La por pel patrimoni com a símptoma
Quan el Conseller
Baiget deia que aguantaria anar a la presó peró no que anessin contra el seu
patrimoni, en realitat no mostrava una simple reacció de covardia davant la
possibilitat que li toquessin la butxaca sinó que posava de manifest dues
evidències que segurament havia madurat pensant en les circumstàncies d’aquesta
fase final del procés.
Primera, que la
promesa de declaració d’independència dins de les quaranta-vuit hores següents
a la victòria del sí en el referèndum és una entelèquia, un missatge als
il.lusos i desprevinguts que es poden arribar a creure que dins la primera
quinzena d’octubre serem un estat independent en el que la legislació de
l’Estat espanyol ja no hi tindrà res a fer. Ell no s’ho creu i per això tem pel
seu patrimoni, perquè sap que l’aplicació de la legislació de l’Estat espanyol
podria resultar-li perjudicial esprés de l’1 d’Octubre. I segona, que el que
s’està fent des del Govern de la
Generalitat buscant el xoc frontal contra la legislació de
l’Estat implica entrar en una dinàmica de ruptura, i tot seguit de subversió si
es manté la unilateralitat, que contradiu els objectius de govern que havia
assumit quan va acceptar formar-ne part.
La realitat del
postreferèndum, que no modificarà la pertinença a l’Estat que tenim ara, i la convicció de la inutilitat i temeritat
de la desobediència frontal, de la dinàmica de ruptura entomada pel president
Puigdemont des de les files de la
Cup, són les dolències del conseller que es manifesten rere
la confessió de la por pel patrimoni.
Justament per això
diu que hem tendit a mensystenir l’Estat i que l’Estat té molta, molta força, que
li fa respecte firmar un requeriment del TC i que “una part del govern no estem en el nucli dur de les decisions, i
això... això genera el que genera... A mi, i a d’altres, se’ns consulta
l’estratègia del que hem de fer? No. I en funció de l’estratègia que es
decideixi, els qui no estem en el nucli dur de les decisions haurem de
prendre’n alguna amb molt poc temps sobre coses que no haurem pogut madurar. I
això, això...”
Hi ha un nucli dur que no consulta les estratègies de
govern, un nucli dur assessorat per un comité invisible i extern que marca la
pauta a seguir amb la dinàmica de la unilateralitat a tota màquina. Aquesta és
la malaltia més de fons a la que apunta el símptoma de la por al patrimoni. Què
hi pot fer un Conseller que és independentista però que no participa d’aquesta
voluntat unilateralista a ultrança i que, a més, es veu bandejat a l’hora de
prendre decisions? Algú pot pensar que el Conseller Baiget no havia d’haver
acceptat el càrrec si no estava disposat a arribar fins al final. Però passa
que ell formava part d’un Govern que havia configurat Artur Mas i no Carles
Puigdemont, dels qui dibuixa la diferència temperamental en l’entrevista a
l’Avui, i que una cosa és ser independentista i una altra tirar pel dret i fer
de la desobediència que predica la
Cup la norma del Govern de la Generalitat.
Què hi pot fer la
resta de Consellers que participen de les consideracions del Conseller Baiget,
segons manifesta a la mateixa entrevista parlant en plural (“els qui no estem en el nucli dur haurem de
prendre alguna decisió amb molt poc temps…”). A ell i a uns quants més ja
els han fet prendre la decisió de deixar el Govern. Entre els que pateixen els
mateixos símptomes que Baiget hi queden el Conseller Santi Vila, ara elevat a
un rang superior (però ja se sap que la millor manera de foragitar algú, encara
que no sigui materialitzant-ne l’expulsió, és per elevació) i la Consellera Meritxell
Borràs a Governació, a qui han tret les competències sobre processos electorals
segurament per descarregar-la del pes de la querella que arrossega per la non
nata adjudicació del concurs d’urnes. De moment, sembla que no depèn només d’ells
mateixos exterioritzar les dolències com ha fet Baiget.
Fins aquí hem
arribat, fins a transformar un Govern, que en teoria és la concreció de la
voluntat electoral expressada el 27S del 2015, en un nucli dur que pren també unilateralment
les decisions de la fase final del procés. La unilateralitat al quadrat, la
unilateralitat dins la unilateralitat. Quan el Conseller Turull ens trasllladi
com a nou portaveu d’aquest Govern les
decisions que es prenguin, ens el podrem creure o haurem de fer cas de la
nostra experiència amb l’anterior Consellera Neus Munté, que pel que s’ha vist
després també quedava al marge del nucli dur i del comité invisible i que
transmetia més bona fe i voluntat erràtica que obra de govern?
I no serà que una
part dels diputats del PDECat dins de JuntsxSí, i fins i tot algun diputat
d’ERC, en una proporció potser major de la que representen els Consellers
apartats dins del Govern, també tenen els mateixos símptomes, o símptomes
semblants, encara que no els hagin fet públics? Probablement sí. Si aquests
diputats, tots ells independentistes sens dubte, encara que només en fossin
cinc (segur que en són uns quants més), votessin en consciència contra les
decisions del nucli dur i del comité invisible no s’arribaria a la majoria
absoluta al Parlament per aprovar, contra el dictamen del Consell de Garanties
Estatutàries, la modificació del Reglament i les atípiques lleis de Referèndum
i de Transitorietat Jurídica.
Però vivim un temps
de pors, no només pel patrimoni, que són símptomes de degradació de la política
i de pèrdua de sentit de la lleialtat al país, a la totalitat del país. I aixó
ja no va de dret a decidir, ni d’independència, ni de democràcia, ni
d’autodeterminació, sinó de la determinació a ultrança d’un nucli dur orientat
per un comité invisible. L’autèntica por que ens hauria de fer moure és la por
a perdre la unitat del poble, la que hem sabut mantenir des de la transició,
l’únic i veritable patrimoni que cal conservar.
Comentaris