Matar el partit
Si fem cas de les enquestes, en el cicle
electoral que comença el dia 24 d’aquest mes molts votants tenen la intenció de
canviar el vot que concedien habitualment a un partit polític predeterminat i
donar-lo a una formació radicalment diferent o a un partit de nova
creació. La mort del bipartidisme fins
ara imperant es presenta així com la conseqüència de l’opció presa per sectors
significatius de l’electorat d’abandonar la confiança política que fins ara
tenien dipositada en una formació concreta, per considerar que la representació
atorgada no ha resultat eficaç, ha sigut desbaratada o traïda, o simplement
perquè perceben que davant les limitacions, la burocràcia, la corrupció i la
manca de flexibilitat dels partits tradicionals, convé fer foc nou i crear
unitats polítiques de representació i de participació radicalment noves.
Traslladada a la dinàmica electoral
democràtica, bé podríem parlar de la mort de les funcions paternes dels partits
tradicionals a mans de l’impuls dels fills votants que han descobert que el
pare-partit és més un rival i un competidor que un promotor de les pròpies
aspiracions. El complex d’Edip o d’Electra en la vida política porta igualment
a la mort del pare, dels representants que es creien inamovibles en la vida de
la família electoral. Caldrà verificar si l’aposta per la novetat radical, per
la positivitat plena enfront de la negativitat i les limitacions dels partits
tradicionals, es tradueix en una regeneració política de fons.
Però el que ara m’interessa subratllar és
que la mort del pare-partit és particularment dolorosa quan es produeix a mans
dels fills predilectes, dels qui han tingut càrrecs de la més alta
responsabilitat i de govern. És el cas del PSC, en el que les funcions paternes
d’orientació, de creació de programes, d’elaboració i d’execució compartides,
han acabat no sent compreses per un sector dels seus electors, dels seus
militants, i, més greu encara, dels seus directius. El pare no s’ha mort, però
molts fills se n’han anat. Una part s‘ha sentit traïda per la manca de decisió
del pare davant el fet sobiranista, i ha decidit matar-lo i cometre incest amb
la reina Yocasta, abandonant les antigues solidaritats de la ciutat de Tebas,
amb menyspreu del vell i cec Tirèsies que volia evitar fer mal a la ciutat.
Si apurem el símil, el complex d’Edip es
resol en la teoria freudiana amb la formació del Superjo, el controlador del desig que acaba imposant al subjecte la
interiorització de les normes, limitacions i prohibicions del pare. Si el
conflicte no es resol adequadament, la consciència moral del Superjo pot fer-se enormement rígida i
insuportable per al Jo, fins al punt
d’abocar-lo a la neurosi. Està per veure
com solucionaran els quadres directius del PSC, que han abandonat el partit i
l’han matat mentalment i políticament , el conflicte edípic que tenen
plantejat. Potser resoldran el conflicte intern seguint el consell de la mare Yocasta
al seu fill Edip: “ No tinguis por pel
matrimoni amb la teva mare, doncs molts són els mortals que abans s’han unit
també a la seva mare en somnis. Saben viure millor aquells que no donen
importància a aquest fet”. I
d’aquest consell potser se’n seguirà una posició acomodatícia davant qualsevol
realitat que se’ls pugui presentar, sigui de conformitat amb el fracàs
personal, si es produeix, sigui d’aprofitament de les miques de poder que els
hi puguin caure, perquè al cap i a la fi en la vida política és on millor
s’expressa el desig, el desig de poder.
Comentaris