La pedra Rosetta de Llarena
En la interlocutòria de processament el magistrat Llarena
troba la seva particular pedra Rosetta, i així ho diu literalment, en el Llibre
Blanc del Consell Assessor per a la Transició Nacional
publicat el 26 de setembre de 2014. En aquest Llibre que inclou els divuit
informes redactats pel Consell Assessor des de la seva creació el 12 de febrer
de 2013, troba el magistrat instructor de la causa contra els protagonistes del
procés la pedra filosofal, la vareta màgica que li permet muntar el seu propi
relat unint totes les peces en funció d’una idea predeterminada que condueix,
segons la seva peculiar interpretació, a la perpetració d’uns fets que havien
de ser inexorablement violents. Segons la seva visió en el Llibre Blanc es perfila el “disseny
criminal” del procés.
Per a Llarena la
pedra Rosetta del Llibre Blanc dona la clau per entendre el desenvolupament “de una posible actividad delictiva en
desarrollo, con relevo de los paricipantes”, d’acord amb la “voluntad de satisfacer los anhelos de
independencia a cualquier trance”, en tant que expressió “de una gravedad y persistencia inusitada y
sin parangón en ninguna democracia de nuestro entorno”, “un ataque que puede
estar en desarrollo por más que se encuentre puntualmente larvado y que puede
pretender servirse de un relevo en sus protagonistas”.
En l’escenari narratiu que li proporciona aquesta pedra
Rosetta es van introduint les accions dels seus protagonistes: les del
Parlament (començant per la declaració del procés constituent no subordinat de
9 de novembre de 2015 i acabant amb la
Dui de 27 d’octubre de 2017), les del Govern (del Decret de
Convocatòria de Referèndum el 6 de setembre de 2017 a la reunió del President,
el Vicepresident i el Conseller d’Interior amb els màxims responsables dels
mossos el 28 de de setembre de 2017) i les de les entitats sobiranistes
(començant per les manifestacions dels successius onzes de setembres, passant
per la concentració del 20 de setembre davant la Conselleria d’Economia
i acabant amb el protagonisme mobilitzador de l’1-O).
Llarena està
sorprès, primer, per la magnitud del procés i la seva organització, després
s’alarma per l’entitat dels seus propòsits i la persistència de la seva
voluntat, i acaba literalment trasbalsant-se i exasperant-se amb la utilització instrumental que al seu
parer es va fer del “poderío de la masa” (ut sic). Llarena converteix el procés dels
somriures en un drama que partint d’un propòsit indestructible havia de conduir
a l’objectiu de la secessió per camins inevitablement violents. En la
descripció d’aquest drama hi ha molta exageració, molt d’alarmisme, molta
construcció pretesament harmònica dels fets, que acaba resultant totalment
artificiosa. La construcció li ve propiciada, val a dir, per la teòrica (només
teòrica) coherència dels pressupòsits del procés i per la insistent i
hegemònica propaganda de què s’ha
servit, i continua servint-se.
De la propaganda i
de la proclamació purament retòrica del propòsit independentista a la
qualificació del procés com una concatenació de fets prenyats de violència que
a partir d’un moment s’havia de manifestar, hi ha només un pas, un pas que pot
resultar lògic per a qui s’ho mira des de l’oposició militant contra
l’independentisme (prejudici del que difícilment en deu estar exempt el mateix
Llarena), però un pas que a l’hora de qualificar penalment els fets resulta ser
un abisme.
I Llarena cau en
aquest abisme. En els fonaments de dret de la seva interlocutòria es perd la
pedra Rosetta i retornen els jeroglífics indesxifrables. Per forçar els fets i
encabir-los en el tipus penal del delicte de rebel.lió Llarena s’inventa un
argument gramatical (sí, gramatical!): com que el delicte de rebel.lió preveu
la conducta de qui s’alça “violentament i
públicament”, és a dir, s’utilitza un adverbi (“violentament”) i no un
substantiu (“violència”), el magistrat conclou que “actúa violentamente quien lo hace de manera violenta, lo que no
presenta un contenido típico plenamente coincidente con actuar con violencia”.
En aquesta frase rau el fonament jurídic de la qualificació de rebel.lió, ni
més ni menys. El magistrat Llarena conclou que la conducta pot ser violenta,
que es pot actuar violentament, encara que no es faci ús de la violència
física, directa, la que segons la jurisprudència que cita ell mateix
constitueix el concepte pròpiament dit de violència. No veig de cap manera que l’alçar-se violentament del tipus penal
de rebel.lió no hagi de consistir precisament, i inequívocament, en uns fets
produïts amb violència. Igualment la conducta adjectivada, la conducta
violenta, ha de ser, perquè pugui tipificar-se com a rebel.lió, una conducta
produïda amb violència. No es pot comportar de manera violenta qui no actua amb
violència. El raonament del magistrat acaba convertint-se en un jeroglífic que
no té cap sentit, i la pedra Rosetta que havia descobert en la descripció dels
fets se li transforma en el punt més feble de la llarga interlocutòria, en una
pedra de gran tamany que s’introdueix a la sabata de les seves deduccions.
Hi ha un altre
element, de caràcter polític però amb rellevància jurídica, de la interlocutòria que crida molt l’atenció
en el desenvolupament del raonament del magistrat que es va construint de
manera progressiva per deixar clar que el potencial violent de tot el procés ja
es troba en estat de latència des del primer moment, i es manifesta de manera
concreta en cada nova actuació, sigui del Palament, del Govern o de les
entitats sobiranistes. Es pot llegir així que cada acte del procés, es produís
o no amb violència, era ja el reflex parcial, però efectiu, de l’alçar-se
violentament de tot el procés en el seu conjunt. Aquesta unitat globalitzada
d’actuació violenta progressiva resulta forçada per mor d’introduir en la
proclamada gravetat del conjunt molts fets aïllats que en si mateixos són
penalment irrellevants.
Si l’entitat dels
esdeveniments progressius com a constitius parcials d’un fet global de
rebel.lió es fa notòria, segons Llarena, a partir del 19 de desembre de 2012 en
l’acord per a la Transició Nacional
entre CiU i ERC que preveia una consulta per la independència, per què no es va
actuar en els moments més greus per aturar la cursa cap a una mobilització que
segons el magistrat “impulsaba
directamente a una masa ciudadana a que desbordase por la fuerza culquier
intención de contención del Estado”? Per què l’Estat, a través del seu
govern, no va actuar políticament per defensar amb fonament i diàleg “la
contención del Estado”?
Amb el relat de
Llarena ens hem de creure que durant cinc anys l’Estat ha deixat passar
estoicament per davant dels seus nassos una acumulació de fets objectivament
constitutius de rebel.lió sense voler intervenir? Si això és així, no hauríem
d’entendre que el govern del PP, i per extensió les institucions de l’Estat, va
esperar el moment final del fracàs del procés, que sabia que es produïria, per
actuar amb la venjança per divisa? Si Llarena tingués raó, per què el TC no va
suspendre les funcions dels protagonistes del Parlament i del Govern després
d’haver-los advertit expressament dels efectes penals que podia tenir la
desobediència en cada actuació suspesa i declarada nul.la? El TC també hauria
actuat temeràriament i hauria permès la progressiva maduració d’un estat
creixent de violència? A la irresponsabilitat de la unilateralitat del procés i
de l’immobilisme del govern Rajoy hi hauríem d’afegir la irresponsabilitat de
la inactuació del TC.
Massa elements no
encaixen en la pedra Rosetta de Llarena, sobretot allà on diu que hom es pot
alçar violentament sense actuar necessàriament amb violència, i que aquest
alçar-se violentament s’ha anat covant durant més de cinc anys sense que ningú,
llevat d’ell, se n’hagi adonat.
Comentaris