El contagi de la por
La crisi
desfermada a tot l’Estat, partint de Madrid, pel primer cas d’infecció directa
per ebola a Europa, de l’auxiliar d’infermeria Teresa Romero, si bé produïda al
mateix centre de la capital Carlos III pel tractament a Manuel García Viejo,
missioner repatriat que s’havia contagiat a Sierra Leona justament cuidant
infectats d’Ebola, està deixant al descobert algunes insuficiències morals de
la nostra concepció del risc i dels comportaments que espontàniament tendim a
adoptar davant un situació excepcional com aquesta.
Diu U.Beck, el
sociòleg que més ha teoritzat sobre la societat del risc, que el
tracte conscient amb la inseguretat és la clau de la civilització en
l’era de la postmodernitat reflexiva, que ens obliga a tenir en compte
exhaustivament, i a saber gestionar, els riscos inherents al progrés tecnològic.
No són només els aspectes de gestió política, administrativa i burocràtica, de
previsió, d’adopció i de compliment de protocols adequats, els que en surten
mal parats d’aquesta situació excepcional, sinó també (i potser sobretot) els
aspectes directament relacionats amb la nostra disposició per fer efectiva
aquesta capacitat de tracte conscient amb la inseguretat, i per això mateix amb
el nostre grau de responsabilitat ètica i moral. Totes les respostes venen
condicionades per un sentiment irracional de por, gens apte per a crear
confiança, i encara menys per a desvetllar empatia. La por, sentiment natural
de reacció inicialment útil per gestionar els mecanismes bàsics de prevenció,
pot arribar a bloquejar-nos moralment si s’excedeix de determinats límits,
perquè ens tanca sobre nosaltres mateixos i ens impedeix de tractar el que
passa amb un mínim de racionalitat i consciència ètica.
La roda de
premsa de la ministra de sanitat, i encara més les declaracions del conseller
de sanitat de la Comunitat
de Madrid, han contribuït a superar els límits racionals de la por, traslladant
a la població una sensació de descontrol i d’inseguretat i, el que és pitjor,
blindant les seves hipotètiques
responsabilitats, que en tot cas s’haurien de concretar, per situar-les
en la mateixa infectada i en un suposat mal ús dels mitjans de prevenció. A
partir d’aquest posicionament es trenca la cadena d’empatia que s’havia d’haver
refermat de bon començament i s’inicia la cadena del contagi de la por i de la
insolidaritat. La culpable del primer contagi directe a Europa (ara que Europa
ens examina amb lupa) seria Teresa Romero, i anant més lluny els primers
culpables serien els qui van decidir repatriar els missioners d’Àfrica, que
(segons pensa molta gent) havien d’haver escollit morir sobre el terreny on van
patir la infecció. Com si la vocació missionera hagués de comportar un factor
inherent de menyspreu a les ganes de continuar vivint. En comptes de subratllar
i valorar com es mereix la tasca de l’auxiliar d’infermeria que es va oferir
voluntàriament per cuidar Manuel García, se la degrada personalment com a
responsable del contagi, i es provoca un seguit de dubtes en els professionals
de sanitat sobre com fer compatible la seva dedicació amb una consideració del
risc que desvetlla molta por i cap consciència racional i ètica per enfrontar
la crisi.
El gos
sacrificat Excalibur, propietat de
Teresa Romero i la seva parella, ha
sigut també víctima d’aquest contagi de la por. S’havia de suprimir de soca-rel
la més remota possibilitat de contagi
(mai s’ha produït la infecció per ebola
d’un gos a una persona) amb el seu sacrifici, i així demostrar que els errors
ja s’han aturat i que la situació està perfectament controlada. Crea, però,
certa perplexitat constatar que moltes persones que creuen que va ser un error
imperdonable la repatriació dels missioners s’han mostrat contràries, amb la
mateixa convicció, al sacrifici del ca. En determinades situacions de
manifestació primària de sentiments es valora més l’amic de l’home que l’home
mateix.
Del tancament
ètic i moral que la por desbordada pot arribar a provocar en surt greument
perjudicada la relació amb les persones i situacions que d’entrada se’ns
presenten com estranyes i generadores de risc. Tzvetan Todorov ha descrit molt
bé aquesta reacció en el seu llibre “La por als bàrbars” en un context
de tracte de civilitzacions. En el
tractament de l’ebola que es fa des d’Europa, descuidant el fet evident que
l’ebola és un problema global, com molt bé ha defensat el sociòleg i professor
de l’Escola Andalusa de Salut Pública, Juan Manuel Jiménez, hauríem d’evitar el
risc ètic d’instal.lar-nos en la por i el convenciment irracional que els paisos pobres
(en aquest cas Guinea Konacri, Sierra Leona i Libèria) són un risc permanent
per al nostre contagi, i justificar així
una relació distant, insolidària i desconfiada, limitada a prestacions
assistencials temporals. En tot cas la pobresa és el primer risc que cal
combatre, tant allà com aquí.
Comentaris