Secularitzar l’independentisme
Diu D. Innerarity que la política és
fonamentalment un exercici d’aprenentatge de la decepció. Des d’aquest punt de
vista es podria entendre que la decepció derivada de la impossibilitat
d’implementar la República Catalana
després de la proclamació sui generis
del passat 27 d’octubre és la conseqüència normal de les dificultats i manca de
preparació d’estructures suficients que una part de l’independentisme ha
recongut a posteriori. La decepció s’avindria amb la constatació d’una situació
de fet que de moment no es correspondria amb els objectius de l’acció política
de l’independentisme, i com a tal decepció, equiparable amb qualsevol altre en
el món de la rivalitat política i de confrontació de projectes sotmesos a
l’electorat, podria gestionar-se a l’espera d’un moment millor, com passa amb
qualsevol altra opció política.
Però de l’anàlisi de les característiques de
l’independentisme tal com l’ha
configurat el procés durant els últims cinc anys (i des d’uns anys abans si es
volen trobar les seves arrels) en resulta que estem més davant d’una religió que d’una opció política. I les
decepcions derivades d’un fracàs religiós només es poden gestionar imposant la
pròpia visió o secularitzant-la per trobar vies de compromís amb visions menys
essencialistes.
Tot va començar amb
aquella imatge de Mas estenent els braços com un nou Moisès, senyalant el rumb
cap a la terra promesa de la independència. La idea de rumb, i de rumb
desconegut, va passar a fornar part des d’aquell moment de l’imaginari
independentista. Tots els programes de l’independentisme a partir de llavors s’han presentat com fulls
de ruta, itineraris a seguir vers un objectiu difícil però d’una força
d’atracció irresistible, reservat a l’acció tenaç i persistent dels qui
s’apuntaven a la travessa. Les vares aixecades dels alcaldes en són un bon
símbol.
La llista de
JuntsxSí a les eleccions de setembre de 2015 es va presentar de manera que els
votants percebessin que estaven davant del vot
de la seva vida, arribant al grau màxim de sublimació del mandat
representatiu del vot per la via de la fe cega, de la confiança absoluta, no en
una sèrie de persones concretes sinó en la voluntat inqüestionable que
s’encarnava en la llista presa com un tot indivisible per fer realitat la
independència en un termini de divuit mesos. La declaració de sobirania del 9
de novembre d’aquell mateix any apuntava en el mateix sentit. Ni un pas enrere, es deia, i el govern
que finalment va sortir d’aquelles eleccions, presidit per Carles Puigdemont,
es va anar blindant entorn d’un suposat mandat
democràtic tingut per doctrina inqüestionable que excusava, per la
seva imperativitat transcendent, haver
de comptar vots i no escons, i que impel.lia a no fer res més que no fos seguir
el camí cap a la independència. Fins a l’extrem que els qui en dubtaven, els
que no estaven prou segurs d’haver de treballar exclusivament d’acord amb
aquesta convicció profunda, havien de ser apartats.
A més del seus
líders aquest sentiment religiós ha tingut la seva litúrgia, les Diades i
les mobilitzacions constants, convenientment programades
seguint un cicle d’actes rituals en els que el comptava era aconseguir aquella
sociabilitat elemental postmoderna de què parla Z. Bauman, segons la qual en les
multituds es comparteixen els sentiments, però abans de ser articulats i
en comptes de definir-se. Compartir és el sentiment fonamental
que no deixa lloc per discernir altres sentiments. La multitud viu de la
semblança, de la indiferenciació, de la unicitat temporal arrabassadora, no
dóna oportunitat ni a l’espai moral ni a la reflexió política per articular
arguments contraris o complementaris. I el proselitisme havia de fer
créixer aquesta base social a base de campanyes, no només per aconseguir més vots
sinó fonamentalment per aconseguir més adeptes. L’ANC i Òmnium (que va renegar
de la seva condició cultural) han estat els ordes d’aquesta religió aconsellant
i dirigint el poble en cada acció ritual.
La certesa d’una
terra promesa a l’abast, i la convicció inalienable del dret a obtenir-la, va
portar a escollir la unilateralitat com única i veritable via per fer efectiva
la realitat del somni. Qui no ho entenia era un ingenu, o, molt pitjor, un
botifler, un traïdor, un venut a
l’unionisme, un inconscient que no sabia llegir el moviment de la història a
Catalunya. Era allò d’extra ecclesiam
nulla salus però portat al camp de la fe independentista: fora de la
independència no hi ha salvació. La independència com a camí de salvació i
alhora d’exclusió de qualsevol altra alternativa.
El moviment
comptava inclús amb el seu col.legi cardenalici, el Consell de
Transició Nacional. No hi havia pròpiament acció política, només
confiança en transitar cap al moment definitiu de Catalunya esquivant tots els
obstacles de la millor manera possible. Érem un cas únic al món, i un exemple,
perquè el món ens mirava. Teníem el relat de la història sagrada de l’independentisme
més acabat, més pacífic i més immaculat, que mai ningú es podia haver imaginat.
Això sí, anant sempre sols, confiant cegament que la resta del món es rendiria
finalment a les nostres evidències.
Els que anaven al davant feien veure que ho
tenien tot lligat. Vaig sentir dir a un destacat representant d’aquesta
religió, en un acte a Mataró de fa pocs mesos, que havíem de tenir plena
confiança amb els parlamentaris del sí perquè ho tenien molt clar i no tirarien
enrere, aquesta vegada era la definitiva. L’ocasió definitiva, en aquests
termes, no era pròpia d’una oferta política, era més pròpia del camp de la
il.luminació. Enfrontats a la repressió del Govern central, estem ara en la
tessitura de viure el combat de les forces del bé contra les forces del mal.
Si no dins els
paràmetres d’un sentiment religiós temporal, almenys sí que em sembla que es
podria dir que l’independentisme ha viscut en un estat d’encantament
il.lusionat per un horitzó escatològic que es presentava com a molt proper i
que ens havia de solucionar tots els
problemes.
És veritat que
l’independentisme ha pujat molts esglaons aquests últims anys, però també ho és
que mai com ara no s’havia viscut aquest sentiment amb un grau tan alt
d’encantament. Ara toca fer front al fracàs d’aquest missatge religiós i al
desencantament que se’n deriva. És dur desencantar-se i sortir d’un món
sofisticat, construït durant anys com un ideal ineludible, per tornar al món
secular de les opcions ordinàries i els compromisos imperfectes.
Per començar, a
alguns dirigents independentistes se’ls ha escapat de dir que el termini per la
independència potser era massa curt, que el de quinze anys seria més raonable,
i que probablement s’haurà d’arribar a acords que no seran fàcils d’entendre
per tothom. No està malament la
correcció per anar aterrant al món
secular, i encara més si també es posa fi a la via sacralitzada, priviligiada,
de la unilateralitat, diguin el que diguin els companys de religió més
radicalitzats, els fraticelli de la Cup que de fet són fundadors
d’una altra església.
De tota manera, la
prova de foc de la secularització de l’independentisme religiós, encantat, que
ha forjat el procés, serà la de verificar, en la legislatura immediata o en una
altra de propera, la capacitat d’entrar en contacte per governar amb altres
opcions no independentistes sense patir la sensació de contaminar-se i sense
renunciar a les arrels. En definitiva, posar a prova l’horitzó més o menys
llunyà de la independència amb la urgència dels problemes socials més
immediats, saber combinar la seva visió amb altres visions sense entendre-les
com essencialment incompatibles. Per no reduir la bilateralitat, o la
plurilateralitat, al discurs fonamentalista, religiós, de sempre, segons el
qual no hi ha més futur per a Catalunya que no sigui el de la independència.
La
prova no es superarà fins que el pòsit d’encanteri religiós que ha deixat el
procés no es secularitzi obrint-se a altre visions. Deia Richard Rorty, el
filòsof del pensament pragmàtic i la ironia política, que és molt difícil
sentir-se encantat amb una visió del món i ser tolerant amb les altres. A tots,
militants i no militants d’aquest religió, ens convindria un bany de
tolerància.
Comentaris