Informes finals de l'acusació
Amb els informes de
les parts el judici s’encamina al seu final. L’informe és el moment de la
sedimentació que serveix per argumentar la coherència dels fets provats durant
les sessions del judici amb la valoració
jurídica que s’ha exposat en les conclusions definitives. No hauria de servir
per forçar la interpretació dels fets i encabir-los en la valoració presa des
del començament.
L’informe dels
fiscals ahir va tendir clarament cap a aquesta segona intenció, forçant el fets
i la seva significació per incardinar-los en la inicial i predeterminada
tipificació penal exposada en la querella, com si les sessions del judici no
haguessin aportat cap element nou digne de consideració.
Partint de la
convicció inicial sobre l’existència de violència, el fiscal Zaragoza va fer un
informe més polític que jurídic, subratllant l’actuació dels mossos com un
instrument posat al servei dels promotors del “cop d’Estat” en el control del
territori, enunciant simplement que la violència no cal que sigui greu ni
armada, bastant que sigui suficient per
substituir un ordre jurídic per un altre mitjançant mètodes i recursos
il.legals.
La insuficiència de
l’argumentació de Zaragoza s’havia de cobrir amb els informes dels fiscals
Moreno i Cadena (la fiscal C.Madrigal es ve centrar exclusivament en la
malversació). Moreno va argumentar sobre cinc aspectes per fonamentar la
suposada existència de violència: hi va haver violència en les coses,
intimidació i violència física per les lesions dels agents (en una dinàmica
argumentativa que se serveix de l’adjectivació plural de diferents elements per
substantivar allò que interessa); aquesta violència així adjectivada era
suficient per aconseguir el fi proposat de derogar la Constitució en el territori
de Catalunya (una manera de donar per fet el que de cap manera va succeir); hi
havia nexe causal entre la declaració d’independència i la violència utilitzada
(passant per alt que el referèndum i la
Dui van ser manifestacions vinculades simbòlicament,
expressió d’una voluntat política sense
cap efecte jurídic); els acusats sabien per endavant que hi hauria violència
perquè els ho havia advertit la cúpula dels mossos d’esquadra (el que resulta
contradictori amb la qualificació dels mossos com instrument essencial de la
rebel.lió, perquè no és coherent jutjar que qui t’ha advertit d’un risc
col.laborarà activament en què aquest risc es faci efectiu); la violència va
ser instrumentalitzada mitjançant la incitació dels acusats a la participació
(com si la propaganda política fos constitutiva de delicte).
El fiscal Cadena hi
va afegir l’adjectiu de la violència normativa,
va insistir en la intimidació i va subratllar el domini de les masses i la
utilització dels mossos per aconseguir el fi de subvertir el monopoli de la
força de l’Estat i substituir l’ordre constitucional. En realitat, ni el modus
operandi del referèndum, ni la Dui,
ni les manifestacions i mobilitzacions anteriors i posteriors van substituir
l’ordre constitucional ni van posar en risc el poder legítim de l’Estat. En tot
cas van evidenciar el fracàs d’un moviment polític basat en el desvari legal i
la suma de les emocions, i no en l’eficàcia de la força.
L’informe de
l’advocacia de l’Estat va incidir significativament (amb independència de la
seva argumentació sobre la sedició i la malversació) sobre la manca de
l’element estructural de la violència com a constitutiu del delicte de
rebel.lió. Es va remetre al debat parlamentari sobre la introducció en C. Penal
de l’actual article de rebel.lió per indicar que la violència ha de ser prou
intensa perquè sigui el mitjà idoni per aconseguir l’objectiu perseguit. Amb
aquestes acotacions l’advocacia de l’Estat deixava al descobert la feblesa de
les exposicions dels fiscals entorn de l’element objectiu essencial del
delicte, la violència. Va subratllar que no es pot equiparar força amb
violència per incardinar-la en el tipus de la rebel.lió, donat que la sedició
també preveu el mateix element objectiu de la força. Venia a dir als fiscals
que no calia recórrer a l’extrapolació dels fets per qualificar-los penalment.
Ara bé, la sedició
requereix també la concurrència d’un “alçament”, i no és gens clar que es pugui
equiparar l’actitud dels concentrats
i manifestants, com va fer, amb la configuració d’un “alçament”. Vist així cada
manifestació es podria considerar un “alçament”. D’altra banda, la sedició
també admet les modalitats de conspiració, provocació i proposició, amb penes
inferiors en un o dos graus, com també preveu el fet que la finalitat de la
sedició no s’hagi aconseguit. La concentració del 20 de setembre davant la Conselleria d’Economia
no va suspendre la diligència judicial que va començar i acabar, i les
votacions de l’1-O es van realitzar en els col.legis no intervinguts per la
policia (que van ser la immensa majoria) sense cap element de força i no amb la
intenció d’impedir l’eficàcia jurídica de les successives suspensions i declaracions de nul.litat fetes pel TC
relatives a l’actuació del Parlament i del Govern. Els votants sabien que el fet
de votar no impedia l’eficàcia de les resolucions del TC, es limitaven a
expressar la seva opinió.
Comentaris