"El mínim que es pot dir"
Es podria dir
molt d’aquest “El mínim que es pot dir”, les Memòries Polítiques de Raimon Obiols. Són una
reivindicació de l’acció política que ens convé ara mateix, contra l’estat de
desesperança creixent, i de la viscuda per Raimon Obiols durant els
cinquanta-cinc anys de la història política de Catalunya, a través dels quals
transcorre, contra l’oblit i el falsejament del passat. Es poden escriure unes
memòries, diu Obiols, per desig d’autoafirmació, per fer balanç o per deixar
constància d’un sentiment de lleialtat envers els qui ja no hi són.
Penso que és
correcta una aproximació al contingut de les Memòries de R. Obiols des de tres
punts de vista, autònoms i a la vegada interrelacionats:
1.- Els “transparents”.
Poden ser llegides justament amb l’orientació benjaminiana de garantir o redimir el
passat, des de l`òptica d’un militant afiliat al Moviment Socialista de
Catalunya als divuit anys, protagonista en molts fets però sobretot testimoni
dels qui mai no han buscat notorietat i han fet possibles els processos
integradors. Entenc que han estat escrites com un homenatge a aquells que
Obiols qualifica de “transparents”,
amb una descripció precisa de la seva manera de ser i de fer:”Hi ha en el seu tarannà una dimensió
ingènua i heroica, congènitament aliena a la retòrica, al càlcul o al cinisme”.
Mira de deixar constància d’aquests “transparents” amb el detall meticulós
dels seus noms i cognoms, de les dates i llocs de reunió i de trobada, de les
seves biografies personals, en un intent de mostrar-nos el veritable gruix
anònim de la història viscuda. La narració d’Obiols es torna per moments una
veu d’acompanyament d’aquests “transparents”,
els autèntics protagonistes en la seva memòria. Són persones com Salvador Clop
(el pastisser), Miquel Casablanca, Josep Rovira Canals, Josep Coll, Joan
Cornudella i Barberà, Lluís Mª Sunyer,
Josep Vidal (Pep Jai), i molts d’altres. D’ells li van arribar les dures
lliçons de la guerra civil i de la segona guerra mundial, i a ells es remet per
reflexionar sobre el present viscut al llarg de cinquanta-cinc anys.
2.- Un projecte d’unitat.
Amb l’alè de
fons dels “transparents”, les Memòries Polítiques de Raimon Obiols es podrien
subtitular de la següent manera: “Cinquanta-cinc anys d’acció política des de
les esquerres pugnant per un projecte d’unitat, majoritari i democràtic a
Catalunya”. La unitat així definida és sempre l’objectiu i el sentit de l’acció política, una unitat
permanentment buscada, de vegades aconseguida i celebrada, moltes vegades
esquiva. El projecte es va construint sobre la base d’un moviment en expansió,
aconseguint fites que porten a altres fites, amb avenços i reculades.
Dins d’aquest
projecte s’inscriuen amb identitat pròpia, des del meu punt de vista de lector que
vol ser objectiu, durant la clandestinitat, els anys següents: el 1.958, el de
l’afiliació de Raimon Obiols, amb divuit anys, al MSC, Moviment Socialista de Catalunya; el
1.966, el de la constitució del Sindicat Democràtic d’Estudiants, l’11 de març,
i de la divisió del Consell de Coordinació del MSC el mes d’agost, divisió
dolorosa que suposa un nou punt de partida perquè “tota història és la penúltima”, conseqüència de les diferents
visions de Pallach i Reventós sobre el futur de l’acabament de la dictadura (Obiols
inclou el contingut d’aquella reunió a Tolosa de Llenguadoc entre les dues
descripcions dels viatges clandestins d’anada i tornada, el primer des de Port
de la Selva a
Portvendre, i el segon a peu per la
Junquera pel mal temps, descripcions bellíssimes
literàriament, d’una emotivitat
continguda, com si el narrador volgués superar amb la calidesa dels
llocs i del record la tensió viscuda en aquella trobada); el 69, de creació de
la “Coordinadora de Forces Polítiques de Catalunya”, amb la plataforma
senzilla, clara i concreta, dels quatre punts, Llibertat, Amnistia, Estatut d’Autonomia
i Coordinació de la lluita democràtica amb els altres pobles d’Espanya (aquest
últim ara oblidat); el 1.971, de fundació de l’Assemblea de Catalunya, el 7 de
novembre, a l’església de Sant Agustí Vell de Barcelona.
Durant la
transició, els fets amb identitat pròpia dins el moviment d’unitat en expansió
en el que es desenvolupa l’acció política d’Obiols tenen lloc l’any 1.977, de
la coalició (PSC-Congrés i Federació Catalana del PSOE ) i l’èxit en les
primeres eleccions democràtiques el 15 de juny, de la creació de l’Assemblea de
Parlamentaris de Catalunya el 25 del
mateix mes, i del retorn del president Tarradellas (“l’episodi més lluminós de la transició perquè enllaçava la legalitat
republicana amb la nova situació democràtica”). També en el procés d’unitat
del PSC l’any 1.977 és defintiu, des del Míting per la Llibertat el 22 de juny
fins al Congrés de la Unitat
el dies 15 i 16 de juliol. De la unió del PSC-Congrés, PSC-Reagrupament i de la Federació Catalana
de PSOE en surt, diu Obiols, un PSC jurídicament independent, sobirà i federat
amb el socialisme espanyol.
Ja en democràcia,
Obiols subratlla la pesantor dels anys de plom del pujolisme (80-90), que en
bona part va haver de viure des de la condició de candidat a la Presidència de la Generalitat el 1.984, 1.988
i 1.992, respecte de la qual sosté que el limitava “una incapacitat per a la política espectacle”, ja que sempre ha
preferit ser director d’orquestra o d’obra abans que solista. En aquells anys
de plom s’evaporava la il.lusió i
l’energia unitària, fins al punt que va arribar a pensar que el país es
podia fracturar. El 30 de maig de 1.984, a rel de l’agressió de què va ser objecte
sortint del Parlament, de part d’uns energúmens que relacionaven directament la
querella contra Pujol per l’afer Banca Catalana amb una suposada intervenció
dels socialistes, Obiols va mantenir una significativa polèmica amb Arcadi
Espada, que s’admirava de com els socialistes podien aconseguir grans èxits “sense una ombra de correcció espanyolista”.
Era estrictament veritat aquella afirmació d’Espada, diu Obiols, però era rotundament
mentida que s’hagués avingut a conformar-se i a abaixar el cap en l’atmosfera
plúmbica del pujolisme.
Del record amarg
de les discussions dels Congressos VIIè i VIIIè del PSC, els anys 94 i 96 a Sitges i L’Hospitalet, en
els que va començar a cristal.litzar el PSC dels capitans, de l’aparell, del tot contrari a la seva concepció d’un
partit permanentment obert i pluralista, es passa a la gestació del Govern
d’Entesa (mal anomenat Tripartit), en el procés de la qual són importants la
bona entesa que finalment s’aconsegueix amb Rafael Ribó el 1.996, i la irrupció
de la figura de P. Maragall a les eleccions del 99, afavorida per l’opció de
Ciutadans pel Canvi, que acabaria amb l’accés al Govern del PSC amb ERC i
Iniciativa el 2003 i el 2.006.
3.- El pensament.-
Encavalcades amb els fets del projecte
d’unitat de les esquerres tal com el descriu, en temps de clandestinitat, de
transició i de democràcia, hi trobem àmplies exposicions del seu pensament
polític, un pensament profusament il.lustrat, forjat a les fonts de la teoria
política, de l’assaig, de la filosofia i de la literatura. No podia ser d’altra
manera en un polític que es distingeix justament per la seva capacitat de
reflexió. En els fets que van de la clandestinitat a la
transició R.Obiols expressa constantment
la seva preocupació per la unitat de l’acció política tenint en compte la
complexitat social i cultural de Catalunya. El sentit que tenia el Moviment
Socialista de Catalunya era el d’arribar a unir el catalanisme i el socialisme
d’esquerres, i la coalició a les
eleccions de juny del 77 entre PSC-Congrés i la Federació Catalana
del PSOE es va obtenir “perquè els
sectors populars de Catalunya no quedessin separats per la confrontació
catalanisme-espanyolisme”, tot reconeixent que s’havia de ponderar el doble
desequilibri que existia entre la neta superioritat logística i de mitjans del
PSC a Catalunya i la posició
preponderant del PSOE a nivell de l’Estat, molt superior, en reconeixement
internacional i influència, a totes les federacions socialistes d’Espanya.
Malgrat l’èxit socialista en aquelles eleccions, Obiols confessa que va
experimentar “una certa malenconia de la
victòria, una vaga premonició: el temor a dilapidar l’autenticitat i la
generositat de l’opció col-lectiva”.
Sobre la
transició Obiols manté la tesi del desbordament
progressiu de les inicials pretensions de Suárez, d’una evolució interior
des del mateix règim, desbordament que van fer possible la unitat i la
mobilització de les forces d’esquerres i democràtiques, donant lloc a un híbrid entre revolució política i
evolució, respecte del qual no pot deixar de reiterar la reflexió que “si a la resta d’Espanya s’hagués donat el
grau de mobilització i d’unitat de Catalunya, la transició hauria estat més
digna i més avançada”.Tot comentant la diversitat de criteris, més
contradictoris que complementaris, presents a la Comissió de l’Assemblea
de Parlamentaris que havia de negociar amb el govern central la restauració de la Generalitat i el
retorn del president, constituïda per Pujol, Benet, Reventós, Carles Sentís i
Jose Mª Triginer, Obiols constata: “Llavors,
com avui, les polítiques de confrontacions identitàries no eren positives. S’ha
de garantir un sentiment de pertinença comuna, protector de la identitat
d’origen”.
Respecte de
la relació Catalunya-Espanya, l’eix del pensament d’Obiols gira sobre la doble
consideració de superar la divisió entre bons i mals catalans i el
reconeixement de la realitat nacional de Catalunya, nítidament exposada en una
conferència de 1.985 a
Sant Boi, justament amb el títol expressiu de “Catalunya, assignatura pendent de la transició democràtica espanyola”.
D’altra banda, més enllà de la seva doctrina
del botó, segons la qual una immensa majoria de catalans optaria per la
independència si no es produïssin conseqüències negatives ni per a Catalunya ni
per a Espanya, és contundent la constatació que ”a Espanya no s’ha produït una modernització mínimament rellevant de la
seva autopercepció com estat plurinacional”. Partint d’aquest fet, i
considerant que després de la manifestació de setembre de 2.012 ha sortit reforçada la hipòtesi d’una
independència plausible, Obiols estableix tres principis de fons per encarar el
problema: les decisions de les relacions amb Espanya les han de prendre els
catalans; la sortida ha de ser democràtica, amb la màxima unitat possible de la
gran majoria del país; la sortida ha de consistir en una solució negociada,
tenint en compte la correlació de forces (la “vella dama” de què parlava López Bulla). En aquesta qüestió Raimon
Obiols tampoc es pot estar de fer esment, per la seva actualitat, a
l’entrevista de Reventós a començaments del 2001 (poc abans de sofrir l’hemorràgia
que el va incapacitar) a la revista “El
Kari”, advertint de la necessitat de crear una nova política i cultura
federals per no caure en el risc de la
doble radicalització dels nacionalismes.
“El mínim que es pot dir” es va tancar a
finals de 2012, i per no hi va haver temps d’exposar una opinió fonamentada
sobre aquesta qüestió després dels fets vertiginosos esdevinguts fins avui. No
obstant, cal esperar una aportació més
àmplia del seu pensament
sobre el tema, i sembla que sortosament així serà. A tall de crítica,
penso que encara que potser no s’avingués gaire amb l’exigència del relat
d’unes memòries, hauria estat molt enriquidor destinar un capítol sencer a la
reflexió sobre el tema, partint naturalment de la lliçó dels fets.
Pel que fa
al partit, el PSC, Obiols no dissimula el sentiment agredolç, el clarobscur que
es desprèn de la seva experiència forjada entre la unitat eficaç i la
confrontació amarga. La doctrina de les dues ànimes del PSC ve complementada
per la reflexió sobre els quatre sectors estructurants cap als quals s’ha anat
decantant l’evolució de les persones i grups dins el partit: l’oposició i
l’alternativa al govern de la
Generalitat, les tasques de govern a Espanya, les tasques de
govern municipal i les tasques d’organització interna i territorial del partit.
Quatre sectors que llisquen fàcilment cap a convertir-se en compartiments
estancs, allunyats de l’exigència d’unitat d’acció col.lectiva, oberta i
plural. Amb la lliçó apresa del VII Congrés del PSC, justament per denunciar el
perills d’aquest lliscament, el 22 de novembre de 1.995 al Teatre Lliure de
Gràcia va exposar amb rotunditat la seva opinió : “Un nou PSC per a una Catalunya nova”. D’aquesta exposició en va
haver de fer immediatament autocrítica
perquè, segons reconeix, no havia convençut la majoria i va ser entesa
més com un retret moral que com una proposta política. D’aquells anys també en va sortir “Nou Cicle”, com una línia de contenció i no pròpiament com una tendència.
Sigui també
dit a tall de crítica , amb les dades que aporta “El mínim que es pot dir”, i amb els antecedents dels VIIè i VIIIè
Congrés del PSC el 1.994 i 1.996, costa de seguir i d’entendre l’evolució del
partit cap a la gestació del Govern d’entesa o Tripartit a partir de 1.999, i
abans, així com l’accés al govern de la Generalitat el 2.003 i el 2.006. Tripartit que
qualifica com “un castell sense pinya”,
perquè “cap dels tres partits es plantejà
la necessitat de construir plataformes i moviments unitaris de suport al govern
de progrés arreu del país; la lògica era més de distribuir, des de dalt, les
parcel.les de poder segons els partits”. Queda a l’aire la pregunta, que
les Memòries no resolen, ni donen elements suficients per entendre-ho, de per
què es van repetir els errors i quins van ser els factors essencials, personals
i de grups, que els van propiciar. Una actualització de l’empenta d’aquella
exposició de “Un nou PSC per a una
Catalunya nova” del 95 potser obriria noves vies i donaria més elements per
entendre el que ha passat entre el VIIè i VIIIè Congrés i la situació d’ara mateix :”No a la professionalització dels partits que basen les seves
propostes en l’auscultació d’especials clienteles, en el màrqueting i en la
consideració de la ciutadania com un mercat...Sí a un partit innovador amb
noves propostes per al reforçament de la vida democràtica i de l’autogovern
nacional, capaç de promoure sistemes participatius de propostes i de selecció
de candidats i candidates a ocupar llocs de representació política”.
En qualsevol
cas, el balanç personal final d’un Raimon Obiols que més que socialdemòcrata
sempre s’ha sentit socialista, amb el mainstream
propi del socialisme català integrador, és satisfactori. El socialisme,
diu, més que una teoria política és “un
moviment que succeeix, un instint congènit cap a la llibertat, la igualtat i la
cooperació”. Es pot comprendre la reflexió de la politòloga Susan George, citada per
Obiols, en el sentit que “la lluita per
alterar la realitat, el curs tràgic de la història i de la natura, és un deure
absolut condemnat al fracàs”, però estic convençut que Obiols no entén el
resultat de la seva acció com un fracàs inevitable, sinó com la recerca i el
trobament, almenys parcial, d’una clau (la clau trobada de l’epíleg) que ens
deixa la porta entreoberta, o en tot cas deu entendre el fracàs com un element
necessari però inherent al progrés, com el que ressona en el consell de S.
Beckett, també recordat per Raimon Obiols:
“Intenta-ho, després fracassa, torna a fracassar, i finalment fracassa millor”.
Acabo amb les seves paraules: “Perduren
les satisfaccions, he estat afortunat en amics, experiències i aprenentatges... crec haver estat útil al país i als de baix, lleial en els acords i les discrepències".
(Transcripció ampliada de la presentació que
vaig fer de “El mínim que es pot dir”, les Memòries Polítiques de Raimon
Obiols, a la llibreria Dòria de Mataró el passat 9 de maig)
Comentaris