Ho tornarien a fer?
“Em reafirmo en els drets
fonamentals, la veu de la meva consciència. No tinc cap tipus de penediment. Ho
tornaria a fer. N’accepto les conseqüències. La condició de presoner és un
altaveu immillorable. Estic segur que ho tornarem a fer, pacíficament”.
Aquestes paraules, dites al principi i al final de l’exposició de Jordi
Cuixart en el seu dret a l’última paraula del judici al procés, poden resultar
xocants per ser proclamades amb tanta contundència davant un Tribunal que et
jutja per rebel.lió o sedició, però s’estigui d’acord o no amb el seu contingut
no deixen de ser coherents amb la convicció personal d’un activista social,
aliè a la responsabilitat de govern, que, a més, assegura que la seva prioritat
no és el problema de la presó sinó la
lluita per continuar millorant la societat.
En el terreny de les conviccions profundes no hi ha res dir.
L’interrogant sorgeix quan aquesta convicció personal es trasllada al terreny
de la necessitat política col.lectiva i s’afirma amb la mateixa contundència “estic segur que ho tornarem a fer. El
nosaltres d’aquest “ho tornarem a fer”
inclou la suposició que la decisió presa per una determinada majoria social és
l´única i la millor opció possible per al conjunt de la societat catalana.
Amb un matís diferent l’exconseller Raül Romeva expressava en sentit
retrospectiu que el que es va fer “no
ho podíem fer d’una altra manera”,
donant a entendre que les circumstàncies els havien portat a prendre decisions
que s’havien d’enfrontar políticament des del Govern. I el també exconseller
Santi Vila es preguntava compungit “com
hem pogut arribar a aquest despropòsit”, convençut que no s’havia d’haver
arribat on es va arribar, que es van fer coses que no s’havien de fer i que per
tant no s’haurien de repetir.
Entre unes expressions i les altres s’endevina
el pas del terreny de la convicció política al terreny de la responsabilitat
política. En aquest trànsit, i independentment del resultat del judici del
procés, cal preguntar-se si l’opció de portar les motivacions personals fins al
final, amb totes les seves conseqüències, era la que més convenia al conjunt de
la societat catalana des del punt de vista de la responsabilitat política, i si
en funció d’aquesta consideració es pot mantenir que serà necessari tornar-ho a
fer perquè no hi ha cap més opció política possible. La resposta a la pregunta
no pot defugir la referència a la realitat del que s’ha obtingut amb la
dinàmica de portar les conviccions polítiques fins al final, prescindint de la
responsabilitat que es deriva del resultat de cada pas donat. L’estratègia del
procés s’ha fonamentat, penso, en defugir la responsabilitat del pas a pas en
vistes a una resultat final que es presentava com exigent i alhora inevitable,
fos per la via de la independència a tocar o fos per la via del referèndum
d’autodeterminació que l’Estat hauria d’acabar reconeixent. Les
irresponsabilitats dels principis s’havien de veure redimides al final.
Sobrevolant el trànsit entre conviccions i responsabilitats em resulten
inquietants les conclusions de Jordi Sánchez en el sentit que “a Catalunya el dolor ha estat socialitzat i
ha generat valors de solidaritat, Catalunya ha superat el dolor i hi ha un
millor capital social que fa uns anys”. Més que per les ressonàncies que es
podrien veure en aquestes manifestacions de les alienants doctrines sobre la
socialització del sofriment, i admetent que l’abús de la presó preventiva ha
generat un moviment de solidaritat sincera en molts ciutadans, independentistes
i no independentistes, el que crida l’atenció és la convicció que s’hi expressa
que Catalunya ha superat el dolor i que hi ha un millor capital social que fa
uns anys. M’ho miri per on m’ho miri no veig que Catalunya hagi superat el
dolor causat pel procés i per la repressió policial i judicial del procés. El clima de divisió social no
s’ha apaivagat sinó que s’ha aprofundit, l’enfrontament institucional corre el
risc de fer-se crònic i la inseguretat de cara al futur és més gran ara que
abans de les plebiscitàries del 2015, i molt més que abans del 2012. Del procés
i les seves seqüeles no n’ha resultat una millora del capital social sinó una
degradació profunda que compromet el futur de la societat catalana en el seu
conjunt.
Vulguem o no, els fets d’octubre de 2017 i el judici penal al procés ens
han submergit a tots en una realitat que no volíem i que en tot cas no
esperàvem, tot i que havia de resultar
previsible als ulls suposadament responsables dels capdavanters del procés. La
immersió en la repressió penal amaga tant la irresponsabilitat de l’immobilisme
del govern Rajoy com la irresponsabilitat dels líders del procés que a hores
d’ara s’haurien de veure lliures de presó i inhabilitats socialment i
jurídicament, disposats a donar explicacions, a fer autocrítica i a corregir el
rumb de la direcció política en comptes de repetir una vegada i una altra, com
fa el president Torra, que ho tornarem a
fer fins a les últimes conseqüències, aprofitant la situació dels presos
per estendre irresponsablement la seva condició a la metàfora desgraciada de la
presó col.lectiva.
Entre les moltes sentències que Montaigne tenia gravades a les bigues
del seu despatx (per a ell lloc de llibertat, tranquil.litat i plaer) n’hi ha
una d’Eurípides: ”Pots tenir-te per un
home superior quan el primer accident que et sobrevé et devasta del tot?”.
Es pot repetir que “ho tornarem a fer”
des d’una pretesa superioritat moral quan les conseqüències del que es va fer
ens han devastat institucionalment, personalment, socialment, políticament?
Comentaris