El referèndum català: Tòtem i Tabú
Les diferents consideracions que mereix el
tema d’un referèndum per decidir la relació de Catalunya amb la resta d’Espanya
es troben en un moment d’estancament tan fort, i d’absoluta manca de
comprensió, o de mínima comunicació, entre unes i altres, que potser cal pensar
en un condicionament del substrat psicològic col.lectiu que impedeix analitzar
la qüestió de manera objectiva i no reactiva. Potser estem vivint sota els
efectes del que Freud va definir com Tòtem i Tabú per esbrinar la neurosi
psicològica dels individus amb relació als condicionants de les tribus
aborígens de la Polinèsia. Segurament
no cal anar tan lluny, però sens dubte que hi deu haver un pòsit, derivat dels
antecedents històrics, i un cultiu interessat d’alguns elements específics que
ens fan diferents, per intentar almenys una aproximació al problema del referèndum
des de l’òptica del Tòtem i Tabú.
Deia Freud, fa poc més
de cent anys, que el Tòtem és l’avantpassat del clan i el seu esperit protector
i benefactor. Els individus que posseeixen el mateix Tòtem es troben sotmesos a
la sagrada obligació de respectar-lo sempre, sota pena de ser castigats si no
obeeixen aquesta norma. Per la seva banda, el Tabú (equivalent al sacer per als romans i a l’agos per als grecs) presenta dues
significacions oposades, allò que és sagrat i allò que és inquietant, perillós,
prohibit o impur. El contrari del Tabú és Noa, el que és ordinari i accessible
per tothom. Les prohibicions que es deriven del Tabú no són purament morals
sinó que vénen imposades per elles mateixes i són anteriors a qualsevol
fonamentació o justificació possibles.
Mutatis mutandis, semblaria que la
qüestió d’un referèndum per a Catalunya ha arribat a un punt en què dues
societats totèmiques, la catalana i l’espanyola, es miren com dues realitats
absolutament diferents, amb discordància total d’antecedents definitoris,
protectors i benefactors que fan que no hi pugui haver cap relació entre elles.
La força del Tòtem respectiu arrossega les forces interiors a no considerar cap
altra perspectiva, i a tenir per Tabú qualsevol anàlisi o instrument que servís
per superar, o almenys per relacionar, les dues realitats totèmiques.
Per al PP, i per a
una part important de l’statu quo socialista, el Tòtem és la indissoluble
unitat de la Nació
espanyola (article 2 de la
Constitució), i el Tabú és qualsevol referèndum que posés en
perill la sagrada unitat. La unitat, se’ns diu, és indiscutible i benefactora
per a tots els espanyols, i qualsevol element que la qüestioni mereix ser exclòs
i perseguit. No cal buscar-hi més fonaments, la unitat ve donada per ella
mateix, és anterior a la mateixa Constitució i no pot ser discutida per cap
membre del clan ni en cap dels territoris per on el clan s’estén. Aquesta visió
totèmica de la unitat s’ha reforçat més i més com a reacció als plantejaments
que han buscat en els territoris una definició menys estricta, i amb més
contingut compartit, del orígens del Tòtem espanyol. Per aquests sectors el
referèndum és i serà sempre Tabú perquè envaeix un espai sagrat, i posa en
situació de perill la sagrada unitat, i per tant ha de ser rigorosament
prohibit. El Tribunal Constitucional s’ha convertit en l’instrument de
prohibició definitiva del Tabú en benefici d’aquesta visió totèmica espanyola.
En l’altra societat
totèmica, la que ve configurant el sobiranisme independentista català, el Tòtem
és la diferència inalienable de Catalunya respecte de la realitat espanyola, i
és Tabú qualsevol intent de posar en relació de complementarietat, o de mínima
entesa, les dues societats. Cada vegada més el sobiranisme independentista
predica l’hegemonia del Tòtem de la
total especificitat catalana com essencialment diferent de l’espanyola. Els
catalans no hi tenim res a veure, i per això tenim el dret històric i
democràtic indiscutible, anterior a la Constitució, de decidir unilateralment d’acord
amb aquest Tòtem del passat protector. El Tòtem espanyol no hi té res a fer amb
el Tòtem català, i viceversa.
Per això la relació
del sobiranisme totèmic amb el referèndum és profundament ambígua i
essencialment incompatible amb el que significaria posar en un nivell de
completa igualtat la possibilitat de la independència i la possibilitat de
continuar formant part d’Espanya. El Tòtem català no permet aquesta equiparació
perquè suposaria infringir el Tabú del dret a decidir unilateralment la
independència. Per estrany que sembli, el sobiranisme independentista ja fa
temps que passa del referèndum, i ni els resultats electorals adversos a la
seva visió totèmica han pogut qüestionar el convenciment que l´únic que es pot
decidir és la independència. Les forces totèmiques catalanes al Congrés diuen
que potser s’abstindrien en la investidura de Pedro Sánchez si prometés un
referèndum, no que hi votarien a favor. És totalment Tabú imaginar una sortida
a la personalitat de Catalunya que obrís la porta a una relació institucional
dins d’Espanya.
Hi ha un tercer
posicionamemt respecte del referèndum que pretén trencar aquests condicionants
totèmics. És el plantejament de Podemos. Sostenen que un referèndum és l´única
via de solució de la relació de Catalunya amb Espanya. Un plantejament
aparentment clar i superador de Tòtems i Tabús, però que si s’analitza amb una
mica de detall mostra les seves dependències respecte d’un altre Tòtem, el
Tòtem del Poble, i d’un altre Tabú, el de no posar en qüestió qualsevol procés
que pugui expressar la voluntat majoritària del poble. El Poble és per ell
mateix capaç de superar totes les contradiccions perquè és anterior a qualsevol
estructura imposada, i no hi pot haver dos pobles sinó un sol poble.
Les mancances
d’aquest plantejament totèmic populista es veuen d’una hora lluny, ja que tot i
la seva aparença de radicalitat superadora dels Tòtems unitarista i
sobiranista juga clarament amb tots dos i és deutor de l’un i l’altre: del
Tòtem unitarista perquè malgrat jugar amb la carta de l’autorització a
Catalunya per decidir continua convençut que la sortida és la unitat, i no ha
pensat quina nova realitat sorgiria d’Espanya amb una Catalunya independent, ni
ha articulat una relació de Catalunya amb Espanya que sigui fonamentalment
diferent de la que proposen el Pp o el Psoe; i depenent també del Tòtem
sobiranista perquè s’apunta a la utilització del procés populista per reforçar
les línies comunes del Tabú del dret a decidir.
Vivim
col.lectivament en una situació de neurosi respecte de moltes qüestions, i la
del referèndum n’és una d’important en aquests moments. A part de les qüestions
històriques, econòmiques, polítiques i
jurídiques que dificulten trobar un camí de sortida a la relació de Catalunya
amb Espanya, diria que existeix aquest pressupòsit psicològic social,
emparentat amb els condicionants culturals que es volen imposar pels dos
costats, i que han anat convertint com natural la percepció que formem part de
dues societats incompatibles, com si fossin clans o tribus regides pels seus
respectius Tòtems i Tabús.
Comentaris