Qui tem el Parlament Europeu?
La Resolució del TS
denegant l’autorització a Junqueras perquè reculli al Parlament espanyol
l’acreditació d’eurodiputat elegit és molt difícil d’entendre i molt fràgil
jurídicament si es té en compte que serà objecte d’anàlisi a les instàncies
judicials de la UE
i del Tibunal Europeu dels Drets Humans.
Resulta difícil
d’entendre perquè es contradiu amb les autoritzacions anteriors que els elegits
en les eleccions generals i municipals poguessin assistir a les sessions constitutives
del Congrés, el Senat i els Ajuntaments, i es contradiu també amb la decisió de
requeriment explícit a Puigdemont i Comin perquè es presentin personalment a
recollir la seva Acta d’europarlamentaris. El trasllat que s’exigeix als uns és
denegat a un altre. És obvi que el trasllat de Puigdemont i Comín seviria per
la seva detenció, però no és gens obvi que la presentació de Junqueras per
recollir l’acta causés un perjudici
irreversible a la causa del procés com afirma el TS. Més aviat podria ser
que la seva prohibició causés un perjudici notable a la justícia espanyola si el Tribunal de la UE i el TEDH en el seu moment
entren en el fons de la qüestió.
El TS justifica la
seva resolució en base a una ponderació amb la voluntat de no perjudicar cap
dels interessos en joc, la limitació dels drets d’acció i representació
política i la limitació del fi igualment legítim i propi d’una societat
democràtica d’assegurar la finalitat del procés penal. En aquesta ponderació el
TS s’inclina per limitar el dret d’acció i representació per tal de no
perjudicar el procés que quedaria menystingut si Junqueras assistís a la
constitució de l’Europarlament, assegurant, en tot cas, que la denegació és
només un aplaçament temporal i no significa la pèrdua irreversible del seu dret
de participació (s’entén, esclar, per al cas que la Sentència que s’ha de
dictar no l’inhabilités).
Les raons jurídiques
de fons per limitar (temporalment) el dret de participació en aquests moments
el TS no les exposa, només exposa raons d’oportunitat encaminades a evitar una
hipotètica fugida de Junqueras o un acolliment a la immunitat europarlamentària,
una situació de futur en la que la
Sentència que s’ha de dictar ja no tindria efectes de
compliment sobre l’encausat. Costa de veure que un criteri d’oportunitat per
evitar un eventual comportament de futur pugui justificar la limitació dels
drets d’acció i representació política. La forma i el fons del raonament
s’assembla molt a l’emprat per justificar la presó provisional en base al perill
de fuga.
D’altra banda convé
tenir molt present que Junqueras no va fugir quan podia haver-ho fet, i
sobretot que el fet d’assistir a la constitució de l’Europarlament no impedeix
que el TS pugui tramitar davant el mateix Europarlament el suplicatori per a la
suspensió del dret de representació. La tramitació comportaria un temps
d’al.legacions i de proves davant la comissió de justícia de l’Europarlament
abans de proposar la seva decisió a la votació del ple, decisió que molt
probablement seria favorable al suplicatori encara que d’acord amb l’article
9.7 del Reglament Intern de l’Europarlament
l’informe de la comissió pogués excepcionalment proposar que abans de
recaure Sentència ferma en el procés no es prengués cap mesura de presó que
impedís l’exercici propi de les funcions del mandat. És a dir, el que de
veritat tem el TS és que la
Comissió de l’Europarlament,
a més de retardar la
Sentència amb els tràmits a seguir, pugui proposar la suspensió de la presó per a
Junqueras fins que la Sentència
sigui ferma. Seria una altra plantofada que s’afegiria a les ja rebudes per les
peticions d’extradició.
El que el TS vol
preservar de cara a la integritat i eficàcia del procés, evitant que cap poder
legislatiu intervingui externament en la dinàmica del seu desenvolupament i en
la seva autonomia, ho pot perdre pel que fa a la falta de respecte als drets
fonamentals que han de ser exercits mentre la Sentència no sigui
ferma. Si el TS no va estar atent al calendari de les eleccions europees
previstes per compassar les sessions del judici de manera que s’hagués dictat
Sentència abans de la presentació de candidats, o almenys abans de la
constitució de l’Europarlament, no hauria ara de tenir pressa per evitar el
suplicatori i no respectar escrupolosament els drets d’acció i representació
polítiques. Cada cosa al seu temps.
Comentaris