèndun es
llegeix: “A proposta del Parlament
de Catalunya, i amb l’impuls del Govern
de Catalunya, el dia 23 de desembre de 2016 es constituí el Pacte
Nacional pel Referèndum, que aplega milers d’entitats socials,
culturals i polítiques, amb el propòsit d’impulsar un pacte entre els governs
de l’Estat i de la
Generalitat que permeti la celebració d’un Referèndum eficaç
i vinculant, perquè la ciutadania catalana pugui votar sobre el seu futur
polític com a nació”. La
constitució, doncs, del PNR encara no fa mig any obeeix a un impuls del
Parlament de Catalunya i del Govern de la Generalitat amb la
voluntat d’aplegar la representació d’amplis sectors de la ciutadania catalana
per obtenir un referèndum pactat, eficaç i vinculant.
Després de le feina
feta per la coordinadora del PNR, amb l’aportació de més de cinc-centes mil
signatures a favor del manifest promogut per la pròpia entitat i el recolzament
d’algunes personalitats internacionals, en la sessió d’ahir a l’auditori del
Parlament els seus integrants han presentat la dimissió i l’entitat ha entrat
en via morta, encara que se la vol mantenir con a plataforma de debat en un
futur per determinar.
No es pot deixar de
constatar que aquesta darrera sessió del PNR va ser requerida expressament pels
comuns i les seves confluències després que la setmana anterior el Govern
l’hagués obviada freda i interessadament convocant una reunió només dels
partits sobiranistes, inclosos els comuns que no hi van voler prendre part. El
que el Govern pretenia amb aquella reunió era posar a prova l’abast del
compromís dels comuns amb el referèndum unilateral. Amb elegància i sentit
polític els comuns es van desempallegar de l’escomesa independentista i van
saber reconduir la sessió prèvia a la decisió unilateral de la data i la
pregunta del referèndum al lloc que li corresponia, al PNR. I el que estava
dissenyat pel Govern per posar en dificultats els comuns ha acabat sent la comunicació
al públic d’un divorci entre els partidaris del referèndum unilateral i els
partidaris de no incórrer en l’error de la unilateralitat, per bé que uns i
altres han volgut presentar el divorci com amistós. De tota manera en aquest
divorci hi ha aspectes que criden molt l‘atenció, com la preocupació dels
sindicats per la seguretat dels funcionaris, i que de moment queden a l’aire.
En la gènesi del
PNR s’hi van barrejar interessos en bona part contraposats, però el predominant
era el de preveure l’arribada al referèndum unilateral com a solució
natural, única i imprescindible, després
de certificar la negativa del govern central a pactar, una negativa sabuda per
endavant. En el viatge del referèndum o
referèndum només un terme podia tenir sentit en la previsió
independentista, el segon, i el primer estava pensat per justificar l’arribada
al segon i com a plataforma de propaganda.
Com han anat les
coses es podria dir que al govern i als partits independentistes els hi han
anat mig bé, no bé del tot. Ha utilitzat el PNR efectivament com un ens
propagandístic amb resultats descriptibles, però al final no s’ha pogut
desentendre de l’evidència i la força d’una part dels seus adherits que no
estan d’acord amb el referèndum unilateral, tant si ho diuen obertament, com si
ho diuen amb la boca petita, com si només ho deixen entreveure.
En la crònica del
procés, almenys en la que em faig per als meus annals particulars, el moment final del PNR haurà de figurar com
un moment gris de desconcert del comandament previ a la presa de decisions que
es voldran presentar com heroiques (la data i la pregunta) tot i saber que són
inútils i totalment ineficaces. És el moment immediatament anterior a l’arenga
abrandada als combatents que també saben que la batalla està perduda. Un moment
per començar a entonar el cant del cigne que anuncia el final del procés.
Però el que més
preocupa d’aquest moment és que el Govern abandoni el PNR i es retiri solitari
al seu quarter per preparar l’escomesa de la unilateralitat, pensant en
dissoldre la seva ineficàcia en la mobilització de les masses. Si de veritat el
PNR era un ens constituït a proposta del Govern i amb l’impuls del Parlament
per aconseguir el que deien que havia d’aconseguir, un pacte, no és admissible
que el mateix Govern i la majoria parlamentària independentista l’abandonin i
se’n desentenguinl. El Govern és el primer en incomplir un pacte, el que havia
assumit amb la pròpia CNR. El Govern que havia impulsat un ens per donar
garanties de seguretat, eficàcia i vinculació, el deixa sol i dimiteix de la
seva responsabilitat envers els qui li havien atorgat confiança. Els que
demanaven garanties continuen al PNR, i els que les havien de donar n’han
fugit.
Comentaris