El fiscal i la intimidació
Tot i la duresa de les penes imposades als condemnats en el
judici del procés, als fiscals se’ls acaben els mitjans per mantenir el
compliment íntegre de la pena i recorren a arguments que queden fora del que es
podria esperar d’un raonament jurídic mínimament fonamentat, com correspondria
a la seva funció que no és altra que la de vetllar per la seguretat jurídica i
l’interès col.lectiu i particular dels condemnats atenent a les circumstàncies
socials i individuals en cada moment. Sembla que el que no van lograr en el
procés (condemna per rebel.lió i denegació de qualsevol mesura de
flexibilització penitenciària fins que no s’hagués complert la meitat de la
pena imposada) ho volen aconseguir ara en l’itinerari penitenciari forçant fins
a l’extrem el sentit del compliment de les penes amb arguments que atempten
contra el dret fonamental a la llibertat ideològica.
En el recurs contra el permís penitanciari a
Jordi Cuixar per sortir de la presó de Lledoners cinc dies a la setmana per a
treballar i prestar servei social, el fiscal al.lega que Jordi Cuixart no
assumeix el caràcter delictiu dels fets que van ser objecte de condemna, i que
en no presentar cap dèficit personal ni en l’àmbit laboral ni en l’àmbit social
la mesura penitenciària no està justificada, ve a ser l’equivalent d’un tercer grau encobert i
no considera que el que s’hauria d’aplicar és un programa de correcció que
tingués per objecte ensenyar-li que cal respectar la llei i que només es pot
aconseguir el que es desitja utilitzant els mecanismes legalment establerts “ja que un govern autonòmic no pot
transformar l’estructura de l’Estat i plasmar-ho en un text legal fora de les
vies jurídiques de reforma”.
No prou satisfet amb aquest argument, o
potser convençut de la inviabilitat d’un programa de reinserció d’aquestes
característiques, el fiscal fa un pas més i no dubta en incloure un avís als
qui pensin diferent mitjançant el recurs explícit a la intimidació, afegint que
a més de la finalitat de reeducació i reinserció les condemnes de presó també
tenen la finalitat de retribució i prevenció general, com un “instrument d’intimidació al conjunt de la
societat i al propi delinqüent per dissuadir-lo d’aquesta forma de la comissió
de nous delictes”. Sosté, a més, que “quan
es tracta de delictes greus la pena ha d’identificar-se per la societat i per
l’afectat com una sanció efectiva a fi de mantenir la confiança en l’Estat de
Dret i el bon funcionament de l’Administració Pública”.
La
jutgessa de vigilància penitenciària desestima el recurs del fiscal en
concloure que presenta un risc de reincidència baix, que ha assumit les
conseqüències dels seus actes i que no és obligatori que l'intern mostri
penediment per poder obtenir aquest tipus de permisos. Recorda al fiscal que
està fent una «oposició fèrria» a la flexibilització
de la situació dels interns i que la frase de Cuixart «ho tornarem a fer» en
cap moment fa referència a un alçament tumultuari, sinó a la seva voluntat de
continuar reivindicant el dret a decidir sobre la situació de Catalunya de
manera «cívica i pacífica». En el recurs contra un permís anterior la mateixa
jutgessa va fer avinent al fiscal, en base al sentit comú més elemental, que si
Cuixart no ha seguit un tractament específic pel delicte de sedició ha estat
perquè el centre de Lledoners no disposa d’un programa al efecte donada la
falta d’antecedents històrics respecte d’aquesta tipologia, insistint en el fet
que “no pot pretendre’s que l’intern
realitzi un programa específic per canviar o modificar el seu pensament o
ideologia política , ja que aquest tipus
de pensament és legítim en l’ordenament polític espanyol.”
Més enllà de la diàfana posició de la
jutgessa que resol, les consideracions del fiscal en aquests recursos preocupen
i mereixen una reflexió en un triple sentit:
1er.-
Recorden massa el raonament del magistrat Llarena, llavors instructor de la
causa del procés al TS, en mantenir la presó provisional de Junqueras. Deia
Llarena: “El investigado, en expresión de
su legítima libertad ideológica, mantiene lógicamente su ideario soberanista,
lo que, aún siendo constitucionalmente válido, no supone que deba renunciarse a
evaluar que el convencimiento que mantiene posibilita una reiteración del
delito que resultaría absurda en quien profese la ideología contraria. És a
dir, Si bé reconeixia la legítima llibertat
ideolòlogica, emparada constitucionalment, per mantenir el seu ideari
sobiranista, a continuació n’extreia una suposició teòrica, la d’avaluar el
risc que aquest convenciment significa per a la reiteració del delicte, i
afegia que ”resultaría absurda en quien
profese la ideología contraria”.
És
pràcticament impossible no veure, en la posició de l’instructor llavors i en la
posició del fiscal ara, que la fonamentació en aquesta avaluació teòrica
significa un atac frontal a la llibertat ideològica, i que per tant la
denegació de llibertat o dels permisos penitenciaris en base al convenciment
que per ella mateixa aquesta ideologia és un risc per tornar a delinquir
resulta insostenible. Insistir en aquesta forma de raonament voldria dir
trapassar la línia dels polítics presos per uns fets concrets cap a la línia
dels presos polítics als qui se’ls denega els drets penitenciaris per la seva
forma de pensar.
2on.- Posen
de relleu la radical inadequació del procediment penal seguit contra el procés
pels delictes de rebel.lió i sedició. La reacció penal va desbordar els límits
reals de la desobediència i de la malversació de fons públics, que comportaven
la inhabilitació política, i ha desembocat, primer, en una Sentència amb penes
desproporcionades, i ara en una impossibilitat d’aplicació de programes de
reinserció en congruència amb els delictes polítics jutjats si no es vol
atemptar contra el dret fonamental a la llibertat ideològica. La manca de
diàleg polític va desnaturalitzar la reacció judicial. No havia d’importar
llavors la dimensió penal, que s’hauria d’haver contingut en els seus límits
estrictes, sinó la dimensió política. Aquells polítics que van actuar de forma
unilateral en contra de la llei vigent eren i són, com ha de reconèixer el
mateix fiscal, persones perfectament integrades laboralment i socialment. No
era la presó el que convenia sinó la inhabilitació.
3er.- Sorprèn que el fiscal apel.li a
l’argument de la intimidació, col.lectiva i dels afectats. La intimidació és
justament el contrari del que aquest Estat de Dret necessita per recuperar-se
socialment i políticament. La intimidació és l’altra cara de la unilateralitat,
de la imposició. Intimidar és la millor manera d’omplir de raons els qui diuen
que ho tornaran a fer. I els quei no ho diuen no trobaran, llevat d’alguna
minoria, que sigui una raó vàlida per mantenir la confiança en l’Estat de Dret
i el bon funcionament de l’Administració Pública.
Comentaris