El cementiri del Mediterrani
Cartes creuades publicades a la revista "Valors"
Benvolgut Cinto
A la darrera carta,
Cinto, parlàvem del tema de la mort. Tu mencionaves l’accident de l’avió als
Alps i dies després ens assabentàvem de la mort de 700 immigrants a la mar
mediterrània. Si no erro, enguany portem més de 1400 morts intentant travessar
la Mediterrània per arribar a la vella Europa. Em trenquen el cor les imatges i el
testimoni d’aquestes persones que deixen terra, família, història, perquè volen
fugir de situacions de misèria i sobretot d’escenaris de violència i guerra. Es
l’esforç humà per viure i sobreviure.
Quan veig aquestes imatges em ressonen amb contundència les paraules de
l’evangeli de Lluc: “si algú té un amic i
aquest el ve a trobar a mitjanit i li diu: “amic, deixa’m tres pans, que acaba
d’arribar de viatge un amic meu i no tinc res per donar-li” Qui de vosaltres li
respondria de dins estant: “No m’amoïnis; la porta ja és tancada i jo i
els meus fills ja som al llit, no em puc
aixecar a donar-te res?” “Us asseguro, que si no us aixecàveu per fer un favor
a l’amic, la mateixa impertinència us obligaria a aixecar-vos per donar-li tots
els pans que necessita” (Llc 11,5-10).
La lectura d’aquest text, Cinto, i les imatges viscudes em fan sentir incòmode,
doncs em porten a la següent reflexió:
Amics, la frontera és tancada, aquesta
tarda hem aixecat una tanca de sis metres. La mar Mediterrània es perillosa per
les vostres barcasses, i les màfies abusen de vosaltres. A més nosaltres estem desconcertats,
refent-nos d’una cruel crisi, i estem treballant dur per recuperar el nostre
benestar i les nostres seguretats. No
ens molesteu, quedeu-vos a casa vostra i no sigueu imprudents que encara us
fareu mal. L’evangeli i el Papa Francesc ens recorden als europeus: “Si no els
ateneu per donar resposta a un dret humà, si no sou capaços de fer un favor als
més desfavorits, la seva impertinència us obligarà a aixecar-vos per donar-los el que necessiten”.
Cinto, no acabo d’entendre alguns europeus que es queixen de què
aquestes persones vulguin venir a casa nostra, que ens demanin un plat a taula.
Com és que s’estranyen de que
siguin tan agosarades aquestes persones? Hem oblidat que quan tenien gana i ens demanaven pa, tancàvem
els ulls i miràvem cap un altre direcció? Si quan ens deien que no tenien ni
les coses més elementals els hi vàrem acabar de prendre el poc que els hi
quedava! I ara s’estranyen que vulguin saltar una tanca o passar un tros de mar
amb fràgils barques? No hi haurà tanca
humana ni mar o oceà que no pugui ser travessat. Ells tenen gana, viuen en la
misèria i no tenen res a perdre, simplement, perquè no tenen res. Som nosaltres
els que tenim por, perquè ens fa pànic perdre la nostra tranquil·litat, la
feina, les seguretats, el benestar i un llarg etcètera. Alguns, fins i tot, tenen
por de perdre la seva la cultura i la religió de tota la vida. Però si actuant
amb tanta omissió fa temps que l’han perduda!
Quan no complim els drets humans més essencials,és a dir les obres de misericòrdia: donar pa al que té
gana, vestir al que va nu, o donar hostatge al desemparat, és que el cor se’ns ha tornat de pedra. Esperem que les
lleis estatals solucionin un problema, que segurament ja no te solució.
Recollim el que hem sembrat durant tants anys, per no dir segles. Oblidar el
germà és el pecat més gran que podem cometre, és l’ofensa més gran cap a Déu, i
Cinto hem de dir que hem oblidat continents sencers. Nosaltres massa preocupats
pel nostre melic hem viscut d’esquena als pobres i als més necessitats; i ara
ens sorprenem que siguin impertinents?
Ja sé que aquests problemes són molt delicats, de solucions molt
complexes, i que no es pot ser ingenu en el seus plantejaments. Però encara em
fa mal l’ànima i estic dolgut amb mi mateix i amb Europa. M’agradaria dir a
tota aquesta gent que estiguin tranquils, que els ajudarem, que no els deixarem
de banda, que ens preocuparem i ocuparem d’ells. Que puguin creure que si
demanen se’ls donarà, que si truquen se’ls obrirà, que si cerquen trobaran. Que
no hi ha solament filats o màfies que fan negoci amb la seva desgràcia, sinó
homes i dones que estimem, que volem construir un món on hi regni la justícia,
l’amor i la pau.
Segurament no tenim la solució als problemes que es plantegen, però si
que podem anar traient les diferents crostes que ens hem anat posant a base de
repetir: no hi podem fer res, és culpa del sistema, són països corruptes,
fanàtics i terroristes etc., i tants i tants
tòpics que ens van recordant els mitjans de comunicació
i la rumorologia general.
Em meravella la gent que no es resigna amb els esdeveniments, que no accepta
amb fatalitat les coses, sinó que volen canviar-les i treballen amb esforç per
no defallir en la seva aposta de vida. I n’hi ha molta d’aquesta gent al nostre
entorn que són un excel·lent testimoni d’estimar sense condicions, de viure la
solidaritat sense límits. Homes i dones que volen trencar tota mena de
fronteres i anar més enllà, arribar on sembla que és impossible, allà on la
vida té més força que la mort, i l’amor més força que l’odi. I l’exemple de totes
aquestes persones és un record viu de que moltes coses impossibles són
possibles, que moltes actituds d’indiferència poden convertir-se en actituds
d’acollida.
No podem deixar de banda a ningú i hem de ser capaços de respondre amb
valentia davant d’aquestes persones que pateixen el desamor de la misèria, la violència i la guerra. Si en alguna Europa ha de ser rica és en
misericòrdia, perquè no s’hagin d’arrabassar més vides per culpa de la indiferència.
Una abraçada
Jordi
Benvolgut Jordi,
Aquests dies, com bé em dius, se’ns ha trencat
el cor amb diferents catàstrofes, entre elles la dels morts a la Mediterrània, de
centenars de persones procedents de Líbia que intentaven arribar a les costes
italianes. El fet és, malauradament, recurrent, fins a un punt que posa en
qüestió la suposada condició de civilitzats dels països de l’Europa occidental
on aquestes persones, majoritàriament joves i infants, volen trobar acollida
fugint de les condicions polítiques, econòmiques i socials del seus llocs
d’origen. Més que deixar-nos impactar emocionalment pels fets, i més enllà de
l’empatia cap aquestes persones que una catàstrofe d’aquestes dimensions ens
desvetlla, cal que els governs s’adonin de la tragèdia que estan propiciant amb
la seva actitud passiva.
El mateix president de la Comissió de la UE, J.C.Juncker, ha reconegut, finalment, que va ser un error la reducció dràstica dels mitjans de la UE en el servei de fronteres i de rescat de persones (de fins a un 70%), i que convé pensar en una forma eficaç de regularitzar la situació d’aquests immigrants. De moment, però, les mesures es limiten a accions de policia, de vigilància i de retorn dels immigrants al seu lloc d’origen. Una vergonya que s’amaga sota una densa capa d’indiferència i de distanciament, com han posat de manifest els explícits pronunciaments d’alguns països de la UE en el sentit d’admetre el rescat però amb la condició de mantenir les seves fronteres lliures d’immigrants, els mateixos immigrants que necessitem quan ho reclama la nostra economia i que refusem quan l’economia així ho dictamina.
El mateix president de la Comissió de la UE, J.C.Juncker, ha reconegut, finalment, que va ser un error la reducció dràstica dels mitjans de la UE en el servei de fronteres i de rescat de persones (de fins a un 70%), i que convé pensar en una forma eficaç de regularitzar la situació d’aquests immigrants. De moment, però, les mesures es limiten a accions de policia, de vigilància i de retorn dels immigrants al seu lloc d’origen. Una vergonya que s’amaga sota una densa capa d’indiferència i de distanciament, com han posat de manifest els explícits pronunciaments d’alguns països de la UE en el sentit d’admetre el rescat però amb la condició de mantenir les seves fronteres lliures d’immigrants, els mateixos immigrants que necessitem quan ho reclama la nostra economia i que refusem quan l’economia així ho dictamina.
La nostra frontera amb Àfrica és la més
desigual socialment de totes les que existeixen. Els infants que arriben amb
pasteres poden haver guanyat, creuant la frontera, una esperança de vida de més
de quaranta anys respecte de la que podien tenir al seu país. Fer camí, superar
fronteres, constitueix l’essència i el desideratum de la humanitat des de
l’inici de la civilització. La condició de nòmades, a través de les fronteres
externes i internes, físiques i mentals, ens iguala definitivament des del punt
de vista de les aspiracions personals.
Però en
les nostres societats ens tenalla la por al que és diferent, al que no és com
nosaltres. Per això, a més de trobar mitjans humans de control de les fronteres
exteriors entre Estats, convé fer saltar les fronteres interiors, els
prejudicis personals, que fàcilment poden situar-nos en una actitud de refús
dels immigrants, de xenofòbia més o menys dissimulada, que és la que s’acaba traduint en les limitades i
contradictòries legislacions d’estrangeria dels nostres països. John Berger, referint-se a catàstrofes
propiciades per comportaments poc raonables dels governs, es pregunta si és
possible que algunes vegades les Administracions perdin el cap, arribin a una
modalitat de bogeria que els hauria suprimit la capacitat de dialogar entre els
dos pols que defineixen l’existència, la por i la confiança ("sentir-se amenaçat" i "sentir-se superior"), una
bogeria que actuaria com un interruptor que apaga instantàniament un aspecte
quan encén l’altre i que per tant comportaria una desconnexió greu de la
realitat. Una bogeria "binària" que exclouria tota possibilitat de
copsar la immensa complexitat de l’existència.
Jordi, el que constatem amb la desaparició
indiferent de centenars de persones al Mediterrani és la banalització de la
mort. Deia Sartre que "si es pot donar el no-res, no és ni abans ni després del ser, ni,
en general, fora del ser, sinó en el seu interior mateix, en el seu cor, com un
cuc". El que anomenem banalització seria el "grau
zero" de la intel.ligibilitat. La lleugeresa de la realitat no amagaria
res de consistent. El triomf de la mort hauria acabat convertint en
innecessària la idea de l’infern.
El domini de la por i la banalització de la mort
es fan evidents aquests dies amb els allaus d’africans intentant arribar a
Europa. Tenim encès l’interruptor de la por, ens sentim amenaçats, absurdament
desconnectats de la realitat africana, i bé es podria dir que els bojos no són
aquests nois que volen trepitjar com sigui terreny europeu, que s’exilien
voluntàriament, que surten del seu lloc per trobar-ne un altre amb més
possibilitats, sinó nosaltres, els occidentals, i molt en particular els
administradors de les societats del benestar que tot i la irreversibilitat de
la globalització encara no han fet pràcticament res, o molt poca cosa, per
construir unes bases mínimes que eradiquin la pobresa i encarrilin els
inevitables fluxos migratoris. La mort d’aquests nois que s’ofeguen en
naufragar les pasteres quan són a punt de tocar el seu nou lloc, com la dels
que són tirotejats mentre escalen les tanques, o aixafats entre la ferralla i
els cossos dels seus companys, ens demostra com n’és d’inconsistent la nostra
realitat, com estem covant l’horror, el cuc de la destrucció, a les nostres
fronteres, i com acabem acceptant el triomf de la mort com un fet quotidià,
inevitable i fatídic. No hi ha vida per aquests nois abans de la mort, només
viuen ja l’infern.
Una forta abraçada,
Cinto
Comentaris