Podem/Podemos en prospectiva
Si a Catalunya el sobiranisme i l’eventualitat de la seva
concreció en un procés plausible d’independentisme és la qüestió política
cabdal a desentrenyar en el cicle electoral d’aquest 2015, en el conjunt
d’Espanya la qüestió política central que s’haurà de concretar és la del paper
que acabarà jugant el moviment/partit Podemos i quina repercussió tindrà aquest
joc en el mateix procés sobiranista.
Disposem
d’enquestes segons les quals Podem/Podemos pot tenir resultats rellevants tant
en les autonòmiques (plebiscitàries per als sobiranistes) de Catalunya i de la
resta d’Espanya com en les generals legislatives de finals d’any, recollint un
vot relativament transversal i predominant entre àmplies capes de la població
que refusen tant el sistema econòmic com el polític, entre les quals, però, ha
augmentat l’interès per la política. L’expresidenta del CIS, Belén Barreiro,
xifra aquest augment per la política en 8 punts percentuals en les sèries del
CIS des d’abans de la crisi, i parla d’un consumidor
rebel que alhora és un votant rebel
aglutinat entorn de Podemos (Belén Barreiro, "La rebelión de las masas")
Tot apunta a què
els bipartidismes imperants cediran bona part del seu espai a algunes formes de
tripartidisme. Però el que realment interessa és començar a fer-se la idea,
des d’un punt de vista de política
pragmàtica, de fins a quin punt la irrupció de Podem/Podemos pot modificar
alguns dels components de l’Estat de Dret vigent. Està per veure com Podemos
articularà políticament, amb programes i futures accions de govern, la força
electoral que se li adjudica.
De fet, l’empenta
de Podemos, i el seu atractiu electoral, rau en la proposta de canvi d’aquest
Estat de Dret que considera periclitat, caducat a mans dels partits polítics que de forma genèrica, i
força despectiva, titlla de “casta”,
protagonistes d’una manera de fer política antiga que cal substituir de
soca-rel per una altra de radicalment nova.
Amb aquest
plantejament radical, es pot dir que Podemos està encarant la subversió de l’Estat de Dret en nom de la democràcia.
L’expressió és del professor i polític José Maria Maravall a “El control de los políticos” (2003),
aplicada per ell a l’anàlisi de la tensió que existia a finals de les
legislatures del PSOE, i començaments de les del PP el 1996, entre les
institucions de l’Estat de Dret, en particular la judicatura, i les
perspectives electorals-democràtiques dels dos partits. La tensió sorgia de
l´ús calculat de les estructures de l’Estat de dret en funció del rendiment
electoral, tant de des del govern com des de l’oposició, de manera que tant es
podia parlar d’una subversió de l’Estat
de Dret en nom de la democràcia com d’una
subversió de la democràcia mitjançant l’Estat de Dret.
No és res
d’estrany, doncs, que en aquests moments de profunda crisi econòmica, social,
institucional, política i cultural, es plantegi amb cruesa la necessitat de
subvertir, o reformar en profunditat, l’Estat de Dret en nom de la democràcia. Si la
tensió entre l’Estat de Dret, la utilització del seus components com a arma política, i els processos
electorals democràtics sempre s’ha donat de manera més o menys encoberta en els
nivells més elevats de les forces que integren l’Estat, ara més que mai té
sentit que aquesta tensió es mostri amb tota la seva cruesa i arribi als
ciutadans com una oportunitat de canvi.
Una altra cosa
serà comprovar, més enllà del plantejament descarnat que ara utilitza Podemos
en funció del rèdit electoral, fins a quin punt la seva irrupció comportarà una
ruptura de l’Estat de Dret en el seu conjunt, o d’algunes de les seves
institucions, i si es podrà parlar d’una fractura de l’equilibri entre
democràcia i Estat de Dret en benefici de la primera. En forma de degoteig
constant apareixen en els mitjans reflexions sobre els límits i les desviacions
del plantejament de Podemos (entre les que em semblen més interessants
senyalaria “El peligro de una sociedadsin divisiones”, de José María Ruiz Soroa, “Cómo se construye la igualdad”, de Pablo Beramendi”, i “La sinrazón populista”, de Pierpaolo
Barbieri), però el que comptarà serà la seva capacitat real, a l’hora de la
veritat, per subvertir o modificar les institucions de l’Estat.
Els escenaris que
s’originin segons els resultats electorals determinaran aquesta capacitat. A nivell
d’Estat, l’aparició d’un tripartidisme amb els percentatges que apunten les
enquestes, i si Podemos es col.loca en primera posició, en situació d’accedir
al govern, ho haurà de fer en coalició o amb el recolzament parlamentari d’una
o altres forces. Si aquesta coalició no fos prou sòlida i determinant, o si el
recolzament parlamentari fos circumstancial, la possibilitat d’afrontar la
reforma en profunditat de les
institucions econòmiques estatals, i de la relació amb les institucions de la UE i el FMI, seria limitada.
Espanya no és Grecia, i Pablo Iglesias no és el
Felipe Gonzàlez del 1982.
També
seria molt limitada la capacitat de condicionar la monarquia amb un
plebiscit, o de modificar a fons la legislació laboral, econòmica i social.
Potser tindria alguna oportunitat per revisar la reforma del C.Penal, la Llei de Seguretat ciutadana i
la Llei
antiterrorista, i d’implementar mesures de reforma fiscal i de protecció als
més perjudicats per la crisi, de reforçar la Llei de la Dependència, i potser de posar sobre la taula la
necessitat de reformar la
Constitució en algun dels seus aspectes, no pas per obrir un
procés constituent. Tot això comptant amb què les institucions i organismes fonamentals de l’Estat de Dret (Fiscalia,
Judicatura, Agència Tributària, Advocacia de l’Estat, Banc d’Espanya, organismes de control i
regulació econòmica) es mantinguessin neutrals i no actuessin en contra de les
iniciatives legals a impulsos de l’oposició. Que siguin organismes autònoms i formalment
independents no vol dir que siguin neutrals.
Si Podemos no
obté uns resultats que li permetin accedir al govern, sola o en coalició, el
seu missatge de força democràtica contra les institucions de l’Estat de Dret
vigent pot córrer el risc de fondre’s en poc temps, potser el que tardin les
pròximes eleccions. Només una situació de convulsió social podria fer que
Podemos guanyés unes eleccions amb majoria absoluta.
El més
rellevant, però, serà veure com Podemos va concretant el seu programa polític a
mida que s’acosten les eleccions, i
sobretot com l’ajusta i l’aplica una vegada es tinguin els resultats. Si pot
governar, en funció de les majories l’ajustarà per defecte, amb perspectives
positives si sap coaligar-se amb forces d’esquerra i de centre-equerra (d’on
procedeixen majoritàriament els seus votants), i si no pot governar no seria
estrany que l’ajustés per excés, situant-se en risc de lenta desaparició. En un
i altre cas s’haurà de definir respecte del procés sobiranista català. Haurà
d’escollir entre la via escocesa (referèndum sí o no) o la via reformista
(reforma, amb referèndum, de la
Constitució). Ara sembla que s’inclina per la primera, però
és poc probable que la mantingui si arriba al govern, i si no hi arriba la
mantidrà o la canviarà en funció de les expectatives electorals futures, i en
aquesta tessitura podria caure a Catalunya en les mateixes contradiccions que
el PSC i que IC.
No sembla gaire clar que Podemos, tal com és
ara, hagi vingut per quedar-se. Si es queda serà després de patir algunes
metamorfosis. Serà positiu, en tot cas, que es mantingui l’equilibri entre
l’Estat de Dret i la democràcia. La majoria absoluta del PP ha trencat aquest
equilibri, ha actuat descaradament utilitzant en benefici propi l’Estat de Dret
(provocant el desprestigi de les seves institucions) i en perjudici de la
democràcia. Per això seria encara més positiu que un fort impuls democràtic,
capaç de posar en qüestió les institucions de l’Estat de Dret vigent, deixés
prou empremta perquè les forces
majoritàries d’esquerra i centre-esquerra poguessin encarar la seva reforma en
profunditat. Estaríem en un punt d’inflexió important de la nostra història
recent.
Comentaris