Es pot governar Catalunya només des de l’independentisme?
Les imatges de
trencament total de JuntsxCat i Erc d’aquesta setmana al Parlament, amb la
visualització descarnada de posicions radicalment allunyades i el pas cap al
no-res del president Torra defensant en el buit un posicionament que crida al
suïcidi polític de l’independentisme per situar-lo en l’enfrontament sistemàtic
amb les institucions de l’Estat, avala la pregunta que segurament molts ens fem
des de fa temps i que ara pren tota la seva força: es pot governar Catalunya
només des de l’independentisme?
La història del
Govern de Catalunya dels últims set anys, des que amb les autonòmiques
anticipades de novembre de 2012 Artur Mas va decidir posar a prova les costures
de l’Estat, ha consistit en una tensió constant al si de les forces
independentistes per veure quin dels seus protagonistes estava cridat a
ostentar-ne la representació hegemònica, sempre donant per descomptat que la Generalitat no podia
ser governada per forces que no fossin independentistes. Els fulls de ruta
elaborats successivament no eren programes de govern pensats per a governar
Catalunya sinó fulls de ruta des de l’independentisme i per a l’independentisme
amb l’únic objectiu d’aconseguir la independència.
A aquest objectiu
es va subordinar tota l’obra de govern i la tasca del Parlament que van anar
minvant fins al punt de fer-se irrellevants en els aspectes fonamentals de
legislació i d’acció executiva que necessitava Catalunya en la seva pluralitat.
La pèrdua del nord legislatiu i executiu va tenir els moments d’inflexió, que
van suposar un punt de no retorn a la normalitat política, en la moció de
confiança del president Puigdemont el setembre de 2016, després del pas al
costat d’Artur Mas, i la decisió que en va sorgir d’optar per la celebració
d’un referèndum sí o sí. D’aquells moments se’n va derivar com a conseqüència
necessària una Dui insusbstancial i el correlat del 155 i la reacció judicial
de l’Estat, no per desproporcionada menys previsible.
Tant havia arrelat
com a supòsit teòric imprescindible que l’acció de govern de la Generalitat només es
podia realitzar per les forces independentistes en funció de l’objectiu dels
fulls de ruta, que a partir d’aquells moments les directrius del grup
minoritari de la Cup
van marcar de forma decisiva el desenvolupament del procés cap a la catàstrofe.
Mai es va plantejar cap més alternativa, fora dels fulls de ruta del
sobiranisme independentista no es podia trobar cap element que servís a
l’autogovern que només es concebia com instrument per anar cap a la
independència de forma immediata en un termini imparable.
I tant es posava de
relleu que es deixaven de banda les obligacions més elementals per governar
Catalunya, la Catalunya
sencera, que fins i tot l’instrument essencial dels pressupostos generals es va
menystenir. El últims set anys s’han prorrogat quatre vegades els pressupostos
(el 2013, el 2016, el 2018 i el 2019). El resultat de les eleccions anticipades
de novembre de 2012 no va fer possibles els pressupostos de 2013, les
plebiscitàries del 2015, per decisió de la Cup, no van fer posssibles els pressupostos del
2016, i el 155 i la tardança en formar govern després de les eleccions de
desembre de 2017 van fer impossibles els pressupsotos de 2018, havent-se
produït una doble pròrroga el 2018 i el 2019 amb el nou govern de coalició de
JuntsxCat i Erc. És immens el perjudici social, econòmic i cultural, a més del
perjudici polític, que ha ocasionat el menysteniment de l’instrument essencial
de què es disposava per revertir els efectes de les retallades iniciades pel
primer Govern d’Artur Mas amb un fervor
de novici.
El resultat de les
últimes generals i la disposició del Govern estatal a iniciar un diàleg per
resoldre el conflicte polític de Catalunya semblava que podia obrir un temps
per repensar la dinàmica de la unilateralitat processista. Erc, sense
formular-ho expressament, ha optat per la via dels fets per renunciar a la
unilateralitat sense perdre de vista els passos que es poden donar des de l’autogovern.
El trencament, digui el que digui el president Torra, no l’ha provocat la
pèrdua de la seva condició de diputat sinó la posició inflexible del seu grup
per atendre mínimanent la necessitat percebuda des d’Erc de començar a posar
les bases per sortir de l’atzucac i desbloquejar la situació política,
econòmica i judicial. Fora d’questes bases tota la resta és retòrica, retòrica
continuarà sent tot el que es prediqui durant la campanya electoral que ja ha
començat i que s’aparti dels eixos substancials per retornar a la política i
sortir d’aquest malson.
El que demostra el
trencament és que la
Generalitat no es pot governar només des de
l’independentisme. Erc ha pactat els pressupostos del 2020 amb els comuns i a
l’esquena de JuntsxCat perquè no podia fer altra cosa, i el mateix ha passat
amb la taula de negociació a la que els seguidors de Puigdemont i Torra només
voldran assistir en qualitat de quintacolumnistes. La història dels darrers
set anys ja ha demostrat que
l’independentisme governant tot sol no porta a res de positiu. Ara ens hauríem
de permetre verficar almenys durant uns altres set anys (o vuit, com ha
senyalat Mas Colell fa poc) si les aportacions de les diferents formes de
catalanitat no independentista al sobiranisme poden aconseguir uns altres
resultats.
Si no es produeix
al si dels postconvergents un moviment semblant al que s’ha produït al si
d’Erc, de percepció de les necessitats reals de l’autogovern per anar endavant,
després de les properes eleccions autonòmiques es reproduirà la impossibilitat
de fet de governar la
Generalitat des de l’independentisme exclusivament. Amb quina
confiança podrien veure els ciutadans un govern dominat per les mateixes cares
que han protagonitzat el trencament del dia 27 de gener? Potser haurà arribat
el moment de mirar fora de l’independentisme, refer els ponts trencats i trobar
formes de govern que recuperin de veritat la pluralitat de Catalunya.
Comentaris