El magistrat Manuel Marchena s’hauria d’abstenir
Manuel Marchena,
president de la Sala Segona
(penal) del Tribunal Suprem, ha fet pública en una carta del dia 19 de novembre
la seva “decidida voluntat de no ser
inclòs, en el cas que així es considerés, entre els candidats al càrrec de
President del Consell Judicial i del Tribunal Suprem”. Segons es diu a
l’encapçalament de la carta la comunicació de la seva decisió ve motivada “per les notícies divulgades aquests últims
dies sobre la seva hipotètica designació.” El magistrat afirma que mai ha “concebut l’exercici de la funció
jurisdiccional com un instrument al servei d’una o altra opció política per
controlar el desenllaç d’un procés penal”, i afegeix que la seva
trajectòria “sempre ha estat presidida per
la independència com a pressupost de legitimitat de qualsevol decisió
jurisdiccional”, com avalen les resolucions dictades els últims anys com a
Magistrat del Tribunal Suprem.
Les notícies
divulgades de què parla el magistrat es refereixen necessàriament al WhatsApp
que Ignacio Cosidó, actual portaveu del grup popular al Senat i Director
General de la Policia
en el Govern Rajoy, va fer arribar als membres del seu grup considerant que la
designació de Manuel Marchena com a President del Consell Judicial, a més de
signficar una aportació de capacitat de lideratge i d’auctoritas al Consell, permetria al seu grup controlar la
Sala Segona del TS, des de darrere. L’expressió dóna a entendre clarament que si bé
Marchena hauria de deixar la presidència de la
Sala Segona en ostentar la presidència del
Consell i del TS, el Judici per la causa de l’1-O es podria controlar igualment
de forma indirecta, si no des del davant, és a dir, des de la presidència del
Tribunal de la causa, sí des del darrere.
Tenim, doncs, que
per considerar-la totalment coherent amb les notícies divulgades la decisió del magistrat Marchena s’hauria de
relacionar no tant amb una hipotètica designació per presidir el Consell i el
TS abans de complir amb el requisit legal de ser elegit pels vocals del mateix
Consell, sinó sobretot amb la connexió que estableix el WhatsApp de Cosidó
entre la presidència del TS en la persona de Marchena i la possibilitat de
permetre el control indirecte (des del darrere) de la
Sala Penal Segona que ha de jutjar la causa
especial de l’1-O. La negativa a presidir en qualsevol cas el Consell fa que
continuï com a president de la Sala Segona,
i per tant el control de la causa especial de l’1-O, tal com l’entén el grup
popular, ja no caldrà que sigui indirecte sinó que podria ser directe. En
aquest context, la decisió de Marchena es queda curta i no va al nucli de
l’objectiu de les notícies divulgades, que
no és cap altre que el judici de l’1-O. Per descartar qualsevol ombra de dubte sobre la independència en
l’exercici de la funció jurisdiccional, a la que apel.la el mateix magistrat
Marchena, hauria de prendre també la decisió d’abstenir-se de presdir el
Tribunal de l’1-O.
La
Llei O. del Poder Judicial permet que
qualsevol magistrat que es consideri afectat per alguna de les causes de
l’article 219 pugui proposar la seva abstenció a prendre part en un tribunal
sense esperar que el recusin. No es discuteix l’honestedat del magistrat
Marchena al comunicar la seva decisió de no presidir el Consell per les
notícies que podrien posar en dubte la seva trajectòria presidida sempre per la
independència, sinó que es discuteix si l’aparença d’independència que a priori
ha de presidir tot tribunal està garantida quan per part del gup popular, el
majoritari a les cambres de representació i ferm partidari de les penes més
dures en el judici de l’1-O, expressa clarament la seva voluntat de controlar
indirectament la causa especial justament a rel de la proposta de Marchena per
presidir el Consell i el TS.
El magistrat Marchena
pot ser tot el rocós que es vulgui en la seva independència jurisdiccional,
però la Sentència
de l’1-O no estarà exempta del dubte del control que hagi pogut exercir el grup
del Pp. Fatalment, la notícia divulgada pel senador Cosidó crea un situació de dubte
raonable sobre la independència del Tribunal, no perquè no ho siguin realment
els seus components, sinó perquè gravita sobre un d’ells, justament el seu
president, la possibilitat de ser objecte de pressions en un determinat sentit.
L’interès directe o indirecte del grup popular en el judici es podria
interpretar com efectiu en la sentència que es dicti, i per tant es podria
vincular l’interès d’un grup polític amb l’interès del president del Tribunal
en la sentència dictada.
La causa 10ª
d’abstenció de l’article 210 de la
LOPJ es refereix precisament a l’interès directe o indirecte
en la causa. El contingut del WhtsApp de Cosidó expressa la intenció de
contaminar, amb l’interès espuri de control que conté, la presidència del
Tribunal de l’1-O en la persona del magistrat Marchena. Que l’ombra del dubte
s’escampi durant i desprès del judici de l’1-O és el que menys convé al poder
judicial en aquests moments. Que Marchena no estigui contaminat no vol dir que
no hagi de deixar absolutament clar, amb la seva abstenció, que es situa
totalment al marge de qualsevol risc de contaminació.
Tenim l’antecedent
immediat de la Sentència
de TEDH en el cas Otegui sobre la recusació de la magistrada de l’Audiència
Nacional que va resoldre en primera instància, després d’haver patit un lleu
incident amb el mateix Otegui en una causa anterior. Segons el Tribunal Europeu
havia d’haver prosperat aquella recusació per considerar just el judici i no
contaminada la resolució per aquell lleu incident.
I tenim el precedent
de la recusació del magistrat Pérez Tremps, plantejada també pel Pp, en el
Tribunal Constitucional en la Sentència de l’Estatut
per sis vots a cinc, aplicant la causa 13ª de l’article 219 de la LOPJ simplement perquè havia
participat juntament amb deu juristes en un estudi sobre la constitucionalitat
de l’Estatut abans de formar part del TC. Si sis magistrats contra cinc van
considerar que aquella participació en un estudi llunyà hauria pogut contaminar
la imparcialitat de Pèrez Tremps en el Tribunal, de molt més pes i gravetat
s’hauria de considerar la intenció del Pp de controlar el judici de l’1-O, i
per tant considerar que s’ha creat un risc de contaminció entorn de la
presidència de la causa especial, la més transcendent en les últimes dècades de
la democràcia espanyola. El mateix Marchena hauria d’acceptar l’existència de
l’aparença de risc, i descartar-lo del tot amb la seva abstenció.
Comentaris