Un altre matí amb Montaigne
El primer que em distreu l’atenció quan torno a entrar
mentalment al despatx de Montaigne és la inscripció d’un pensament de Xenofont
a la biga central del sostre, una inscripció entre moltes altres que
cal.ligrafien tot l’embigat, i que diu: “No,
la veritat total cap home no l’ha tinguda, ni mai cap home la tindrà”.
Esperonat per aquesta reflexió que
m’aporta una mica de pau a l’allau de contradiccions que em soprenen per tots
costats aquests dies de confinament i de desconfinament programat, goso
preguntar-li què en pensaria de la disjuntiva que ens estem plantejant entre
donar ja per acabat el desconfinament i revitalitzar l’economia i el benestar
públic o seguir-lo prudentment fins al final d’acord amb les pautes proposades
pel Govern per tal d’assegurar fins on sigui possible la integritat sanitària,
i em contesta amb ironia: ”Concebre un
esperit exactament dividit per dos desitgs iguals és una idea divertida. Perquè
és indubtable que no prendrà mai partit en la mesura que la inclinació i
l’elecció impliquen una desigualtat del valor; i si ens situéssim entre
l’ampolla i el pernil, amb exactament el mateix apetit de beure i de menjar, no
hi hauria sens dubte més remei que morir de set i de fam”.
Li prenc la
metàfora de l’ampolla i el pernil i dedueixo que el més assenyat potser seria
no deixar-nos morir de set i de fam alhora sinó procedir amb una moderada
combinació del beure i del menjar, de la prudència per no fer de cop el que
tots ja voldríem fer i de la iniciativa per anar entrant en el que en diuen
“nova mormalitat”. De tota manera, afegeix, sempre passa que prohibir-nos aguna cosa és donar-nos-en
ganes tot recordant la dita d’Ovidi: “Allò
que és permès no fa cap goig; és allò que no ho és el que ens abrusa més vivament”.
I continua assegurant-me que “no hi
ha raó que no en tingui una altra de contrària”, i que “res no és tan contrari al nostre gust com la sacietat que prové de la
comoditat ni res que l’aguditzi tant com la raresa i la dificultat”.
Interpreto que em vol fer entendre que els moments de contrarietat, els que en
aparença ens neguen les comoditats, poden
aguditzar-nos la capacitat per trobar alternatives a la sacietat que “és una passió obtusa, embeneitida, esgotada
i adormida”.
Mig convençut i mig
desconcertat li demano opinió sobre les divisions personals i socials per les
que ens fa passar la situació que estem vivint, i em comenta:”No sé de quina manera som dobles en
nosaltres mateixos, cosa que fa que allò que creiem no ho creguem, i que no ens
puguem desfer d’allò que condemnem”. El que em porta a pensar que potser no
és tan estrany que dubtem de nosaltres mateixos, que canviem de criteri per buscar altres certeses, i que
tampoc és estrany que no tinguem tan clara la nostra posició davant les
posicions que condemnem, perquè al cap i a la fi les posicions contràries també
ens comprometen. Citant a Ciceró em rebla la paradoxa: “No hi ha discussió possible sense contradicció”.
Envalentit pel que em suggereix, m’atreveixo a preguntar-li
per la rivalitat de mèrits en la que es troben embrancats els nostres
representants polítics per treure pròfit electoral de la pandèmia. I es deixa
anar: “Estem completament buits; no ens
hem d’omplir de vent ni de veu, ens cal una substància més sòlida per reparar-nos…
No hi ha res que enverini més els prínceps que la falagueria, ni res que faci
guanyar als dolents més crèdit davant d’ells… Què hi ha de més fortuït que la
reputació?... La sort ens aplica la glòria segons la seva lleugeresa. L’he
vista molt sovint anar abans del mèrit i , sovint també, ultrapassar-lo de bon
tros”. Em mira i em diu: “Recorda
Sèneca, la glòria és una ombra de la virtut”. I ja llançat continua: “No som més que cerimònia; la cerimònia ens
arrossega i deixem la substància de les coses; ens mantenim a les branques i
abandonem el tronc i el cos… Particularment en els assumptes polítics hi ha un
bell camp obert al moviment i a la contestació…És ben fàcil acusar d’imperfecta
una administració, perquè totes les coses mortals ho són; és ben fàcil de fer
que un poble mensypreï les antigues normes: mai cap home ho va intentar sense
aconseguir-ho; però arribar a establir una situació millor que la que s’ha
enrunat, molts dels qui ho han intentat han fracassat”
Davant la
contundència de Montaigne a l’hora de jutgar la presumpció dels càrrecs
públics, em decideixo a preguntar-li finalment com veia el seu futur, ell que
va passar per una pesta devastadora al final del seu mandat com alcalde de
Bordeus, per mirar de treure’n alguna lliçó de cara al nostre futur. I em
raona: “El qui seré d’ara endavant només
serà un ésser a mitges… Davant d’un perill, no penso tant com alliberar-me’n
com que poc importa que me n’alliberi… Sovint es pateix menys si es perd la
vinya que si es pledeja per conservar-la. El camí més baix és el més ferm. És
on hi ha la constància. No hi teniu altra necessitat que vosaltres mateixos…
D’alguna cosa serveix la maldat. És bo néixer en un segle molt depravat perquè,
en relació amb uns altres, sereu considerats virtuosos per poca cosa…Estic en
aquell punt en què, tret de la salut i de la vida, no hi ha coses per les quals
vulgui fer-me mala sang i que vulgui comprar al preu del malestar d’esperit i
de l’obligació… El més gran que he conegut viu, parla de les qualitats naturals
de l’ànima, el millor nascut, ha estat Étienne de la Boétie; era realment una
ànima plena i que mostrava un rostre bell en tots els sentits… No sabem on ens
espera la mort; esperem-la arreu. La meditació prèvia de la mort és meditació
prèvia de la llibertat. Qui ha après a morir ha desaprès a servir. Saber morir
ens allibera de qualsevol lligadura i constrenyiment”.
Per segona vegada
surto mentalment del despatx de Montaigne una mica trasbalsat, mentre em ve a
la memòria el discurs d’Étienne de la
Boétie sobre “La Servitud Voluntària”.
Era la servitud a la tirania de què parlava el seu amic de l’ànima, una tirania
que ha anat prenent formes diferents al llarg del temps. Avui estem sotmesos,
involuntàriament, a una altra mena de servitud de la que no se n’escampen els
tirans.
(Els extractes de Montaigne són dels seus Assaigs: Vol II, XIV-XVII i
Vol I, XX)
Comentaris