La sentència del TC i el dilema del dret a decidir
Ves per on, el Tribunal Constitucional, en la seva
sentència sobre la Declaració de sobirania del Parlament de Catalunya de 23 degener de 2013, acaba donant contingut al difuminat concepte de “dret a decidir”, acceptant, contra el
que postulava l’advocacia de l’Estat, que es plenament admissible una
interpretació constitucional a les referències al dret a decidir incloses en
aquella Declaració si es té en compte que no exclouen seguir les vies constitucionalment
establertes per traduir la voluntat política de la mateixa en una realitat
jurídica. I això en tant que són estrictament constitucionals els principis en
què es fonamenta la
Declaració (llevat del principi primer relatiu al caràcter de
subjecte polític i jurídic sobirà de Catalunya), és a dir: el principi de
legitimitat democràtica (amb relació amb els de transparència, cohesió social,
europeisme, paper del Parlament i participació), el principi de diàleg i el
principi de legalitat.
Ras i curt, el TC
li dóna la volta a la
Declaració de sobirania i diu al Parlament de Catalunya que
pot portar fins a les últimes conseqüències el seu projecte pel dret a decidir,
però amb els paràmetres legals que la mateixa declaració s’imposa, els que es
deriven de la impossibilitat constitucional que una part s’arrogui
unilaterlament el dret de separar-se. Per aquesta via el Tribunal apunta
explícitament a la reforma de la
Constitució que el Parlament espanyol hauria d’entrar a
considerar si l’Assemblea Legislativa d’una Comunitat Autònoma, que té
reconeguda constitucionalment la iniciativa, formulés una proposta en aquest
sentit.
Amb aquesta
consideració el TC, sense dir-ho, obre
una doble porta: la més simple que condueix a una reforma de la Constitució per
redefinir l‘encaix de Catalunya dins Espanya, i la molt més important que
podria conduir a un reconeixement de la sobirania de Catalunya (que en els
termes actuals no es pot admetre) per continuar dins d’Espanya o per
separar-se’n. En ambdós supòsits el procés s’ha de cenyir a la reforma
constitucional. En aquest segon sentit el Tribunal crida l’atenció,
significativament, sobre la inexistència en l’ordenament constitucional del
model de “democràcia militant” (en el
que s’imposaria, no ja el respecte, sinó l’adhesió positiva) així com la
inexistència d’un nucli normatiu
inaccessible als procediments de reforma constitucional. El plantejament de
concepcions que pretenen modificar el fonament mateix de l’ordre constitucional
té cabuda en el nostre ordenament, sempre que la seva consecució definitiva es porti a terme en el
marc del procediment previst per la mateixa Constitució.
En definitiva,
si s’admet el llenguatge comú de la sobirania del poble espanyol, tot procés és possible, també el de la separació.
Penso que amb la constatació d’aquest fet (que ja coneixíem, però que és
rellevant que es faci explícit en la Sentència del TC) se senyala al govern i al
Parlament de l’Estat que la
Constitució és la base de la convivència però no un reducte
inexpugnable, i al govern i al Parlament de Catalunya que no es pot saltar
unilateralment la norma bàsica de convivència.
Si no s’admet
aquest llenguatge comú tampoc no es pot admetre que la reforma de la Constitució pugui
portar a res de positiu per Catalunya, començant per posar en dubte que la
mateixa reforma sigui possible. S’estigui o no d’acord amb la sentència, el TC
posa el procés pel dret a decidir en un dilema: o tira per la reforma
constitucional, o si tira pel dret de l’acció unilateral perd tota la legitimitat que es deriva
del’ordenament vigent. D’acord amb aquest dilema convé preguntar-se si el nucli
dur de l’independentisme, des de la posició en què s’ha situat, està en
condicions d’admetre aquest lleguatge comú per plantejar una reforma de la Constitució en el
sentit més definitiu, el de postular que es reconegui el dret de sobirania per
a Catalunya. Si en qualsevol cas cal consultar els ciutadans de Catalunya en
aquest sentit, potser ja seria hora de començar a pensar en una consulta que
tingui en compte els termes d’aquest dilema. Es vol o no es vol la reforma de
la constitució? I si es vol, amb quina intensitat?
Comentaris