Matisos del Tribunal Suprem
Després de l’enorme
repercussió social de la interlocutòria de l’Audiència Nacional acordant la
presó provisional dels Consellers del Govern pels indicis de delicte de
rebel.lió i riscos inherents de fuga, destrucció de proves o reiteració
delictiva, la interlocutòria de la Sala
Penal del TS sobre la imputació del mateix delicte a la Presidenta i membres de
la mesa del Parlament, acordant la presó provisional eludible amb fiança per a
Carme Forcadell i la llibertat provisional amb fiança per a la resta de membres
de la mesa (i sense fiança per a J. Josep Nuet), aporta alguns matisos dignes
de tenir en compte:
1.-
Allà on la querella del fiscal dona per fet que les successives
decisions parlamentàries, execucions
governamentals i mobilitzacions socials paral.leles són expressions evidents
del disseny i desenvolupament del delicte de rebel.lió, l’instructor del Suprem
distingeix entre el mecanisme d’unilateralitat parlamentària i la suposada
instrumentalització de les mobilitzacions.
La distinció és important perquè les decisions
parlamentàries unilaterals, al marge de les resolucions del TC, podrien no
tenir connexió directa suficient amb el disseny de les mobilitzacions, amb prou
entitat com per considerar que la unilateralitat propiciada des de la mesa del
Parlament és un element integrant i essencial del delicte de rebel.lió en el
seu conjunt. Hi podria haver, en aquest sentit, un delicte continuat de
desobediència sense arribar a configurar un delicte de rebel.lió.
2.- Particular atenció mereix la relació
hipotètica entre mobilitzacions i violència que la interlocutòria presenta de
forma molt aproximativa i prudent, atenent al caràcter provisional de la fase
inicial de la instrucció.
Senyala l’instructor que als efectes de la concurrència del
requisit de la violència podria ser suficient “l’ostentació d’una força que hom està disposat a utilitzar de manera determinant”, amb totes les conseqüències,
per aconseguir el fi proposat, i que “la
personal i íntima renúncia de l’ús de la violència dels milers d’individus que
van participar a l’1-O i mobilitzacions
posteriors” no fos suficient per excloure la responsabilitat dels “excepcionals subjectes” que se’n van
servir.
D’aquestes
consideracions s’en podrien extreure algunes pistes per a les defenses en ordre a desvirtuar el
fet que les mobilitzacions, sempre pacífiques, hagin suposat en algun moment
una ostentació de força disposada a ser utilitzada de forma violenta, més enllà
de constituir manifestacions multitudinàries d’acord amb el contingut estricte
de les resolucions parlamentàries, encara que aquestes no fossin
constitucionals.
3.- En base a la prudent aproximació als
fets de la querella l’instructor acaba senyalant que podrien integrar figures
delictives de menor rigor punitiu que el delicte de rebel.lió.
L’alternativa de subsumir els fets en un delicte de sedició,
que conté com úniques exigències la intencionalitat d’impedir l’aplicació de
les lleis, i de fer-ho fora de les vies que l’ordenament jurídic faculta,
suposa acceptar una substancial reducció de la hipotètica pena a imposar segons
el resultat del judici.
És significatiu que
la interlocutòria de l’Audiència Nacional acordant la presó provisional dels
Consellers no contingui explícitament la
consideració d’aquesta alternativa malgrat que la mateixa querella esmenta el
delicte de sedició com a subsidiari del de rebel.lió.
4.- El Suprem acorda directament la
llibertat provisional amb fiança, o la presó provisional eludible amb fiança,
amb criteris que s’aparten substancialment dels tinguts en compte per la instructora de l’Audiència Nacional
que va decidir presó provisional sense fiança per a tots els Consellers.
La interlocutòria, tot i subratllar el paper protagonista de
la Presidenta Sra
Forcadell, també considera que ha comparegut sempre que ha estat cridada, i valora el fet que no són
apreciables ni el risc de fuga ni el risc de destrucció de proves (perquè estan
totes documentades en els diaris de sessions del Parlament), i encara menys el
de reiteració delictiva.
En aquest sentit,
la interlocutòria té en compte dos elements que podrien tenir certa rellevància
política (dins i fora de l’estricte àmbit penal de totes les causes derivades
del procés, que el TS té intenció d’acumular sota la seva competència), quan
constata que els investigats reconeixen, segons es desprén almenys de les seves
declaracions davant l’instructor, l’aplicació de l’article 155 i renuncien a la
unilateralitat, en la futura acció política, fora del marc legal. El que podria
ser una insinuació (potser perversa) als Consellers empresonats per l’Audiència
Nacional en una propera declaració davant la instructora. Els antecedents
immediats de la interlocutòria del Suprem haurien de servir per al seu alliberament
a curt termini.
De tota manera, i
sigui quina sigui l’estratègia que utilitzi, sempre es podrà dir de l’independentisme allò
de “eppur si mouve”.
Comentaris