Rebel.lió?
Causa una profundíssima pena en aquests moments haver de
donar voltes entorn de la venjativa actitud del Ministeri Fiscal acusant del
delicte de rebel.lió a tots els membres del Govern i de la mesa del Parlament.
S’han comès massa disbarats per no preveure que el procés no podia acabar bé,
que els seus objectius eren inassolibles, com els fets han demostrat, i que el
comportament dels protagonistes promotors (Govern, grups parlamentaris, ANC,
Òmnium) incorria sovint en la temeritat i en l’engany col.lectiu donant per fet
el que era materialment, políticament, jurídicament, socialment, econòmicament,
impossible d’obtenir, però al fracàs d’aquest moviment l’acompanya el fracàs de
la intervenció del Govern del Pp que corona la falta absoluta de propostes
polítiques per reconduir-lo amb la creació a posteriori d’un fictici escenari
de rebel-lió en el que aboca la màxima duresa del Codi penal.
La lectura atenta de
la querella per rebel.lió contra el Govern i els membres de la mesa del
Parlament em porta a tres conclusions:
1.- La querella no s’hauria produït, pel
que fa al delicte de rebel.lió, si el president hagués convocat eleccions i no
s’hagués declarat la independència al Parlament (malgrat la forma vergonyant amb què es va fer)
Fiscalia ha esperat el moment final de la Dui per assestar el cop, tot i
constatar que la declaració d’independència no tenia la més mínima repercussió
social i que per part del mateix Govern i el Parlament de la Generalitat no es
disposava de cap mitjà per fer-la efectiva; és més, havent constatat que la
disposció última i definitiva de la Generalitat, amb l’aplicació suau del 155 i la
convocatòria d’eleccions per al 21D, era de facto la de sotmetre’s al procés
electoral, el que significava, es recongués o no, el retorn a la legalitat
estatutària.
El substrat
sociopolític del que parteix la querella, obviant aquesta evidència, posa de
relleu que ha estat confeccionada amb l’afany de traslladar al procés, de
manera retroactiva, tot el pes de la llei penal, donant per suposat que la
gravetat del moment de la declaració sintetitzava en un sol acte l’objectiu de
la independència que s’havia perseguit amb mètodes violents. S’atorga a la
declaració d’independència (de fet una declaració més virtual que real) la màxima
transcendència penal com a acte de rebel.lió que la querella veu confirmat per
la successió de manifestacions suposadament violentes que l’havien anat
preparant. Ni les manifestacions eren violentes ni la Dui es pot concebre com un
acte d’aixecament públic i amb violència.
2.- La relació de fets
de la querella (103 pàgines d’un total de 118) és una exposició detallada de
l’evolució del procés a partir de la declaració de sobirania del 9 de novembre
de 2015, puntejada amb al.lusions a les moblitzacions com suposadament
demostratives del caràcter intimidatori i violent de tot el moviment, dirigit i
controlat pels querellats.
La coloració de tots els fets, declaracions individuals,
acció parlamentària, nul.litats i
raonaments del TC, mobilitzacions (sobretot les produïdes el setembre i
octubre de 2017), acció exterior, intervenció dels mitjans de comunicació, està
tota ella orientada a justificar el color fort de la declaració final
d’independència. Es pren cada part com la peça d’un tot revestida de la
suficient transcendència penal d’una rebel.lió (sovint parla d’insurrecció)
orquestrada amb mitjans violents.
En aquest sentit fa
pujar els colors a la cara la relació de fets de l’1-O (exposats minuciosament
però també molt esbiaixadament en cada província) interpretant que la “consigna, repetida desde el Govern, los
grupos parlamentarios independentistas y las entidades soberanistas, de la
“resistencia pacífica” no era sino un eufemismo de lo que en realidad consistía
en una incitación, difundida con publicidad y dirigida a los sectores
independentistas de la población, para que se opusieran e hicieran frente a la
actuación de los agentes de la autoridad a fin de que, en definitiva, no
pudieran cumplir la orden judicial de impedir la celebración del referéndum”.
El que va ser una actuació violenta de la policia (ordenada temeràriament des
del Ministeri d’Interior) contra ciutadans pecífics, es transforma en una
incitació a fer front als agents amb violència.
La interpretació
dels fets concrets de l’1-O dona la clau hermenèutica de tota la querella. Es
dissimula la qüestió política de fons de tot el procés, amb l’immobilisme petri
i la passivitat del Govern central, confrontada amb la temeritat governamental,
parlamentària i legislativa de la Generalitat a partir de novembre de 2015,
donant-li un revestiment de mobilització social violenta projectada i dirigida
des del Govern i el Parlament, amb l’auxili de les associacions
independentistes com a braç civil de
la rebel.lió.
3.- La qualificació jurídica de la querella
coixeja ostensiblement a l’hora de considerar la concurrència de l’element
indespensable del delicte de rebel.lió que exigeix l’article 472 del C.penal,
l’alçament públic i amb violència.
En tota la querella no hi ha, perquè no ha existit mai, un
moment en el que es pugui concentrar un alçament públic i violent a través del
qual es declari la independència de Catalunya. La Dui del Parlament va ser més
aviat un moment tristoi, temorenc i amb mitjans més que precaris com van demostrar
els fets immediatament posteriors. Com que el moment de proclamació pública i
violenta no existeix, la querella l’ha d’anar dibuixant, amb insuficiència
manifesta, al llarg de 2015-2017, qualificant d’intimidacions aptes per a la
manifestació de violència les successives mobilitzacions del procés, que sempre
van ser pacífiques.
La valoració del
fiscal a l’hora de fonamentar la suposada concurrència de la violència pública
en els fets descrits es pot veure en aquest raonament: “La concurrencia de violencia física puede no ser necesaria cuando el
alzamiento por sus características y por el número indeterminado de personas
implicadas, es de tal dimensión que tiene capacidad intimidatoria suficiente
para disuadir de una posible actuación a las fuerzas del orden sabedoras de que
cualquier oposición a los planes rebeldes, tornará el alzamiento en violento y
belicoso. És a dir, es pren com un fet que la concentració d’un nombre
indeterminat de persones es transformarà automàticament en un alçament violent
enfrontat a les forces de l’ordre en situació d’intervenir. L’experiència de
les mobilitzacions del procés no avala de cap manera aquesta suposició.
El mateix fiscal, en un lapsus inconscient, es
descol.loca per un moment de l’artificial assimilació entre concentració de
persones, intimidació i violència, quan en un brevíssim excursus afirma: ”no se buscaba simplemente contar con el
apoyo de los ciudadanos para llevar a cabo su proyecto independentista dentro
de la legalidad constitucional, lo cual no sería objeto de reproche alguno,
sino de llamamientos directos o indirectos, a través de las entidades
soberanistas, a la movilización popular o ciudadana como medio intimidatorio y
violento para conseguir el fin secesionista”. Es a dir, admet que les
mateixes concentracions de persones haurien estat aptes per avalar un projecte
independentista dins de la legalitat, i llavors no harien tingut el caràcter
intimidatori i violent que ara les hi atribueix pel simple fet que el projecte
no era legal. Segons el fiscal, doncs, és només la nota de legalitat o
il.legalitat del projecte la que confereix a les mobilitzacions la naturalesa
intimidatòria o violenta. És, per tant, el caràcter polític il.legal del procés
el fonament real de la querella.
Comentaris