Votar per Europa
Votar a Europa i
per Europa des de Catalunya, aquesta és la difícil combinació que obliga a
conjugar la situació i els interessos del meu país amb la situació i els
interessos de les altres nacions i
estats d’Europa que configuren la Unió
Europea, perquè Europa avanci, i no s’estanqui o
retrocedeixi, políticament,
econònicament i socialment. Donat l’estatu quo actual de la Unió Europea, en el que s’han
imposat les directrius d’Alemanya en el tractament de la recessió econòmica,
paral.lelament amb una falta clamorosa
d’iniciatives creïbles per a la reforma de les seves instituicions, la
tendència lògica convidaria a l’escepticisme o al radicalisme. Però no voldria
afegir més escepticisme a l’escepticisme imperant, ni fer volar coloms per
pensar que amb segons quines decisions podrem reformar la Unió Europea de dalt a baix i
en quatre dies. L’experiència de la fallida proposta d’una Constitució per
Europa (ara farà ja nou anys!) em diu que el resultat d’aquell no, propiciat
pels qui ens volien fer veure que votar no
era votar sí a una altra Europa
possible, ha tingut conseqüències molt negatives en l’autopercepció, la
capacitat i els mitjans de les institucions europees, i dels seus ciutadans,
per afrontar d’una manera diferent els reptes de la crisi que començaria a
fer-se molt greu al cap de quatre anys d’aquella negativa, coincidint en les
eleccions europees del 2.009 una baixíssima participació a Catalunya amb la
gestació d’un euroesceptecisme creixent a tot Europa.
Malgrat tot, voldria
tenir en compte dos aspectes positius que es donen en aquestes eleccions i no
es donaven a les anteriors:
1.- L’entrada en vigor del Tractat de Lisboa ha
permès que per primera vegada concorrin a les eleccions europees els candidats
que encapçalen els principals corrents polítics europeus: populars,
socialistes, lliberals, verds i esquerra europea. I del corrent guanyador a
les eleccions en pot sortir el president de la Comissió europea que,
també per primera vegada, adquirirà (si bé no de forma plena) el perfil propi
d’un Govern europeu elegit a les urnes. El procés previst és certament complex,
però obre les portes perquè en un futur es democratitzi encara més: no és
previsible que cap de les forces polítiques obtingui la majoria absoluta de 376
escons; per això el Consell Europeu per majoria qualificada d’un 55% dels
estats membres (15 estats com a mínim i 65% de la població) presentarà al
Parlament E. un candidat tenint en
compte el resultat electoral; el Parlament E. l’haurà d’elegir per
majoria absoluta, i si no s’aconsegueix s’haurà de repetir el procés amb els
mateixos requisits. Una vegada elegit, el president formarà la Comissió, prèvia
negociació amb els Estats membres, els quals presentaran personalitats que
hauran de passar audiències públiques en el Parlament E.
2.- Vistos els resultats negatius de les
receptes aplicades durant la recessió, inspirades en les directrius alemanyes
que ha portat a la practica amb total submissió la Comissió presidida per
Durao Barroso que ara cessa, la presidència i els components de la nova
Comissió podrien iniciar un gir a les
polítiques econòmiques basades en l’austeritat. Com ha senyalat Antoni
Castells, aquestes polítiques basades en la consolidació fiscal no només han
fracassat empíricament i han abocat a un agreujamemt de la recessió en els
països que s’han vist obligats a aplicar-les, sinó que a més han evidenciat “un error de grans dimensions al suposar que
les mesures fortament contractives aplicades en un moment de recessió quasi no
tindrien un impacte negatiu sobre l’economia, o bé que el podrien tenir inclús
positiu”. La base d’aquest error, diu
Castells, rau en el fet que “els models
economètrics aplicats pels policy makers no contemplaven la possibilitat que el
tamany dels multiplicadors pogués ser diferent en les diferents fases del
cicle”, i per això conclou que cal anar contra “l’austeritat expansiva”. No
serà possible un gir a aquestes polítiques si del resultat electoral no en surt
una presidència de la
Comissió capaç de fer front a aquesta austeritat expansiva,
que comenci a fer política de veritat i que es baralli tant com sigui
necessari, amb el recolzament del Parlament E.,
amb els poders hegemònics del Consell d’Europa. D’aquesta baralla necessària
en pot sortir reforçada la necessitat d’avançar en la reforma profunda de les
institucions euopees.
Sobre la base
d’aquests dos aspectes positius, el meu vot serà totalment pragmàtic, a favor
de qui penso que en aquests moments, i sent realista (una altre pot pensar que
això és ser ingenu), està més en condicions, per capacitat i pel recolzament
que pot obtenir del Parlament E., de començar un gir a les polítiques europees,
no només a les econòmiques sinó també a les socials, fiscals i d’immigració: Martin
Schulz.
Comentaris