Un matí amb Montaigne
Durant
una estona m’atreveixo a traslladar-me mentalment al despatx de Montaigne, a
l’espai privilegiat on passa la major part de les hores de cada dia , i el
primer que se m’acut és pensar si no perd el temps amb tantes estones centrades
en ell mateix escrivint els assaigs. La resposta m’arriba de seguida: “Per bé que no em llegeixi ningú, ¿hauré
perdut el temps havent esmerçat tantes hores en pensaments tan útils i
agradables? No he fet més el meu llibre que el meu llibre m’ha fet, llibre
consubstancial al seu autor. La natura ens ha concedit una àmplia facultat per
ocupar-nos de nosaltres mateixos, i ens crida sovint per ensenyar-nos que ens
devem parcialment a la societat, però a nosaltres en la millor part”.
Esperonat per aquesta
afirmació, i donada la condició d’home públic amb responsabillitats importants,
li pregunto què en pensa a aquestes altures de la necessitat de prendre
decisions enmig de tants dubtes com ens crea la situació política actual. I
sento que diu: “No sé prendre partit en
el cas d’empreses dubtoses. Sé mantenir una opinió però no triar-la. Així,
només serveixo per seguir i em deixo portar fàcilment per la multitud:; no em
refio prou de les meves forces per manar o guiar; estric ben a gust si trobo
els meus passos traçats pels altres”.
No gaire satisfet amb
aquesta digressió penso per mi mateix si Montaigne no es deixa conduir
fàcilment per les idees dels altres. I ràpidament em respon: “Considero les meves opinions infinitament atrevides
i constants en la condemna de la meva insuficiència. Tothom mira sempre davant
seu; jo dirigeixo sempre la vista cap a l’interior, la fixo i l’ocupo dins
meu.Tothom mira davant seu, jo miro cap a dins: no tinc cap altre objecte que
jo mateix, em cosidero incessantment, em controlo, em tasto. Els altres van
sempre cap enfora, si és que hi pensen, sempre van cap endavant. Jo em deixo
transportar dins meu”. I afegeix: “És
corrent veure que les bones intencions, si es condueixen sense moderació,
porten els homes a conseqüències molt vicioses. La meva ànima, per naturalesa,
rebutja la mentida i odia fins i tot pensar-la. No cal que ho diguem tot
sempre, perquè seria una estupidesa, però el que diguem cal que sigui com ho
hem pensat; altrament seria malignitat. Qui és deslleial envers la veritat ho
és també envers la mentida.”
Em descol.loca això
de qui és deslleial envers la veritat ho
és també envers la mentida. Voldrà dir que la mentida aboca a una situació
de descontrol constant en la que es reprodueix indefinidament la mentida de la
mentida?
Convençut que
Montaigne és un home de principis profunds i que encara que és conscient de la
seva insuficiència no es deixarà portar segons a on pels acudits dels dels altres,
per més bona intenció que tinguin si no saben moderar-se, li demano que em
concreti una mica més la seva posició en temps de tanta incertesa i acceleració.
I contesta: “No sóc gaire partidari del
canvi, perquè descobreixo en les opinions contràries una feblesa semblant.
Particularment en els assumptes polítics hi ha un bell camp obert al moviment i
a la contestació. Segons la meva opinió, en els assumptes públics no hi ha cap
manera d’actuar tan dolenta, sempre que tingui certa edat i constància, que no
funcioni millor que el canvi i l’agitació. Els nostres costums són extremament
corruptes i tenen una certa inclinació a l’empitjorament; de les nostres lleis
i dels nostres costums, n’hi ha bastants de bàrbars i monstruosos; tanmateix, a
causa de la dificultat d’arribar a una situació millor, i del perill d’aquest
esfondrament, si jo pogués clavar un tac a la nostra roda i aturar-la en aquest
punt, ho faria gustosament”.
Sorprès per la
contundència d’aquesta última afirmació, i per la inclinació que demostra per
la conservació més que pel canvi malgrat reconèixer la barbaritat de molts
costums i moltes lleis, m’aclareix: “La
inestabilitat és el pitjor que trobo en la nostra situació. És ben fàcil acusar
d’imperfecta una administració, perquè totes les coses mortals ho són; és ben
fàcil de fer que un poble menyspreï les antigues normes: mai cap home ho va
intentar sense aconseguir-ho; però arribar a establir una situació millor que
la que s’ha enrunat, molts dels que ho han intentat han fracassat”.
Dedueixo, doncs, que segons Montaigne és fàcil menysprear una administració amb
èxit, i que en canvi l’objectiu de fer-ne una de millor sovint fracassa. Penso
que deuen ser conviccions associades a l’edat.
Encara una mica
perplex per allò que li he escoltat sobre la deslleialtat envers la mentida, ja
per acabar li constato que de fa un temps vivim immersos en el que en diem la
postveritat, en un clima en el que no compta la realitat sinó l’opinió que
s’imposa a partir d’una determinada interpretació de la realitat que acaba sent
dominant. I sorprenentment, com si aquests temps d’ara continuessin sent els
seus, em comenta: “El primer tret de la
corrupció dels costums és el bandejament de la veritat, perquè com deia Píndar,
dir la veritat és l’inici d’una gran virtut i el primer article que Plató
demana als governadors de la seva república. La nostra veritat d’ara no és el
que és, sinó allò de què es convenç als altres, de la mateixa manera que
anomenem moneda no solament la que és
legal, sinó la falsa que corre ací i allà. A la nostra nació se li retreu fa
temps aquest vici, perquè Salvien de Marsella, que era del temps de Valentinià
l’emperador, diu que per als francesos mentir i perjurar no és un vici sinó una
manera de parlar”.
Surto del despatx i em dona voltes pel cap la definició de
la postveritat que fa Montaigne a la segona meitat del S. XVI : la nostra
veritat no és el que és sinó allò de què es convenç als altres. I acabo pensant que encara vivim en aquell
segle quan constato que en aquests dies, no a França (que potser també) sinó al
nostre país, i no en temps de Velentinià l’emperador sinó en temps del govern
Rajoy, mentir i perjurar no és un vici sinó una manera de parlar avalada per la
corrupció.
Comentaris