Les propostes de Constitució de la futura República Catalana
Les propostes de
Constitució per a una futura República
Catalana (fins ara tres en circulació) ens demostren que entre nosaltres
hi ha molts aspirants a esdevenir el Jefferson nacional català, i obsessionats
com estan per l’exemplaritat institucional del futur Estat han perdut de vista
la realitat social del país i s’han deixat emportar per l’eufòria del procés
donant per descomptat que la situació política ja està prou madura per dibuixar
la Constitució
que ens mereixem. Hem de pressuposar que hi ha una part de bona voluntat en
aquests intents, encara que es produeixin fora de lloc i de temps, però tot i
la seva innocuïtat present penso que contribueixen a escampar encara més
confusió en el futur del procés sobiranista i, el que és més greu, a
banalitzar-lo en allò que voldria arribar a ser, un procés realment
constituent.
La crítica a
aquestes propostes, en particular a la de l’equip jurídic del ciutadà i jutge
Santi Vidal, corre per la xarxa amb tota mena d’opinions a favor i en contra .
Entre els mateixos independentistes, alguns la consideren un nyap en el seu
contingut pretesament progre i una mica
fatu, d’altres la consideren com una bona proposta d’inici, que és el
que vol ser segons ha explicat el mateix Santi Vidal.
Al meu parer, la
crítica fonamental a totes les propostes nostrades de Constitució partiria no
de l’anàlisi del seu contingut sinó del fet que en aquest moment és temerari i
contraproduent presentar qualsevol
projecte de Constitució catalana com si fos el reflex de la societat perfecta a
què ens ha conduït el procés sobiranista. De moment, el procés encara no ens ha
conduït a cap estat de societat perfecta, ni sembla que tingui moltes
possibilitats per aconseguir-ho, i tocant de peus a terra la societat catalana
està constituïda per una pluralitat tan gran de ciutadans i d’institucions, amb
sensibilitats tan diferents, que a una bona part d’aquest entramat social les
propostes de Constitució en aquest moment per força li han de semblar, en el
millor dels casos, una pèrdua de temps, una ironia o una diversió per cridar
l’atenció, i en el pitjor dels casos una falca de divisió entre partidaris i
contraris al procés. Aquesta falca és precisament el que un real procés constituent
hauria d’evitar.
El premi nobel
d’economia Amartya Sen, en la seva
obra “La idea de la justícia”, parlant de la democràcia com a raó pública i de
la necessitat de superar les limitacions posicionals, que parteixen sempre dels
condicionants personals i socials inserits en una determinada visió localitzada
en un espai geogràfic i ideològic concret i limitat, per tal d’incorporar
perspectives més àmplies que permetin explorar el paper del raonament públic en
la comprensió de les exigències de la justícia,
afirma que “la recerca de la
imparcialitat oberta es basa en l’extensió de les opinions humanes”. Es
pregunta A.Sen “qui és el nostre veí avui?”,
i conclou que el veïnatge que es construeix amb les relacions amb les persones
distants és quelcom rellevant per entendre la justícia des de la perspectiva de
la imparcialitat oberta.
Mutatis mutandis, i si s’admet que la Constitució d’un Estat
és l’encarnació d’un ideal de justícia tal com els seus ciutadans
l’entenen, preguntaria als proposants
d’aquestes Constitucions “en quin ciutadà
de Catalunya esteu pensant ?” Sens
dubte que pensen només en el ciutadà independentista, i és ben normal i legítim
perquè la Constitució
ho seria d’un país independent, però no cal confondre els moments polítics que
marquen la percepció i l’assumpció d’un país que es mou amb unitat de projecte
de futur amb aquells altres que es mouen en un mar de malentesos i de projectes
creuats. Els primers porten a un procés realment constituent, després de
verificar amb un referèndum una clara majoria de partidaris de la
independència, mentre que els segons poden contribuir al distanciament
irreconciliable de les diferents sensibilitats socials i polítiques.
Si un dia es
celebra en condicions un referèndum amb el resultat d’una clara majoria per la
independència, el Parlament de Catalunya entrarà en un procés realment
constituent i estarà plenament legitimat per donar-se una Constitució, amb
l’aportació de totes les sensibilitats ciutadanes representades a l’arc
parlamentari. Encara que jo votés no en
el referèndum, la
Constitució que sortís d’aquell Parlament constituent seria la meva Constitució si així es
ratifiqués en un segon referèndum, i seria la Constitució de tots
els ciutadans de Catalunya. Només així es podrien superar les limitacions
posicionals de què parla A. Sen, i només així s’estaria en condicions de treure
la falca de divisió que imprudentment ajuden a col.locar les propostes de
Constitució fora de temps. Cap ciutadà de Catalunya pot dir, ara, que alguna d’aquestes
Constitucions sigui pròpiament la seva, i
si ho fa serà amb el perill de brandejar-la
contra els adversaris. Aquest amenaça és justament el que la Constitució de tots
hauria d’evitar.
Comentaris