Acceptar la mort?
Paul Klee, "Angelus novus"
24 de març de 2015
Benvolgut Jordi ,
Em parles de la
mort, i justament quan em disposo a contestar la teva carta ens
embarga a tots la pena i el dol pel sinistre de l’avió que havia sortit de Barcelona
amb destí a Düsseldorf i s’ha estrellat al paratge de la
Barcelonnette , als Alps francesos, aquest
matí. Cap sobrevivent. Cent-cinuanta morts, entre estudiants ( un grup de nois
alemanys d’Eso que tornaven d’un intercanvi a l’Institut de Llinars del
Vallès), treballadors (alguns de ben a la vora, d’Òrrius), empresaris i
turistes alemanys (molts d’origen turc), francesos, espanyols, catalans…
Es fa difícil en
aquestes circumstàncies parlar de la mort en abstracte, filosòficament. Només
ho podem fer humanament, apropant el nostre condol, amb
tota l’empatia de què som capaços, als familiars dels morts. Una
vegada més topem amb la crua realitat de la nostra condició contingent, fràgil
malgrat tots els avenços de la tecnologia, estructuralment sotmesa al risc i a
l’amenaça de la mort no anunciada ni prevista.
Fixa’t com
no podem parlar de la mort sense referir-nos immediatament a l’experiència del
dolor compartit amb els familiars que la sofreixen. Perquè l’experiència de la
mort és l’experiència, en primer lloc, dels qui viuen a la vora, dels qui
estimen, dels qui segueixen les vicissituds i les esperances dels qui moren.
Ningú no ha escrit, fins avui, l’experiència de la seva pròpia mort i del destí
que li espera. En la mort es fa més evident que en cap altra experiència humana
la realitat de la mútua dependència. El sentit de la pròpia mort, quan es
produeix, queda en mans dels qui ens han estimat. Potser per això W.
Benjamin en la seves tesis sobre la filosofia de la història, que amagava a la
maleta de Port-Bou on va morir, parlava de la necessitat que tenen les
generacions futures de redimir el passat salvant les víctimes dels desastres de
les generacions que ens han precedit, tot recordant la pintura de Paul Klee, “Angelus Novus”, en
la que una representació maldestra d’un noi amb ales vola cap enrere, fugint
dels desastres que se li van acumulant al davant.
Deia Montaigne: “No sabem on ens
espera la mort; esperem-la arreu”. I avui ho hem constatat. Però el consell
per esperar-la arreu no treu ni evita el dolor de la seva arribada, molt més
quan ve de forma sobtada. També per això totes les reflexions sobre la mort, si
arriben a tenir un sentit, el tenen a posteriori del seu esdeveniment. En el
primer impacte regeix el principi de l’absurd. Ningú no està preparat per
acceptar la vinguda sobtada de la mort, ni la pròpia ni la dels altres. El
mateix Montaigne deia que no hem de jutjar la nostra felicitat sinó després de
la mort, i seguint el consell anterior afegia: “ La meditació
prèvia de la mort és meditació prèvia de la llibertat. Qui ha après
a morir, ha desaprès a servir. Saber morir ens allibera de qualsevol
lligadura i constrenyiment”.
Jordi, la
nostra vida es va fent en gran part de l’acumulació dels morts a la nostra
memòria. Viure pensant en el futur és viure indissolublement de la memòria dels
morts que hem estimat i amb qui hem conviscut. En un dels poemes del Llibre de les
Hores, R.M. Rilke diu de manera profunda: “La gran mort que en ell porta cadascú / és aquell fruit entorn del qual tot
gira". És inseparable el fruit de tot el que esperem i el
que som capaços de fer, de la mort, de la gran mort (la pròpia i la dels
altres), que tots portem a dintre.
Em ve a la memòria
la reflexió que fa un temps em feia a rel del comiat d’una persona jove morta
en circumstàncies molt dures, per a ell mateix i per als seus. Em preguntava
llavors, i em torno a preguntar avui, què podem dir i què podem escoltar que
sigui capaç, si no d’explicar res, almenys de treure’ns temporalment de l’angoixa,
de la perplexitat, de la incomprensió, de la impotència, en situacions així. I
he sentit les paraules de l’Evangeli de Sant Mateu: “Acosteu-vos a mi els qui esteu cansats i afeixugats,
i jo us alleujaré”. Una invitació a la concentració i al
deseiximent, a oblidar i a transformar el cansament i la feixuguesa, a
confiar-les en algú altre que les pot alleujar, i, per això mateix, una
invitació a la humilitat i a l’esperança. Assetjats per tanta literatura
d’autoajuda, és sorprenent la frescor d’aquesta invitació personal a trobar
l’alleujament no donant voltes sobre un mateix, explorant les interioritats i
les capacitats individuals, sinó obrint-nos simplement i humilment a algú
altre. Tan sorprenent com la singularitat del Jesús evangèlic, de qui aquests
dies commemorarem la mort i resurrecció, oferint-se ell mateix al terme
d’aquest camí de retrobament, de saviesa profunda que tothom, absolutament
tothom, pot entendre.
Una forta
abraçada,
Cinto
(Carta creuada per a la revista "Valors")
Comentaris
N'hauríem de parlar amb més calma: hem d'acceptar que la mort no és absurda. La vida és un fràgil miracle que pot estroncar-se en qualsevol moment. N'hem de ser conscients i viure-la a tope. I la millor manera de ser feliços és mirar de fer feliços els altres !