Incertesa i confiança
“El 1914 molt pocs predeien l’ensorrament del seu món i les catàtrofes
econòmiques i polítiques que se’n van derivar. La inseguretat nodreix la por. I
la por- del canvi, dels forans i d’un món poc familiar- corrou la confiança i la
interdependència sobre la qual reposen les societats civils.” Rellegir “El món no se’n surt. Un tractat sobre els malestars del present”, de Tony Judt és
disposar d’un bon diagnòstic de la malaltia que hem anat covant durant les
últimes décades. Avui com fa un segle la inseguretat nodreix la por i la por
corrou la confiança.
I no és que durant
els cent anys transcorreguts, sobretot amb l’experiència de dues guerres
mundials devastadores, no hàgim tingut temps i recursos per refer la nostra
història, recuperar el món del que realment importa, el benestar i la
responsabilitat social compartida, per fer front a les emergències que
periòdicament ens assalten, i
especialment a aquesta pandèmia del coronavirus pel que fa a les
generacions actuals.
Després de la
segona guerra, un ampli consens en la seguretat de l’estat va fer possible els trenta anys gloriosos perquè tothom
temia el retorn als terrors del passat recent i s’acontentava a retallar la
llibertat dels mercats en nom de l’interès públic. Però això va canviar amb la
desregulació dels anys vuitanta, i sobretot després de la caiguda del mur, quan
es va començar a imposar la idea que el socialisme democràtic era inassolible i
que en tot cas tindria conseqüències perverses per a la llibertat de l’individu.
S’imposava la lògica inversa de retallar l’interès públic en benefici de la
llibertat a ultrança del mercat. Es va
condemnar a gran escala, deia Tony Judt, tot esforç per augmentar el rol de
l’estat, o del sector públic, en la vida quotidiana dels ciutadans.
La crisi financera
del 2008 va acabar de consolidar la situació de desigualtat que s’havia anat
creant. “Si continuem sent terriblement
desiguals, postil.lava Tony Judt, perdrem
totalment el sentit de la fraternitat. I la fraternitat, més enllà de la seva
fatüitat com objectiu polític, esdevé la condició necessària de la pròpia
política.”
Tot això és història
sabuda. Però ara les retallades a la sanitat pública, l’educació i les
inversions socials, que es van imposar durant l´última crisi com un remei
inevitable, passen comptes a la societat
en el seu conjunt, en perjudici sobretot dels més febles. De la certesa de les
restriccions hem passat a la incertesa que amara globalment la situació actual.
Convé replantejar-se la pregunta que es feia el mateix Judt : “Per què estem tan segurs que certa
planificació, o els impostos progressius, o la propietat col.lectiva dels béns
públics, són restriccions intolerables de la llibertat; mentre que circuits
tancats de televisió, rescats estatals de bancs d’inversió “massa grans per
caure”, telèfons intervinguts i costoses guerres internacionals són càrregues
de fàcill acceptació per a les persones lliures?”
S’hauria d’admetre
que les certeses del neoliberalisme i del capitalisme rampant han entrat en
crisi a tots nivells i obrar en conseqüència. Però no és gens segur que de la
pèrdua de credibilitat de la dinàmica neoliberal passem a una nova situació
radicalment diferent. La crisi que patim és terreny abonat per als populismes
de tota mena i no serà fàcil recuperar la confiança en l’estat i les seves
institucions.
El nostre país, en
particular, ha entrat en aquesta crisi amb un grau molt elevat de desconfiança,
entre els partits polítics en primer lloc, però també envers les institucions i
a nivell social i econòmic, entre generacions i entre persones. Superarem la
pandèmia, i desprès haurem de mirar de treballar-nos el retorn a un mínim de
confiança personal i col.lectiva, perquè segur que molts aprofitaran l’estat de
shock per per treure’n rèdit electoral a partir justament d’augmentar la
desconfiança. Però esclar, confiança no
voldrà dir passivitat i conformisme tolerant amb tot el que es proposi. La
confiança l’haurem de guanyar en un mar de dubtes pensant en la col.lectivitat,
i els governs només la podran recuperar a partir de les polítiques socials que han marginat durant dècades.
Comentaris