Podem ser consultats?
El president
Mas ha insistit en què pensa convocar la consulta. Convocar no vol dir celebrar.
Des del principi té dit que no convocarà una consulta que no sigui legal, i per
tant cal entendre que encara menys posaria els mitjans per la celebració d’una consulta que no fos
legal. D’altra banda hi ha qui exigeix la celebració de la consulta “tant sí
com no”, i denuncia que no celebrar-la i substituir-la per unes eleccions
plebiscitàries seria un “frau de llei”. I això sense perdre de vista que ni el
govern central ni el Congrés estan en disposició de cedir la competència per
celebrar-la. És a dir, que ens trobem entre Escil.la i Caribdis i el cant de
les sirenes.
La decisió del
president tindria el seu sentit si de veritat està pensant en convocar la consulta d’acord amb la Llei Catalana de consultes
populars, la vigent o la nova que s’aprovi dintre de poc. El sentit seria,
però, exclusivament tàctic, ja que la convocatòria s’hauria de fer en un lapse
reduït de temps, exactament el que aniria de la publicació de la llei a la seva
suspensió pel Tribunal Constitucional una vegada impugnada pel govern central,
o bé, i encara més peremptori, el que aniria de la sol.licitud d’autorització
al govern central per a la celebració de la consulta (si és que la nova llei
preveu aquesta condició, que sí preveu la vigent) a la seva denegació. Ningú
podria acusar el president de no haver arribat fins a la convocatòria de la
consulta. En qualsevol cas la suspensió de la Llei pel TC i/o la manca d’autorització del
govern central convertirien la celebració de la consulta en impossible, encara
que hagués estat formalment convocada, i si a continuació es convoquessin les
eleccions autonòmiques anticipades (que tothom entendria que serien de caràcter plebiscitari, encara que no s’emprés
el terme) el “frau democràtic” que alguns ja denuncien s’hauria consumat. La
frustració estaria servida, i el president a punt de lliurar les seves cendres
per després de les eleccions (o abans?).
De veritat hem
de consentir que no serem consultats de cap manera? El destí del procés
sobiranista és el d’enquistar-se en el bull de la seva pròpia salsa
indefinididament, potser a l’espera de circumstàncies millors per a reemprendre
l’envestida, deixant-nos a tots amb la boca oberta i amb unes ganes boges de menjar encara que patim
d’anèmia? O de veritat cap en el seny d’algú que es pugui celebrar una
consulta, amb les mínimes garanties democràtiques, “tant sí com no”? “Tant sí
com no”, el món és rodó, i molt poca cosa més… Si la consulta no es celebra en
la data i amb el contingut acordats el frau serà, a més de democràtic, sobirà (en el sentit de
suprem) i emocional, i per descomptat conceptual. La radicalitat de la proposta
que s’ha fet pivotar des del principi del procés entorn de la independència com
a única opció (maldestrament desfigurada amb una doble pregunta de difícil
interpretació) ens haurà portat a un atzucac. Pel camí hi haurem deixat bous i
esquelles, les forces polítiques fragmentades i la societat amb la sensació
d’haver sigut objecte d’un frau, en el sentit més ampli i vulgar de
l’expressió. Serà l’escenari ideal per als partidaris del “tant pitjor, tant
millor”.
Jo no em
resignaria a deixar passar l’oportunitat de celebrar una consulta encara que no
coincidís amb els termes impossibles de la proposada. Una consulta amb totes
les garanties democràtiques i que no tanqués cap porta a les opcions realment existents, però per damunt
de tot que se celebrés. A la negativa permanent i arrogant del govern central
cal donar-li la volta amb moltes dosis d’imaginació i d’intel.ligència
política. A més, els catalans tenim en aquest moment la necessitat ineludible
d’aclarir-nos nosaltres mateixos. Estar permanentment enfrontats a la negativa
del govern central ens pot aportar capacitat de resistència i grans dosis
d’amor propi, però també ens pot acabar alienant de la societat que realment
tenim.
La Llei catalana 4/2010, vigent,
de “Consultes populars per referèndum a Catalunya” (i en el mateix sentit
suposo que anirà la que es pugui aprovar properament al Parlament), preveu la
consulta d’aquelles qüestions polítiques d’especial
transcendència per a la ciutadania en l’àmbit de les competències de la Generalitat. La iniciativa per proposar una
consulta en aquest àmbit pot ser institucional o popular, en aquest segon
supòsit per mitjà d’una Comissió Promotora que ha de comptar amb l’aval de les
signatures del 3% de la població i ha de ser aprovada per la majoria absoluta
del Parlament. La iniciativa institucional per proposar-la correspon al govern,
a proposta del president, a una cinquena part dels diputats o a dos grups
parlamentaris, i a un 10% dels municipis que representin com a mínim 500.000 habitants.
Una eina per a la consulta,
doncs, la tenim a l’abast amb aquesta llei o amb una de nova que la
substitueixi. El quid de la qüestió està en el seu contingut tenint en compte,
per un cantó, les opcions que estan
en joc i, per l’altre, la necessitat de plantejar-la en termes
rigorosament legals, de manera que el govern central no tingui arguments
jurídics per denegar-la, i que si ho fes quedés ben evident que es tractaria
d’una negativa absurda, políticament inassumible. Amb aquests paràmetres em
passa pel cap (amb el risc de caure en la ingenuïtat més ridícula) que una possible
consulta podria plantejar-se sobre aquestes tres opcions: 1, vol que es convoquin eleccions
autonòmiques anticipades a Catalunya? ;
2, vol que el Parlament de Catalunya plantegi al Congrés o al Govern d’Espanya
la iniciativa de reforma de la
Constitució? ; 3, vol que el govern de Catalunya continuï amb
l’Estatut d’Autonomia vigent? Les
tres preguntes s’haurien de considerar excloents entre si.
Si el president
té decidit convocar eleccions anticipades, hauria de mesurar prèviament el grau de conformitat ciutadana per fer-ho,
perquè el moment és massa greu i el remei de les plebiscitàries molt especial i
d’efectes desconeguts. Altrament, seria una decisió seva personal, que podria
reportar-li encara més problemes. Encara que en aquesta teòrica primera opció
no es parlés d’eleccions plebiscitàries expressament
(el terme provocaria d’immediat la suspensió del TC), tothom entendria que l’opció es correspon amb la decisió de
portar el procés sobiranista fins a les últimes conseqüències, d’acord amb el
resultat que es produïs en les eleccions. Preguntar sobre la conveniència
d’anticipar les eleccions és una qüestió d’especial transcendència en aquests
moments, en l’àmbit de les competències de la Generalitat. El
govern central no tindria arguments jurídics
per oposar-se a aquesta primera pregunta. I encara menys els tindria
respecte de les preguntes segona i tercera, donat que la iniciativa per
proposar la reforma de la
Constitució, d’acord amb l’article 166 de la mateixa que
remet a l’article 87,1 i 2, també correspon a les assemblees de les Comunitats
autònomes. La segona i tercera pregunta tenen una densitat molt diferent respcte
de la primera, i ambdues admetrien continuar amb Espanya, reformant o sense
reformar l’statu quo. Exigiria que els partidaris d’aquestes dues opcions s’hi mullessin
a fons.
Tant el govern
català com el govern central haurien de fer cas del resultat d’una consulta
així, encara que es tractaria d’una iniciativa merament consultiva, com preveu
la llei catalana. Fins ara només anem d’enquesta a enquesta, amb interpretacions moltes vegades
contradictòries. Tothom sabria quin peu calça. Totes les opcions hi tenen
cabuda i totes poden ser defensades. Amb això ens hauríem abaixat els pantalons
i hauríem renunciat a defensar el nostre dret a decidir fins al punt de
desnaturalitzar-lo del tot? Penso que
no. Hem de sortir de l’atzucac, el govern central ens deu una consulta després
de la Sentència
del TC de juny de 2010 contra l’Estatut, i els catalans ens hem d’anar aclarint
sense abandonar-nos ni als cants de sirenes ni a les frustracions. Hem de
prendre la iniciativa. Podem i hem de ser consultats.
Comentaris