Mossos
Seguint el curs del
judici de l’1-O, després de la declaració aquesta setmana dels comissaris
Ferran López (coordinador territorial) i Joan Carles Molinero (cap de la
comissaria superior de coordinació central), tocaria parlar dels mossos. Dels mossos
a Palau i als despatxos i dels mossos al carrer.
Al Palau de la Generalitat la funció
assumida pels mossos va quedar completament clara, abundant en la declaració
anterior del major Trapero: ells estaven per complir amb la legislació vigent,
constitucional i estatutària, i en concret per complir els mandats que
dimanaven de la fiscalia del TSJC, primer, i del mandat específic de la
magistrada del mateix TSJC a partir del
27 de setembre de 2107. Aquesta voluntat de compliment xocava amb la voluntat
política dels membres del Govern que s’aferraven al que suposaven com un mandat
popular per acelebrar el referèndum l’1-O fos com fos. Van haver de combinar
l’assumpció de les seves funcions amb la incomoditat que els causaven les
declaracions de Forn i Turull tergiversant irresponsablement aquella disposició
quan manifestaven públicament que els mossos estarien a favor de la celebració
del referèndum i que desacataven el nomenant del coordinador Pérez de los
Cobos. Ells no podien col.laborar en la celebració del referèndum ni podien
desacatar una designació judicial, per més que fessin valer els recursos
jurídics per defensar la conveniència d’una coordinació operativa i no una
coordinació híbrida, política i operativa, com la que representava Pérez de los
Cobos.
Més que per dissipar
la incomoditat, la cúpula de la prefectura dels mossos va haver de fer front en
les reunions al Palau de la
Generalitat dels dies 26 i 28 de setembre a la voluntat del
Govern de no desconvocar el referèndun malgrat els informes de riscos que
posaven de relleu la segura incidència d’enfrontaments (no d’actes concrets de
violència) als col.legis per la presència massiva de votants i les
intervencions policials que es produïrien. Els comissaris López i Molinero han
concretat que al final de la segona de les reunions el president Puigdemont,
contestant a un comentari de Trapero en
el sentit que esperava que no s’haguessin de lamentar desgràcies personals
després de la jornada de votació, va manifesfetar que si es donaven aquelles
circumstàncies ell declararia en aquell mateix moment la independència. El
mínim comentari que es pot fer és que el president considerava ja en aquells
moments que la situació era completament irresoluble, alea jacta erat. El temps dirà si va passar o no el Rubicó.
Els mossos a Palau
no van trobar resposta. La posició dels polítics era gèlidament pètria i ells
havien de navegar com poguessin amb els requeriments judicials ajustant-se a
l’única legalitat vigent. Dificilíssima missió entre la salvaguarda de l’ordre,
el respecte a les persones i la indiferència, si no la hostilitat, del seu
propi Govern. La institució dels mossos, el cos de Policia de Catalunya, es
posava en perill.
Als despatxos on en
es desenvolupaven les reunions de coordinació policial la posició dels mossos
va quedar igualment clara i diàfanament
exposada al coordinador Pérez de los Cobos. Van ponderar els mitjans de què
disposaven, humans i materials, van elaborar un pla d’actuació, van aixecar més de 4.000 actes d’advertiment
i relació d’activitat als centres de votació abans de l’1-O, van participar
activament en el dispositiu conjunt de les tres forces policials, tal com
ordenava la magistrada, i van actuar el dia del referèndum segons estava
previst. Els binomis d’agents de seguretat ciutadana haveien de ser presents en
tots els col.legis, els Arros havien d’intervenir allà on no arribessin ells i
havien de demanar l’ajuda dels altres cossos de g.civil i policia nacional, si
era necessari, sempre seguint l’objectiu de complir amb el manament judicial
peró amb la pauta de no causar mals majors amb una intervenció
desproporcionada.
Aquell acord als
despatxos, que havia arribat a comptar amb l’oferta dels mossos de disposar
d’un únic comandament centralitzat a la seva pròpia seu per evitar qualsevol
suspicàcia, es va convertir en no res a les primeres hores del dia 1-O quan la
g. civil i la policia nacional va rebre ordres d’actuar de manera directa i
autònoma, al marge dels mossos, trencant el protocol convingut i validat pas a
pas pel coordinador en totes les reunions prèvies. Els canals d’informació
interna es van desfer i es van fragmenar. Aquell trencament només podia tenir
un responsable, el que va decidir modificar el dispositiu conjunt i actuar pel
seu compte de manera expeditiva.
Demostrat el
comportament correcte de la cúpula dels mossos, que desmenteix les falses
atribucions de frau que els va fer el coordinador Pérez de Los Cobos,
l’acusació de rebel.lió queda sense el cantó fonamental que se li assignava a
la querella, la de l’aportació voluntària i coordinada a la protecció al
referèndum de part dels mossos facilitant qualsevol esclat de violència
previsible. Queda pendent la diligència d’acarament entre Pérez de los Cobos i
Ferran López soli.licitada per l’advocat
Xavier Melero, però el Tribunal disposa ja des d’ara d’elements
fonamentals de convicció per concloure que la contribució dels mossos a la
suposada rebel.lió obeeix a un muntatge ex post dels fets amb la voluntat de
posar en perill i desprestigiar la institució dels mossos.
Al carrer, els
interrogatoris de la fiscalia s’esforça a remar contracorrent d’aquesta
evidència i subratlla el suposat paper passiu dels binomis el dia 1-O. Com ha
senyalat Ferran López, la funció dels binomis no era la d’intervenir
conjuntament amb les forces de la g. cvil i policia nacional, ni disposava de
mitjans per fer-ho. D’altra banda,
l’actuació dels mossos, amb la col.laboració des Arros quan van poder, va
resultar molt més eficaç que l’ús de la força dels altres cossos en el
compliment parcial del manament judicial (el compliment com a tal era
impossible): en van tancar en total 134 i en van impedir l´obertura de 239.
Però aquells dies, i després, tots els
aires bufaven amb força contra els mossos, a Palau, als despatxos i al carrer.
Comentaris