D’una Sentència ideològica a una Sentència política
Després de llegir la Sentència del T. Suprem en el Recurs de Cassaciócontra la Sentènciade l’ Audiència Nacional pels fets de juny de 2011 (“Aturem el Parlament, no deixarem que aprovin retallades”), per la
que es condemna a vuit participants a la pena de tres anys de presó per a cada
un d’ells com autors del delicte de l’article 498 del C.Penal (acció de força,
violència, intimidació o amenaça greu contra un parlamentari per impedir
que assisteixi a les seves reunions), arribo a la conclusió que si la Sentència de l’Audiència
pecava d’un excés de retòrica a l’hora de valorar els drets de reunió,
manifestació i llibertat d’expressió, enfront dels drets de representació i de
participació política concretats en les funcions dels parlamentaris, aquesta
Sentència del T. Suprem peca d’una falta de fonamentació de les autories
concretes que la situa perillosament al caire de la resolució política. Diria
que hem passat d’un excés de retòrica ideològica a una justificació
condemnatòra de base política, i que en tos dos casos en surt perjudicat el
sentit exclusivament jurídic que s’haurien d’atribuir les resolucions
judicials.
El T.Suprem
apunta amb contundència contra el biaix de la valoració dels drets
constitucionals en joc efectuada per la primera Sentència, perquè considera que
altera les claus constitucionals que han de presidir la tasca jurisdiccional de
ponderació. En aquest sentit, hi estaria totalment d’acord. Penso que
l’Audiència es va excedir en les seves consideracions per justificar la
manifestació com una forma adequada de defensa de la Constitució i dels
seus continguts bàsics en un moment de crisi generalitzada en què els més
perjudicats són justament els que no tenen accés als mitjans de comunicació.
Amb aquest excés de retòrica entrava en el perillós terreny d’una presa de
posició ideològica, en defensa de la manifestació en el seu conjunt, que per
altra banda era del tot innecessària per fonamentar l’absolució dels acusats.
L’absolució necessàriament s’havia de produir si no existien proves concretes
inculpatòries, i per tant sobraven la resta de consideracions valoratives sobre
els drets en joc. Era un exercici de retòrica judicial perfectament inútil.
Ara bé, si es
pot estar d’acord amb la valoració del T.Suprem sobre el rang superior del dret
de participació política dels representants del Parlament, que deriva dels drets de llibertat i pluralisme
polític com a principis constitutius de l’edifici constitucional, i que per
tant aquest dret podia resultar afectat per comportaments concrets subsumibles
en el tipus penal de l’article 498 CP en la manifestació del mes de juny de
2011, el que s’espera de la
Sentència és que concreti quins són aquests fets i quina és
la relació d’autoria amb pèls i senyals.
I en aquest sentit resulta molt decebedora. Els comportaments que
descriu, i que conicideixen del tot amb el relat històric de la Sentència de l’Audiència
Nacional, es qualifiquen de delictius més per la seva relació amb el context
global de la manifestació que per la seva gravetat intrínseca. S’hi nota un
raonament polític de fons que ve a suposar que si la manifestació tenia per
objectiu impedir l’accés dels parlamentaris a la seva feina, tota acció concreta
individualitzada en aquest context (encara que només sigui aixecar els braços i
cridar consignes) pot ser penada d’acord amb l’article 498. Aquest
biaix simplificador deu haver soprès al mateix Fiscal que demanava
primordialment la pràctica de proves denegades a l’Audiència precisament per
acreditar les autories concretes amb la gravetat dels comportaments que exigeix
el tipus penal.
Penso que té raó
el magistrat Perfecto Andrés Ibáñez quan
al final del seu vot particular, contrari al de la majoria dels altres quatre magistrats, afirma: “L’objecte d’aquesta causa té connotacions
polítiques tan intenses, que difícilment podria donar-se una aproximació de
dret que no comporti o tradueixi també una presa de posició prèvia de
l’intèrpret en aquest segon pla”.
Comentaris