Governants, govern i sistema
“Ciutadans de Catalunya, ja sóc aquí!”. Quan Josep Tarradellas pronuncia
aquesta frase el 23 d’octubre de 1977 des del balcó de la Generalitat
restablerta no està pensant en la seva persona individual que fa acte de
presència en aquells moments, després de tants anys a l’exili, sinó en el
retorn de la institució que representa, del sistema de Govern de la Generalitat restaurat
pel decret llei de restabliment que preveia la transferència de competències
abans de l’aprovacció de l’Estatut. No es dona la benvinguda a si mateix ni
pretén que els que l’escolten li donin sinó que vol que els ciutadans, tots els
ciutadans de Catalunya, donin la benvinguda al retorn de la Generalitat.
Era el conjunt de
procediments, de normes, de facultats, d’estructura de Govern, el sistema de la Generalitat
republicana en definitiva, el que retornava, independentment de la persona que
el representava, que per circumstàcies personals era Tarradellas en aquells
moments, però que hauria pogut ser qualsevol
altre mentre s’hagués respectat el mateix pocediment. Aquesta concepció del
sistema institucional, que Tarradellas va portar a la pràctica amb el seu
Govern provisional entorn d’un consell executiu sumament eficaç, va ser
suplantada pels successius governs de Jordi Pujol que van apicar
sistemàticament una política de suplantació i d’ocupació del poder fins a
l’extrem de fer confondre Convergència amb Jordi Pujol i Jordi Pujol amb
Catalunya.
El 27 d’octubre de 2017, 40 anys després de
la seva restauració democràtica, el Senat va acordar suspendre el funcionament
del sistema de la
Generalitat, de les seves institucions, Parlament i Govern,
durant un període indeterminat de temps, el que es prolongués fins a la
formació d’un nou govern a partir de les noves eleccions convocades
simultàniament per al 21D del mateix 2018.
La història dirà
segurament que es podien haver acordat mesures molt menys dràstiques que no
haguesssin suposat la suspensió global de la Generalitat, i que en
tot cas s’havien d’haver previst abans mesures polítiques, i d’altra naturalesa,
que haguessin possibilitat compatibilitzar el respecte a la legalitat
constitucional i estatutària amb el manteniment de les institucions. La
història també dirà, probablement, que de la pugna entre la vanitat per superar
unilateralment el sistema i la
resistència superba a reformar-lo, n’ha resultat la dissolució institucional,
l’empresonament desaforat d’una promoció de polítics catalans i un abisme social
pel que els ciutadans, tots els ciutadans de Catalanya, hem de transitar amb la
memòria anorreada i l’esperança entre parèntesi.
El mínim en què la
immensa majoria dels catalans podem estar d’acord és justament en la
recuperació del sistema de la
Generalitat, del seu Govern, de la seva facultat per
legislar, per controlar, per administrar recursos, per exercir competències i
per plantejar nous reptes per la via de la reforma constitucional i/o
estatutària. De les persones concretes que governen en un moment donat en podem
prescindir, però de les institucions,
del sistema, de l’estructura que les fa possibles, no en podem prescindir.
L’error més profund
del procés, al meu parer, va ser creure, i fer creure, que era possible anar
d’un sistema (l’estatutari) a un altre
sistema (el republicà independent) sense cap cost, ni polític, ni sancionador,
ni social, ni econòmic ni cultural. Per molts era allò tans senzill que explica
Raimon Obiols, de pitjar el botó i obtenir un nou sistema de República
independent quasi per art de màgia. L’error enorme del Govern Pp va ser creure
que el retorn a la legalitat després de suspendre les institucions seria tan
senzill com convocar unes altres eleccions per recuperar-les immediatament. No
cal caure en la malvolença d’atribuir al Pp l’oportunitat de forçar d’aquesta
manera un canvi de govern amb majoria constitucionalista, basta comprovar, una
vegada més, la inòpia i la temeritat del Govern espanyol que espera restaurar
el sistema també sense cap cost de retorn, amb la reacció judicial a ultrança i
com si aquí no hagués passat res.
Però ara estem en la
situació que entre tots hem contribuït a crear. I cal recuperar el sistema, el
Govern de la Generalitat. Els
ciutadans vam fer els deures anant a votar d’acord amb les preferències de
cadascú. Ara li toca al Parlament fer els deures elegint un president que pugui
fer govern efectivament, amb les institucions i competències de què disposa, i
amb la millora i superació convinguda de les mateixes si s’ho proposa, no amb
el seu bandejament per mor de mantenir el sistema fictici d’una República que
no existeix i que l´únic que fa és pertorbar el camí de retorm que passa
inevitablement per la negociació i la transacció partint dels límits i les
possibilitats de l’ Estatut. Això és el que pensa, i ho diu efectivament amb la
boca petita, la cúpula del PdeCat i una part del mateix partit representat a la
llista de JuntsxC, així com la totalitat d’ERC.
Però això no és el
que vol Carles Puigdemont que està caient en l’excés de lligar la seva persona
amb la legitimitat única i exclusiva, pensant en el futur immediat, del Govern
d’una Generalitat pensada a la seva
manera, la seva individualitat amb el sistema i les fomes de governar que vol
controlar directament, sigui com a president investit a distància, sigui des
d’un Consell de la República
operant des de l’exterior de manera coordinada amb un govern ad hoc a
l’’interior que ell mateix controlaria. Carles Puigdemont no vol recuperar el sistema sinó continuar
protagonitzant l’enfrontament amb l’Estat des de fora del sistema, des d’un
sistema republicà inexistent.
Carles Puigdemont va
ser president de la
Generalitat legítimamemt durant un temps. Ell mateix es va
mantenir incialment en el compromís de ser president durant divuit mesos. Però
es va situar fora del sistema en les sessions parlamentàries del 6 i 7 de
setembre de 2017 i se’ n va autoexcloure voluntàriament el 27 d’octubre.
Puigdemont no pot ser un president a mitges, ni un president sui generis, ni un
president hiperlegitimat, amb un peu al sistema per aprofitar-se’n i un altre
peu a fora per accelerar la fugida o dinamitar-lo. Els divuit mesos de Carles
Puigdemont ja han passat. De Carles Puigdemont en podem prescindir (fins i tot
sense restar-li els honors que mereix com a presiden, com els que el van
precedir), del sistema de la
Generalitat, del seu Govern,
que hem de recuperar de la manera més ràpida i més eficaç possible, no
en podem prescindir. Les persones i els governants passen, els sistemes duren,
i com més intel.ligents són més perduren per mediocres que siguin els que els
representen.
Comentaris