La rebel.lió a trossets
Aquesta setmana els fiscals del judici del procés s’han
esforçat a presentar la rebel.lió a trossets, com si la multiplicació de les
peces, totes del mateix color, dibuixés en conjunt la figura inconfusible de la
rebel.lió global. Però passa que tants arbres per separat no formen el bosc,
més aviat el desfiguren.
La insistència dels
fiscals a relatar el que s’esdevingué en tots i cadascun dels col.legis en què
van intervenir els cossos de la policia nacional i la guàrdia civil dona
com a resultat un seguit d’històries
tristes, amb algunes dades pintoresques que farien riure si no estiguessin
inscrites en un drama col.lectiu (com la del director d’un centre que segons
els agents no volia sortir del bany abans d’identificar-se, o la del
responsable que segons els mateixos agents es va parapetar rere una “barricada”
de mobles escolars en cercle i el van trobar tot sol abraçat a una urna, o la
rebentada de quaranta portes de les aules d’un institut a la recerca del sant
grial de les urnes…)
El que queda clar és
el patró d’actuació de les policies, sempre el mateix, mitjançant les unitats
d’informació encarregades de confiscar les urnes i el material, amb el suport
de les unitats d’intervenció policial (les UIP) que obrien pas entre els
concentrats. I el patró de comportament dels concentrats també era sempre el
mateix: entrellaçats, dempeus o asseguts a l’entrada, entonant càntics
barrejats amb insults i amb algunes enganxades i cops. La intervenció policial
va tenir resultats molt migrats des del punt de vista de tancament de col.legis
i de requisa de material electoral. Crida l’atenció que dels centres consignats
a les llistes que se´ls van lliurar només van tenir temps d’entrar en menys de
la meitat, i es van limitar a fer labors d’informació en uns quants més. Això
sí, no s’han cansat de repetir que l’actitud dels mossos era invariablement
passiva en tots els centres.
Des del punt de
vista de la convivència, els respectius patrons d’actuació van abocar en la
part més trista de les històries, en la desproporció dels mitjans i la
consegüent producció de ferits entre els concentrats per mor de complir amb els
termes d’una resolució judicial que ordenava impedir les votacions i que va
quedar desfasada i impossibilitada de compliment tot seguit de dictar-se. El
que només es trasllueix en les preguntes de les defenses sobre aquests
resultats potser quedarà molt més clar a l’hora de visionar els vídeos.
L’obstaculització
dels concentrats a les intervencions va tenir graus diferents d’intensitat, des
de la resistència passiva a la resistència activa, com reconeixen amb
expressions més o menys coincidents els mateixos policies. En cada centre es
produïa un problema de desordre públic de característiques molt semblants,
provocat per la intempestiva presència de la força policial i la decidida voluntat de
resistència dels convocats. Queda fora de lloc relacionar la multiplicitat
d’aquest seguit de desordres públics amb el supòsit d’un alçament públic i
violent, equivalent a una rebel.lió global, que volen fer veure les acusacions.
En la majoria de col.legis on no hi va haver intervenció policial tampoc no hi
va haver desordre públic, només hi va haver una votació sense aval legal i cap
possibilitat de tenir efectes jurídics. Els fiscals creuen que les votacions
sense incidents van corroborar un alçament públic i violent pel simple fet de
produir-se i perquè els cossos policials no van tenir temps ni mitjans per
impedir-ho?
Tinc la impressió
que del conjunt de testimonis policials es deprèn l’evidència que també ells es
van veure desubicats aquell 1-O. Alguns han manifestat que la gent concentrada
no els facilitava la feina, com si n’haguessin pogut esperar una altra cosa,
sorpresos pels obstacles que posaven els ciutadans al compliment del “mandato judicial”. Algú els devia
convèncer que allò seria bufar i fer ampolles, i algú altre els devia omplir el
cap amb la consigna que havien d’actuar de la manera més ràpida possible. Per
als fiscals aquesta línia d’actuació per sobre de qualsevol obstacle constitueix el modus operandi necessari i ineludible
d’acord amb l’escenari de rebel.lió que s’han fabricat. Un escenari que volen
omplir amb la repetició ad infinitum
dels trossets o petits actes de desordres públics en els col.legis electorals
on els cossos policials van decidir intervenir de forma aleatòria (una
minoria). Per això criden a escandalitzar-se cada vegada que demanen als seus
testimonis que confirmin que el mossos no van fer res per ajudar-los en
aquelles actuacions.
L´ús de la força i
la manipulació política ens va desubicar a tots aquell 1-O. Però el que s’ha de
lamentar més és la clivella en la convivència social i en la confiança en les
institucions que aquells fets van provocar. Parlant de la justícia i la força,
Pascal deia que la justícia sense la força és impotent i que la força sense la
justícia és tirànica, i afegia que quan no s’aconsegueix que el que és just
sigui també fort es converteix en just allò que és fort. La convocatòria del
referèndum era il.legal, però des de la raó d’Estat que va guiar el govern
Rajoy se’ns va voler convèncer que la força per impedir-lo era justa perquè la
legalitat estava del seu costat. La fortalesa així proposada va ser la demostració de la debilitat del seu
govern. Aquells dies la força i la justícia campaven cadascuna pel seu cantó.
Comentaris