Con-finats
Deia U.Beck,
el sociòleg que més va teoritzar sobre la societat del risc, que el
tracte conscient amb la inseguretat és la clau de la civilització en
l’era de la postmodernitat reflexiva, que ens obliga a tenir en compte
exhaustivament, i a saber gestionar, els riscos inherents al progrés
tecnològic, i avui hi hauríem d’afegir els riscos inherents a l’emergència climàtica
i a les epidèmies. No són només els aspectes de gestió política, sanitària, administrativa
i burocràtica, de previsió, d’adopció i de compliment de protocols adequats,
els que en surten mal parats d’aquesta situació excepcional de confinament,
sinó també (i potser sobretot) els aspectes directament relacionats amb la
nostra disposició per fer efectiva aquesta capacitat de tracte conscient amb la
inseguretat, i per això mateix amb el nostre grau de responsabilitat ètica i
moral.
Totes les respostes
venen condicionades per un sentiment irracional de por, gens apte per a crear
confiança, i encara menys per a desvetllar empatia. La por, sentiment natural
de reacció inicialment útil per gestionar els mecanismes bàsics de prevenció,
pot arribar a bloquejar-nos moralment si s’excedeix de determinats límits,
perquè ens tanca sobre nosaltres mateixos i ens impedeix de tractar el que
passa amb un mínim de racionalitat i consciència ètica.
En les extraordinàries
circumstàncies actuals hem hagut de passar de l’espai global, que sempre sembla que ens és insuficient i
per això voldríem eixamplar-lo constantment, al reduït espai domèstic en el que
estem confinats. Podríem aprofitar aquest moment i aquest espai per recuperar,
des de la pròpia individualitat amenaçada, el sentit de pertinença a una comunitat global
que necessita la mateixa cura, ha de fer front als mateixos riscos i si és
solidària en els efectes també ho ha de ser en el tractament present i en les
previsions de futur. La postmodernitat,
que ens ha induït a preservar l’individu de tota proximitat i interferència
dels altres, es veu ara sotmesa a una crítica radical paradoxalment des del
confinament forçós en el que l’individualisme apareix com la pitjor dimensió
del comportament personal per superar la crisi.
“La possibilitat d’una illa”, com l’anunciava M.Houellebeck, ha
esdevingut impossible. Z. Bauman denunciava la distopia de M.Houellebeck a
partir d’una hipòtesi condicional amb aquesta pregunta: “I si aconseguim el nostre somni present d’una existència lliure de
temor, i el nostre audaç projecte que aquest somni sigui una completa realitat
d’una vegada per totes, superant la fortalesa més indomable, prohibitiva i
inconquerible de la por: la mortalitat humana?”. Aquesta completa realitat
ara sabem que no serà mai possible, i que la realitat present i futura reclama
més que mai la nostra responsabilitat solidària.
A més de reconciliar-nos
amb el tracte conscient amb la inseguretat i la incertesa, i de consolidar amb
totes les conseqüències el sentiment de pertinença a una globalitat que és una
comunitat de persones d’igual condició, és també un moment oportú (el que la Grècia clàssica coneixia
com a “Kairós”) per recuperar la
funció social del dolor, i en un sentit més ampli el sentit profund de la
fragilitat de la nostra condició. El mateix Z. Bauman ens alertava de la
progressiva desaparició en la societat postmodena d’aquesta funció del dolor
relacionant-la amb la invasió de la insensibilitat que presideix l’univers de
les relacions interhumanes.
Funció del dolor no
només com experiència personal compartida sinó també com un recurs
indispensable per advertir-nos dels signes, de les amenaces i de les
deficiències organitzatives i de comportament de la comunitat humana i del grup
social de pertinença. En aquest sentit el dolor pot actuar com un factor
d’autodefensa de la comunitat, tant pel que té de maduració personal en el camp
de les relacions socials com pel que significa d’agent activador que situa la
nostra fragilitat, massa sovint oblidada, en els nivells d’alerta que ens són
indispensables per enfrontar la cura sanitària universal.
Comentaris