Diàleg i més diàleg. Els espais improbables
"Diàleg" (Alfredo Sosabravo)
Cartes creuades publicades a la revista "Valors" el novembre de 2012
Benvolgut Cinto
Fa uns dies vaig anar a Madrid a celebrar amb uns amics una festa d’aniversari.
Em va sorprendre que mentre vaig ser-hi, la paraula que més vegades va sortir
va ser: diàleg. La importància de saber dialogar en aquest moments que estem vivint.
T’he de dir, Cinto, que quan vaig llegir la teva darrera carta, em vaig apuntar
el tema de la compassió, però davant de la insistència de dialogar, em reservo
aquest tema per la carta següent. Ara iniciem una campanya electoral i estic
segur que el mot diàleg hi jugarà un paper important.
Dialogar etimològicament ve tant del grec com del llatí, de dialogus o
diálogos, que significa l’intercanvi d’idees entre dues persones o més.
Segurament avui hauríem d’afegir el verb enraonar, que significa “raonar,
parlar alternativament dues o més persones entre elles” Dic això perquè darrerament
veig que hi ha moltes tertúlies, taules rodones, debats televisius.. on sembla
que hi hagi un gran interès per l’intercanvi, però hom te la sensació que la
darrera cosa que hi descobreix es sentit
del diàleg.
Tinc la impressió Cinto que en aquest temps de crisi que patim, el que
més trobem a faltar son homes i dones capaços de dialogar, o com hem dit altres
vegades, grups socials que generin plataformes de diàleg. Perquè es digui el
que es digui, manca diàleg entre pares i fills, en la parella, entre veïns, entre
empresaris i obrers, entre partits, institucions, religions, cultures.. Tots
insistim en la necessitat del diàleg, però sembla que no som capaços d’assolir-lo.
I és que el diàleg, com totes les coses humanes, necessita els seus
espais i els seu temps. Demana cuidar el marc, l’entorn, perquè el diàleg pugui
brollar de manera fluida i harmoniosa, i demana temps, perquè la nostra intel·ligència
no es instantània, necessita del temps per entendre les coses. El pitjor que
ens pot passar es pensar que tenim una cosa clara, i llavors actuem com si el
nostre pensament fos definitiu. Això no es cert, l’altre ens pot aportar més claredat,
més llum, més criteris, més dades, mes informació que poden clarificar el
nostre pensament. Estic convençut, Cinto, que no hi ha res pitjor a la vida que
quedar esclavitzats per les pròpies raons i, que quan això ens passa, la raó
humana esdevé una petita dictadora que ens torna tan subjectius, que no som
capaços d’escoltar allò que els altres ens aporten per cercar solucions. Avui i
tal i com estan les coses, tenim el risc de quedar esclavitzats per les raons,
amb totes les seves subjectivitats, ideologies, creences, i aquest es per a mi l’impediment
més gran per dialogar i en definitiva
per fer avançar una societat
El diàleg resulta senzill quan
entenem que ningú no te la raó, sinó que
tots tenim raons i que la cultura no es altre cosa que el cúmul de coses bones
que brollen d’intercanviar aquestes raons. I insisteixo, aquest intercanvi
demana temps, entendre que la vida no és una competència de raons, sinó una
trobada cordial. Com diu la psicòloga M. Martinez: “Cal un aprenentatge per dialogar,
perquè si en lloc de voler guanyar en un diàleg, el que volem es fer-nos càrrec
del que diu l’altre o tan aproximadament com sigui possible, podrem discrepar,
però ho farem bé, és a dir, podrem expressar la nostra opinió, que no serà com
una pedra llençada amb un mandró al cap de l’altre; no pensarem calla i
escolta, sinó opino i t’ho ofereixo, si ho pots fer servir molt bé, si no, mala
sort. Dialogar no es una lluita a veure qui guanya i qui perd sinó un espai obert
on es van dipositant coses i les anem aprofitant a mesura que podem”.
I no tinc cap mena de dubte que pels moments de conflictivitat que vivim
a casa nostra i que es dona també arreu, necessitem com diu John Paul Lederach
diàlegs d’espais improbables: “El canvi no sorgeix d’espais de persones que pensen
igual, el canvi substantiu, durador sorgeix quan aconseguim espais no gaire
probables de persones que vénen de formes d’entendre, i veure el món, amb
rerefons i contextos molt diferents, entre els quals aconseguir un diàleg ja és
un miracle. Un no construeix un pont
començant enmig del riu, un sempre construeix el pont sortint d’una o altra de
les vores. El diàleg no pot ser entre gent neutral, sinó entre persones ben
arrelades, que tenen la vida i la mirada des d’un perspectiva concreta, però
que tenen la capacitat de visualitzar
l’altre vora, que entenen de forma vital que l’altra mirada també fa falta” .
Espero Cinto que no perdem mai la capacitat de dialogar. Deu ser per
això que m’agrada tan escriure’t aquestes cartes.
Una abraçada
Jordi
Banvolgut
Jordi,
M’agrada que
avui plantegis el tema del diàleg. Fixa´t com davant de la riquesa de contingut
d’aquest concepte, que es relaciona estretament amb els comportaments que
adoptem cada dia, la posició que prenen els grups i les persones individualment
arriba a ser molt diferent a la pràctica, encara que de paraula tothom es vegi
obligat a dir que està a favor del diàleg. Qui gosaria dir que hi està en
contra? És a dir, que d’entrada sembla que tothom entén el diàleg d’una manera
diferent quan diu que s’ha de dialogar. Però almenys hi ha una acord previ que
fa possible l’inici de qualsevol conversa: per mirar d’entendre’ns hem de
dialogar.
La constatació
de la dificultat del diàleg, per la diversitat de precomprensions que desperta,
es correspon amb la figura visual que suggereix l’etimologia del mot a la que
et refereixes. Dia-logos, del grec: “la paraula (la raó) a través de”.
Veig la paraula que circula d’un lloc a l’altre solcant diferents opinions,
diferents paisatges mentals, d’un costat a l’altre del pont del pensament per
trobar només espurnes de veritat que es complementen. També veig la paraula que
circula sovint massa de pressa i amb pocs matisos anant sense control d’un
cantó a l’altre. És una realitat problemàtica però apassionant.
Montaigne té un
assaig breu dedicat a l’art de la conversa en el qual, des del seu estoïcisme
lúcid arrelat a l’experiència, fa esment d’algunes de les actituds que
conscientment o inconscientment tendim a adoptar quan conversem o dialoguem.
Estem fets, diu Montaigne, per buscar la veritat, posseir-la pertany a un poder
més gran, perquè el món no és més que una escola de recerca. Parla de les estupideses que es diuen, però
sàviament recorda que no poder-les suportar i indignar-se i turmentar-se per
elles és una altra mena de malaltia que no es distingeix gaire de l’estupidesa
en inoportunitat. Es refereix, com fas tu, a la xerrameca que serveix moltes
vegades per fer només ostentació de les pròpies opinions, de les raons que
posem en marxa abans d’acabar d’escoltar les raons dels altres. No esperem a
veure si és justa una opinió sinó que busquem ràpidament la manera de
desfer-nos-en. En lloc d’estendre’ls la mà, els estenem les urpes.
Jordi, en el
context actual de campanya electoral, i de la que seguirà després de les
eleccions per encarar la qüestió del referèndum o consulta per decidir el futur
de la relació amb Espanya, em permetria subratllar dos aspectes estretament
relacionats amb la necessitat de diàleg que proposes. Un es refereix a la
singularitat de tota campanya política electoral que no es distingeix
precisament per les proposicions de diàleg, i l’altre té a veure amb la novetat
radical que planteja el dret a decidir el nostre futur dins o fora d’Espanya
respecte dels nostres antecedents.
Les campanyes
electorals no són mai un model de diàleg, perquè no el busquen, ni tampoc,
probablement, l’han de buscar com a primer objectiu, ja que tenen la finalitat
diferent de donar a conèixer propostes concretes que parteixen tant del cabal
teòric i ideològic de cada formació política com de l’experiència de govern
dels anys anteriors per millorar-lo. En aquestes propostes va inclosa una
invitació a compartir-les mitjançant el vot, encara que naturalment sempre hi
ha d’haver una disposició per explicar-les i justificar-les. Som nosaltres, els
ciutadans del carrer, els que hauríem d’aprendre a posar en diàleg les invitacions al vot de les propostes de les
diferents formacions polítiques. Vull dir posar-les en diàleg buscant-hi els
contrastos i les complementarietats per fonamentar millor la nostra decisió de
vot. Els partits no dialoguen, però nosaltres sí que hem de conversar,
discutir, dialogar, sobre les seves propostes. És allò de la democràcia deliberativa que ha de partir de la
mateixa ciutadania com actitud responsable, sense esperar que la practiquin
només els partits polítics.
Quant a la
novetat radical del referèndum o consulta sobre la relació amb Espanya, que
penso que es bo que es plantegi, hi veig aplicable el que cites de J.P.
Lederach sobre els diàlegs d’espais improbables.
La novetat és tan absoluta que ens convé madurar, a través del diàleg, les
raons de la nostra decisió escoltant molt, i interrogant encara més. Aquí ens
calen les mirades diferents de tots perquè al final puguem constatar que les
hem tingudes totes en compte, i que per tant no ens hauria de sorprendre ni
defraudar el resultat encara que no es correspongués amb el que haguéssim
votat.
Una abraçada,
Cinto
Comentaris