Construcció o depressió política?
Fa
poques setmanes Daniel Innerarity, preveient la fragmentació que pot
resultar de les properes eleccions
municipals, autonòmiques i generals, feia una crida a favor de la cultura del
pacte i recomanava unes instruccions d´ús per fer-la viable. Ja ho veurem. El
pacte serà inevitable a tots nivells, però de moment se m’acuden un parell de
consideracions per explicar-me el que ens està passant amb la irrupció de noves
formacions que poden condicionar la formació d’Ajuntaments i Governs, ajudant-me
no d’un politòleg, sinó d’un filòsof, Byung-Chul Han, amb l’atreviment de
fer-ne una translació en aspectes molt puntuals a l’àmbit dels partits
polítics:
1.- El pas d’una societat disciplinària a una
societat del rendiment personal il.limitat ha comportat, també, l’aparició de
formacions polítiques que han substituït el paradigma de la disciplina i
l’obediència pel paradigma del poder fer,
dels objectius sense límits.
Diu Byung-Chul que la
societat disciplinària era una societat de la negativitat, de la prohibició, del
“no poder, del control extern i
disciplinador que tan bé va definir Foucault parlant de la societat industrial. La societat neo-liberal, en canvi,
es mou sota el dictat de l’optimització personal, de la persecució d’objectius
sense límits ni prohibicions, amb la coacció, del tot interioritzada, de
generar constantment més rendiment. La conseqüència és, però, que la supressió
del domini extern de la negativitat no condueix a la llibertat sinó a una pèrdua
consentida de llibertat, o a un miratge de llibertat que en realitat coincideix
amb la coacció interioritzada. No cal que ens dirigeixin perquè nosaltres
mateixos ens autodirigim, amb la il.lusió de ser els conductors dels nostres
propis projectes, quan en realitat estem sistemàticament sotmesos al paradigma
del rendiment constant que ens inocula el neoliberalisme. És, segons
Byung-Chul, el domini de la psicopolítica.
La pretensió de superar absolutament la
negativitat (la corrupció, l’austeritat, els límits i els condicionants de tota
mena) per construir una manera de fer política totalment nova i diferent,
constitueix en aquest cicle d’eleccions, com no havia succeït fins ara, el gran
desideratum de les formacions que aspiren a canviar-ho tot. La societat del
rendiment, de la màxima optimització personal, traslladada al món de l’acció
política, pot traduir-se fàcilment en una aspiració de control irrealitzable de
les reals condicions de governança. Potser per això els representants polítics
elegits sota el mandat d’aquestes aspiracions es trobaran amb la contradicció,
inevitable, de les negativitats recíproques, de les altres formacions, a l’hora
d’haver de pactar, de verificar que no és possible l’objectiu de la integritat
i positivitat totals dels propis principis si s’han de confrontar amb les
condicions reals d’un govern factible. Això no vol pas dir que aquestes
aspiracions no siguin necessàries en el moment actual. Només indicaria que amb
la necessitat i utilitat de la seva aparició hi conviuen uns condicionants que
no hauríem de perdre de vista.
2.-
Si els nous elegits no saben donar una sortida eficaç a les ganes de renovació
total amb l’elaboració i execució de projectes compartits i realitzables,
correm el risc de patir una depressió política col.lectiva que podria resultar
regressiva per a la nostra democràcia.
Diu
Byung-Chul que el lament de l’individu depressiu, “res no és possible”, només es pot manifestar en una societat que
creu que “res és impossible”. El “No-poder-poder-més”
condueix a l’autoagressió i destrucció personal. La depressió és la
malaltia d’una societat que sofreix sota l’excés de positivitat. L’abús
d’estímuls, informacions i impulsos pot donar lloc a aquest excés de
positivitat.
Desbordades pels propòsits i les promeses
irrealitzables, les noves formacions podrien donar pas, primer, a una situació
de paràlisi col.lectiva, i després a una experiència negativa de política
efímera i fugaç, de plena ineficàcia. Ens podríem quedar nus i desemparats
políticament després d’esgotar tots els recursos en la mera hiperactivitat.
Per evitar aquest risc ens cal la
recuperació de la narrativitat de l’experiència política concreta, del compromís
concret amb objectius progressius, en un treball constant de reflexió i avaluació,
en funció de l’interès col.lectiu. Per això caldrà també no caure en
l’acceleració de processos, guanyar i
preservar els temps propis de la política, que són lents. Recorda el mateix
Innerarity que existeix una pressió per convertir la política en un
anacronisme: “les instàncies més
poderoses no són democràticament controlades o controlables pel que fa a la
determinació del temps…, per això el nostre gran desafiament consisteix en
defensar les propietats temporals de la formació democràtica d’una
voluntat política, els seus procediments
deliberatius, de reflexió i negociació, enfront de l’imperalisme de les
exigències tècnico-econòmiques i de l’agitació del temps dels mitjans de
comunicació”.
Comentaris