Sabrà moderar-se el nacionalisme hindú?
Per motius relacionats amb un recent viatge turístic a
l’Índia (el turisme té això de positiu, que per poc curiós que siguis et
desvetlla l’interès pels esdeveniments que es van produint en el país que has
visitat), he seguit amb certa preocupació els resultats de les darreres
eleccions a la Índia, la democràcia formal més poblada del planeta, amb més de
cent milions de nous votants (joves) respecte de les anteriors eleccions del
2.009. Aviat està dit. Modi, el candidat del partit nacionalista hindú, el BJP
(Bharatiya Janata Party), fins ara president de l’estat federal de Gujarat (60
milions d’habitants) ha aconseguit una victòia contundent que li pot reportar
una majoria còmode de govern de 336 diputats en una Cambra de 543 diputats, si
bé les xifres definitives sembla que estaran entre el 31% i el 35% del total de
votants, és a dir que només una tercera part aproximadament haurà votat pel
candidat nacionalista. El Partit de Congrés, de la dinastia Gandhi-Nehru, ha
perdut més de la meitat dels vots que va obtenir a les eleccions del 2.009, el
37,22%. Simplificant molt, el nacionalisme hindú, amb les seves promeses de
recuperació del creixement econòmic, de reformes laborals i d’inversions
estrangeres, s’ha imposat fàcilment a la burocràcia i a la corrupció que els
últims temps ha acabat dominant el Partit del Congrés.
Però darrere els
aspectes econòmics i polítics hi ha un inquietant projecte nacionalista que des
de fa molts anys sacseja el partit nacionalista hindú, el BJP, que des dels
seus orígens al si del moviment RSS ( Associació de Voluntaris Nacionals),
fundat el 1.925 per l’activista hindú Hedgewar, pugna per estendre en tots els
estats de l’Índia la doctrina hindutva, sobre
la base del discurs de som “una nació, un
poble, una cultura”, de manera que només poden ser veritables nacionals i
estimar l’Índia els originaris de la terra mateixa, no els musulmans ni els
cristians. Martha C. Nussbaum, en un exhaustiu assaig del 2007, traduït al
castellà amb el títol de “India, Democracia y violencia religiosa”, dibuixa amb força escruixidora els
detalls d’aquest projecte nacionalista excloent, pretesament fonamentat en la
puresa dels orígens aris de l’Indostan, que no dubta en assaltar la història de
les riques i complexes tradicions índies, inclòs el panteó hindú, les llengües
i les narracions vèdiques, amb un descarat propòsit homogeneïtzador, exaltador
de les arrels nacionals contràries a l’Islam.
En cert sentit, diu Nussbaum,”la
interpretació de la història de l’Índia que fa la doctrina hindtuva, que
subratlla la puresa interna i el perill extern (sobretot l’Islam), s’enfronta a
la interpretació nehruviana del passat de l’Índia, que ressalta la complexitat,
la pluralitat i la tensió”. Recorda Nussbaum la carta de justificació que
va llegir l’antic integrant del RSS, Nathuram Godse, l’assassí de Gandhi el 30
de gener de 1.948 (“Why I Assassinated Mahatma Gandhi”) ; sostenia Godse que era a Gandhi a qui “s’havia d’atribuir una major culpabilitat
respecte de la violència perquè era ell qui havia exposat els indis a la
subordinació i la humiliació”.
La minoria
musulmana a l’Índia (un 13% d’una població total de 1.221.000 habitants)
representa la tercera concentració més nombrosa de musulmans del planeta, després
d’Indonèsia i Pakistan. El conflicte permanent amb la comunitat hindú va tenir
una eclosió violenta durant dues setmanes dels mesos de febrer i març del 2.002, a l’Estat de
Gujarat, quan a rel de l’incident confús de l’incendi d’un tren de peregrins hindús
en el que van morir desenes de viatgers, es va desencadenar una persecució
sagnant i indiscriminada contra la
comunitat musulmana de Gohdra i d’altres ciutats del mateix Estat, a
conseqüència de la qual van ser
assassinades més de dues mil persones,
moltes cremades a casa seva, més de la meitat nens i dones que
prèviament havien sigut torturades i violades. De Modi, l’ara flamant guanyador
de les eleccions pel BJP, i llavors president
de Gujarat, se’n va criticar
durament la seva passivitat, quan no la seva connivència, amb aquells fets.
Cal esperar que
la pressió a l’interior de l’Índia, i les pressions dels inversors estrangers i
de la comunitat de les nacions, portin el BJP cap a la moderació i el respecte
de la riquesa cultural i religiosa que la constitueix.
Comentaris