El TC sobre la Llei de consultes: plou sobre mullat
Pràcticament amb una sola consideració de fons n’ha
tingut prou el Tribunal Contitucional per desmuntar, amb unanimitat, la Llei catalana de consultes
populars no referendàries, la referida al caràcter electoral del referèndum que
s’encobreix sota la forma nominal de Llei de consultes. Amb això en té prou per
declarar inconstitucional només dues frases de l’article 3.3 i els apartats 4
al 9 de l’article 16, els que es refereixen a les consultes de caràcter general
i a la determinació del cos electoral que hi pot ser convocat. Més economia de
mitjans impossible. Ja no ha calgut que entrés en la definició de l’objecte ni
en el seu contingut d’acord amb l’article 3.1 que deixa tal i com està.
Amb aquesta
consideració es constata el que ja es veia a venir: que si ens hem d’atenir a la Constitució vigent
(que és del que es tracta) i a la doble reserva de llei orgànica per tot el que
es refereix a les qüestions referendàries, com a dret fonamental i com a
procediment, en tant que competència exclusiva de l’Estat, la llei de consultes
no referendàries no podia passar el test constitucional, com clarament
advertien els quatre membres del Consell de Garanties Estatutàries que van votar
en contra de l’adequació del projecte de Llei al mateix Estatut, en base
fonamentalment a la diferència entre simple consulta i consulta referendària.
Recordaven aquests quatre consellers que el que caracteritza el referèndum és que el subjecte consultat és el cos electoral en
la seva integritat, i materialment és un instrument de participació política,
que s’exerceix mitjançant el sufragi lliure, és a dir, és una manifestació de
la sobirania popular; mentre que la consulta no referendària (incloses a
l’article 122 de l’Estatut vigent, de manera genèrica, com enquestes, audiències públiques, foros de participació i qualsevol
altra forma de consulta popular) no exigeixen la participació plena de
l’electorat, precisament perquè la seva
funció no és expressar la voluntat política dels ciutadans sinó la de
d’articular voluntats particulars o col.lectives, però no generals, no
imputables al cos electoral. Aquesta diferència fa que les garanties
procedimentals, de formulació de la pregunta, de convocatòria, de subjectes
cridats, de control i d’escrutini, siguin també molt diferents, molt més
exigents pel que fa a la consulta referendària, que es porta a terme com
si es tractés d’unes eleccions (tornem
al mateix tema : “simple consulta oreferèndum?”).
No obstant, en
aquesta Sentència s’hi nota la mà dels magistrats catalans Roca i Xiol quan
recorda el contingut de la
Sentència anterior sobre la declaració de sobirania,
suggerint a les parts enfrontades que mirin de resoldre els conflictes polítics
en el camp que correspon mitjançant el diàleg. Textualment: “En relación con esta materia,
este Tribunal ha dicho en la STC
42/2014, de 25 de marzo, que “[l]a Constitución no aborda ni puede abordar
expresamente todos los problemas que se pueden suscitar en el orden
constitucional, en particular los derivados de la voluntad de una parte del
Estado de alterar su estatus jurídico. Los problemas de esa índole no pueden
ser resueltos por este Tribunal, cuya función es velar por la observancia
estricta de la
Constitución. Por ello, los poderes públicos y muy
especialmente los poderes territoriales que conforman nuestro Estado autonómico
son quienes están llamados a resolver mediante el diálogo y la cooperación los
problemas que se desenvuelven en este ámbito. El concepto amplio de diálogo,
por otra parte, no excluye sistema o institución legítima alguna capaz de
aportar su iniciativa a las decisiones políticas, ni ningún procedimiento que
respete el marco constitucional. A este Tribunal incumbe únicamente, a
iniciativa de las partes legitimadas para recabar su intervención, velar porque
los procedimientos que se desarrollen en el curso de este diálogo se ajusten a
los requisitos exigidos por la
Constitución [FJ, 4 b)]. En consecuencia, caben cuantas vías
sean compatibles con el Texto constitucional, pues “[e]l planteamiento de
concepciones que pretendan modificar el fundamento mismo del orden
constitucional tiene cabida en nuestro ordenamiento, siempre que no se prepare
o defienda a través de una actividad que vulnere los principios democráticos,
los derechos fundamentales o el resto de los mandatos constitucionales, y el
intento de su consecución efectiva se realice en el marco de los procedimientos
de reforma de la
Constitución, pues el respeto a esos procedimientos es,
siempre y en todo caso, inexcusable (STC 103/2008, FJ 4).” [FJ 4 c) En relación
con esta materia, este Tribunal ha dicho en la STC 42/2014, de 25 de marzo, que “[l]a
Constitución no aborda ni puede abordar expresamente todos los problemas que se
pueden suscitar en el orden constitucional”.
Plou, doncs, sobre
mullat. Però cal dir que nosaltres mateixos ja havíem mullat i preparat el
terreny perquè el T. C. s’hi abonés (quin remei!), volent fer passar bou per
bèstia grossa, és a dir, referèndum per consulta. De tot això, qui se’n recorda?.
El 9-N, que va derivar d’aquests equilibris legals, ja cau molt lluny. Però
sembla que el govern de la
Generalitat continuarà fent el funàmbul sobre la mateixa
corda anunciant que ho vol denunciar a Europa. La qüestió és fer bullir l’olla.
Comentaris