Desconfinament i estat d’alarma
Les mesures extraordinàries de confinament per la crisi
sanitària de la Covid-19
es van adoptar en virtut del Reial Decret del passat 14 de Març. Semblaria
lògic pensar que les les mesures de desconfinament seguissin la mateixa pauta
de la declaració d’estat d’alarma, aprovat pel Congrés des del seu inici,
completat amb successives Ordres ministerials i vigent almenys fins al proper
nou de maig d’acord amb les autoritzacions quinzenals atorgades fins ara pel
mateix Congrés. D’acord amb aquest bagatge normatiu el Govern central ha dictat
tota una altra sèrie de disposicions de gran envergadura emparades en la
declaració d’estat d’alarma, tals com les relatives a la nova regulació dels
Ertos per causa de força major i les ajudes a autònoms, pimes i resta
d’empreses, entre les més importants, amb la corresponent previsió
d’assignacions quantitatives per fer front a l’emergència social i econòmica.
No és que les
mesures econòmiques hagin de decaure forçosament si el Govern central ha de declarar
el final de l’estat d’alarma si no aconsegueix una nova pròrroga en la sessió de demà al Congrés, perquè és obvi
que es poden actualitzar per mitjà d’altres decrets, lleis i acords
parlamentaris d’urgència en funció de la gravetat econòmica permanent que la supressió de l’estat d’alarma
no faria desaparèixer, però no hi ha dubte que ens trobaríem en una nova
situació, afegida als problemes de la desescalada, que exigiria una voluntat de
pacte molt diferent a la demostrada fins ara pels grups polítics (en realitat
inexistent), i no sembla que la intenció de fons sigui arribar a acords si no
posar el Govern central contra les cordes i forçar a curt termini noves
eleccions, independentment de l’enorme perjudici sanitari, social i econòmic
que es pugui infligir a la ciutadania. El fracás del Govern és l’objectiu
primordial i les conseqüències que se’n puguin derivar mereixen per part dels
grups de l’oposició una consideració secundària dissimulada en forma
d’alternatives a l’estat d’alarma en fase de desconfinament que enuncien com a
possibles.
L’Estat d’alarma és
l’únic instrument idoni i necessari per a la crisi sanitària global i profunda
que estem vivint en tot l’Estat, i així està previst en la llei orgànica que en
regula la normativa i que atorga al
Govern central, no s’oblidi, la facultat extraordinària de limitar el dret fonamental a la mobilitat de les persones. Si
en base a la més elemental prudència sanitària es considera irrenunciable
continuar mantenint la limitació d’aquest dret fonamental durant les fases de
desescalada amb les oportunes flexibilitzacions progressives per unitats
territorials fins a l’aixecament definitiu, no hi ha cap poder ni cap normativa
de les CCAA, ni cap altra disposició de la normativa estatal general, que es
pugui arrogar la facultat de suprimir o limitar aquest dret, ni en la fase
inicial d’estat d’alarma ni en les fases de desconfinament. L’únic instrument vigent
i constitucionalment viable és l’estat d’alarma decretat.
Qualsevol altra
alternativa voldria dir renunciar definitivament a la regulació temporal
obligatòria de la mobilitat ciutadana. En aquest cas les Comunitats Autònomes
podrien només recomanar la reducció
de la mobilitat de persones i grups, no fer-la obligatòria. L’obligació d’observar
regles de protecció o d’autoprotecció, que sí que es poden imposar per altres
normatives, no és el mateix que limitar el dret de mobilitat o desplaçament i
obligar a mantenir el confinament. Si fins ara el rigor ha estat la pauta en el
seguiment de les normes de confinament justament per evitar l’expansió del
contagi i l’eventualitat d’un rebrot en un moment posterior, no vull
imaginar-me l’estampida i el campi qui pugui que es podria produir a partir del
moment que els ciutadans interpretessin en cada Comunitat Autònoma, ja ara, en
la primera o segona fase de desconfinament, que ja són lliures per fer el que els sembli i
anar on vulguin. En poques setmanes podríem perdre el que amb molt d’esforç hem
guanyat des del punt de vista de protecció sanitària.
Per poc
que s’analitizin les bases jurídiques proposades per l’oposició com
alternatives a l’estat d’alarma per al desconfinament, no n’hi ha cap que
inclogui la possibilitat de restringir o limitar el dret fonamental de
mobilitat o desplaçament. L´única única base jurídica d’aquesta facultat
extraordinària i acotada en el temps és la continguda a l’article 11a) de la Llei Orgànica 4/1981 reguladora
de l’estat d’alarma.
La Llei de Protecció Civil de Catalunya, proposada per la
Generalitat, preveu expresament en el seu article 1.2 que és aplicable a tot el territori de Catalunya
i per a totes les situacions d'emergència, sens perjudici del que estableix la
legislació de l'Estat per a les emergències declarades "de interés
nacional", segons aquesta mateixa legislació, és a dir, en cap cas es
podria aplicar substituint la legislació estatal per una emergència gobal o
d’interès nacional com la Covid-19. A
l’article 8.2 de la mateixa llei es diu que l’autoritat
competent de protecció civil només pot dictar ordres i instruccions que afectin
drets dels ciutadans i ciutadanes en els termes establerts per les lleis
aplicables, és adir, mai es podria restringir un dret fonamental com el de
mobilitat sense una expressa autorització judicial. Per això la llei parla de
mesures concretes de protecció o d’autoprotecció, mai de limitació del dret de
mobilitat. Els supòstis de fet que contempla aquesta llei, al igual que la
resta de bases jurídiques proposades com alternatives pels representants de
l’oposició, no tenen res a veure amb l’afectació de l’interès nacional que
només preveu de forma radical l’estat d’alarma per a determinades crisis, entre
elles la sanitària.
L’article 2 de la Llei Orgànica de Mesures especials en Matèria de Salut Pública, proposada com alternativa pel Pp, es
refereix a indicis racionals que poden
suposar un perill per a la salut pública degut a la situació sanitària d’una
persona o d’un grup de persones o per les condicions sanitàries en què es
desenvolupa una activita, situació incomparable amb la crisi del
coronavirus.
La Llei de Seguretat Nacional,
també al-ludida pel Pp, reconeix a l’article 2 que els estats d’alarma i
d’excepció es regeixen per la seva normativa específica, i per tant no hi pot
entrar en conflicte quan es doni una situació contemplada expressament per
aquesta normativa específica, com és la pandèmia. Segons l’article 3, als
efectes d’aquesta llei la Seguretat Nacional
que protegeix és la relativa a la llibertat, els drets i el benestar dels
ciutadans i a la defensa d’Espanya i els seus principis i valors
constitucionals, res equiparable a la crisi del coronavirus.
Cosa diferent és que
les CCAA s’hagin de regir per les respectives lleis sanitàries a l’hora de
gestionar les fases de desconfinament d’acord amb els paràmetres del Decret
d’estat d’alarma i les Ordres del ministeri de sanitat que el complementen. En
aquest sentit l’Ordre del passat 3 de maig que regula la cogovernança amb les CCAA durant el desconfinament ofereix, a qui vulgui entendre-ho, el millor
desmentiment a la referència exclusiva a la província com unitat territorial de
desconfinament de la que n’ha fet bandera el Govern Torra. Preveu expressament
aquesta Ordre: ”aunque la unidad
territorial de referencia que se fija es la provincia, la isla o la ciudad
autónoma, podrán proponerse ámbitos de aplicación diferenciados en unidades de
nivel territorial distinto.Esta orden regula el procedimiento a seguir para la
elaboración, remisión y tramitación por las comunidades autónomas y ciudades autónomas
de propuestas de desescalada de acuerdo a las medidas establecidas en la
declaración del estado de alarma”.
Xoca que una
oposició tan fragmentada ideològicament, des de Vox a la Cup, passant pel Pp, JxCat i
Erc, convergeixi contra el manteniment de l’estat d’alerta en les fases de
desconfinament. No ens enganyem, cada grup polític busca el respectiu rèdit
electoral, no la millor manera de gestionar conjuntament la sortida de la crisi. L'interès del ciutadà corrent queda molt lluny d'aquesta inusitada oposició conjunta.
Comentaris