A l’ombra de Keynes
Avui fa 74 anys que
va morir John Maynard Keynes, a l’edat
de 63 anys a Sussex. La fama de millor macroeconomista de la història que se li
ha atribuït potser depassa els resultats concrets que personalment va
aconseguir en vida, en els temps tan complicats d’entreguerres, la Gran Depressió i el futur
incert després de la segona guerra mundial, però no hi ha dubte que la
influència de la seva teoria va ser decisiva en la recuperació econòmica i
social dels trenta anys gloriosos, fins a principis dels setanta. El llavors
ministre d’hisenda britànic, Hugh Dalton, va dir que “els havia ensenyat a unir la raó amb l’esperança”, i el seu
oponent més significat a nivell de teoria econòmica, Friedrich Hayeck, va
escriure: ”Era l’home més gran que mai he
conegut, sentia per ell una admiració sense límits. El món serà un lloc més
pobre sense ell”. El moment es prestava a elogis sense límits però amb
notable fonament.
El 2003 Robert
Skidelsky, professor d’ economia política a la universitat de Warwick, va
escriure una monumental biografia del personatge. Resseguint els que podrien
ser els moments més cabdals de la seva aportació a les negociacions
col.lectives orientades a preveure el que es podria esdevenir a partir del
final de la guerra, en destacaria tres: la negociació amb Harry Dexter White,
Director d’Investigació Monetària del Tresor Americà, del Fons d’Estabilitat
Internacional el setembre de 1943, la
seva intervenció en els acords de Bretton Woods durant les primeres tres
setmanes de juliol de 1944, amb el protagonisme del mateix White, i les
esgotadores sessions del mes d’agost de 1945 amb William Clayton, subsecretari
d’Assumptes Econòmics, per obtenir un préstec en condicions d’EEUU a Gran
Bretanya, tot just acabada la guerra amb la rendició d’Alemanya, després de la
mort del president Roosevelt (substituït per Truman) i després que Churhill
perdés les eleccions britàniques del 26 de juny a mans del laborista Attlee. A totes
elles Keynes hi va aportar la seva dedicació exhaustiva, fins al límit de la
seva fràgil salut personal.
Capítol a part
mereixeria la influència de la seva gran obra, “La teoria general de l’ocupació, l’interés i el diner” (1936), que
malgrat les crítiques i les interpretacions múltiples de què ha estat objecte
es va erigir en un referent indispensable en temps de crisis econòmiques i
socials, passades i presents, i ho
continuarà sent en la crisi del Covid-19. Avui, altra vegada, convé que
reprengui vigència el pensament de Keynes.
L’actualitat més
peremptòria que ha de fer front a les conseqüències econòmiques, socials,
culturals i polítiques del Covid-19, pot
trobar uns quants paral.lelismes en els treballs de Keynes relacionats amb la
situació de precarietat de la immediata postguerra, a més d’una referència
indispensable a la seva base teòrica en
moments de depressió. Les negociacions amb White entorn del Fons d’Estabilitat van
ser el pròleg dels acords de Bretton Woods. Keynes proposava un ambiciós Fons
de Compensació dotat amb 26.000 milions de dòlars, pensant que els països rics
haurien d’invertir en els països pobres comptant amb unes noves institucions.
No va prosperar la seva intuïció i en els acords dels 44 estats reunits a
Bretton Woods, sota la batuta de White, va sortir guanyadora la proposta del
Fons d’Estabilització sota la forma d’un Fons Monetari Internacional. De tota
manera, els acords de Bretton Woods van crear les regles de joc financeres,
comercials i monetàries de la pau i les institucions que les van fer possibles.
En les agòniques
negociacions de Keynes i el seu equip amb l’equip americà de William Clayton
per aconseguir un acord favorable que liquidés el deute britànic i propiciés la
recuperació econòmica i social de la postguerra hi ha com una premonició de la
inamovible posició del fort davant la solidaritat que demana el feble, com està
passant ara en les negociacions del Consell Europeu per constituir un fons
suficient d’inversió que els febles demanen que sigui avalat solidàriament.
Keynes no demanava un crèdit a retornar amb interessos, per reduïts que fossin,
sinó una condonació del deute mitjançant un acord global de comercialització
sense traves, per tal d’evitar el que qualificava de “Dunkerque financer”. Keynes no va tenir èxit, EEUU va refusar la
condonació i l’aplaçament del deute i va oferir un préstec de 4.400 milions de
dòlars.
El Govern espanyol
acaba de demanar al Consell Europeu un gran fons de 1,5 bilions d’euros
finançats amb deute perpetu (només es pagarien interessos) que es repartiria
mitjançant transferències (no deute) als països més afectats per la crisi.
Veurem la resposta del Consell Europeu. Keynes va dir en el seu discurs de
justificació de l’acord del préstec que va haver d’acceptar: “Els blocs econòmics separats i tota la
fricció i pèrdua d’amistat que comporten poden ser recursos als quals hom ha de
recórrer en un món hostil, però segurament és una bogeria preferir aquest
sistema”. Mereixerien ara la mateixa qualificació si s’acaben imposant al
si de la UE els
blocs econòmics dels països nòrdics per damunt del principis fundacionals de la
unió comunitària.
L’ombra de Keynes
va protegir el contracte social europeu durant els trenta anys gloriosos de la
postguerra. En la dècada dels setanta va col.lapsar el sistema de Bretton Wods
i es va desintegrar el sistema keynesià de política econòmica. Aquell
capitalisme democràtic va començar a virar cap a un capitalisme d’empremta
neoliberal en el que les decisions econòmiques es van anar desvinculant del
control democràtic. Els Estats, com ha senyalat W.Streeck (“Comprando tiempo. La crisis pospuesta del capitalismo democrático”) van
passar successivament d’Estats fiscals a Estats deutors, i finalment a Estats
de consolidació del deute fiscal després de la crisi fiscal i financera del
2008. La Unió Europea
es convertia per mitjà del triomf dels mercats desregulats en una màquina de
liberalització. La vida de la UE
deixava d’inspirar-se definitivament en Keynes i passava a inspirar-se en Hayek
segons el qual perquè una federació pugui funcionar a la pràctica és necessari
menys govern, menys regulació, i doncs menys democràcia.
La crisi financera,
econòmica, social i política a partir del 2008, que arrossegà fins als límits
de fallida els Estats del Sud d’Europa (Grècia, Portugal, Espanya, Itàlia,
principalment), amb el corol.lari del creixement exponencial de la desigualtat
social al ritme de la imposició de les polítiques econòmiques d’austeritat, ha
confirmat el predomini del neoliberalisme deslligat de tota responsabilitat
democràtica, servint-se de les institucions europees per aconseguir el seu
objectiu final de separar irremissiblement democràcia i economia. Les
polítiques d’austeritat van definir els límits d’aquesta segona o tercera vida
de la UE,
contradictòria amb els objectius fundacionals de fa més de seixanta anys. Ara seria el moment de recuperar
l’ombra protectora de Keynes.
Comentaris